بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان سود خالص داشتیم

پیش‌بینی تولید شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در سالجاری یک‌میلیون و ۷۰ هزار تن است و در مقایسه با ظرفیت قابل دسترسی یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تن؛ ۳۵۰ هزار تن ظرفیت دارد که قصد داریم به این ظرفیت برسیم.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ سعید امید‌ قائمی معاون مالی صبا‌فولاد خلیج‌فارس ضمن بیان مطلب فوق در نشست خبری که در حاشیه کیش‌اینوکس 2023 برگزار شد، با تاکید بر اینکه آینده خوبی برای تولید صبافولاد پیش‌بینی می‌کنیم، گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم و همین روند در سال آینده نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طی 9 ماهه سالجاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتیم؛ خاطرنشان کرد: در برآورد‌ها که حاصل تعمیم ضریب ۹ ماهه و فروش ۳ ماه آتی است؛ بیش از ۴ همت سود خالص را پیش‌بینی می‌کنیم.

قائمی در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت صبافولاد طی یکی دو سال با تغییر مدیریت اقدامات جدیدی را آغاز کرده است، گفت: نتایج این اقدامات در روند فروش، تولید و سودآوری شرکت قابل توجه است. در همین خصوص اگر نگاهی به سود ۶ ماهه اول سالجاری صبافولاد بیندازیم؛ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹۶ درصدی داشته است؛ در حالی که درآمد‌های عملیاتی ۱۳۶ درصد رشد داشته و نشاندهنده این است که در تولید، فروش و بهره‌وری شاهد رشد بوده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به اینکه آینده خوبی برای تولید پیش‌بینی می‌شود، افزود: در سالجاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید را محقق کردیم و امیدواریم این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.

معاون مالی صبافولاد درباره مزیت‌های این شرکت توضیح داد: مکانی که صبافولاد در آن قرار گرفته؛ جایی است که قرار بود فولاد مبارکه تاسیس شود. مطالعات تولید ۱۰ میلیون تن فولاد صورت گرفته بود. یکی از بهترین جا‌های فیزیکی برای تولید فولاد است. بزرگترین مزیت آن دسترسی به آب‌های آزاد و بندر شهید رجایی است. در واقع چه برای ورود ماده‌اولیه و چه صادرات هزینه حمل را کم می‌کند. پیش‌بینی صرفه‌جویی ۲۰ دلار در تن به ازاء هر حرکت است. اگر احیانا در ۳۰ سال آینده سنگ‌آهن ایران تمام شود و ما مجبور شویم گندله به کشور وارد کنیم؛ ما نسبت به رقبا این مزیت را داریم که هزینه حمل‌وصادرات ما کم می‌شود.

قائمی با بیان اینکه در بحث مدیریت زیرساخت‌های خوبی فراهم شده است که در برنامه استراتژی شرکت تدوین و اجرا می‌شود، گفت: در همین راستا سیستم ERP از اول دی ماه سالجاری به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین در گذشته سیستم برنامه‌ریزی جامع تعمیرات و نگهداری را نداشتیم که آن را نیز طراحی کردیم. از سوی دیگر ماه‌های بدون توقف تولید را سپری کردیم؛ این در حالی است که قبلا به دلیل کمبود قطعات و ابزارآلات خط تولید با تعطیلی‌های متعددی مواجه می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی تولید شرکت صبافولاد خلیج‌فارس برای سالجاری یک میلیون و ۷۰ هزار تن است که در مقایسه با ظرفیت قابل دسترسی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن؛ ۳۵۰ هزار تن ظرفیت دارد که در برنامه داریم به این ظرفیت برسیم. در واقع ما با دو سوم فعلی توانستیم روند سودی را طی کنیم که خودمان باور نمی‌کردیم.

معاون مالی شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در خصوص سود خالص این شرکت بیان کرد: در سال ۱۴۰۰؛ ۱٫۸ میلیارد تومان سود خالص، در سال ۱۴۰۱؛ ۲ هزار میلیارد تومان و در ۹ ماهه اول سالجاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتیم. در همین راستا در برآورد‌ها که حاصل تعمیم ضریب ۹ ماهه و فروش ۳ ماه آتی است؛ بیش از ۴ همت پیش‌بینی سود خالص داریم.

معاون مالی صبافولاد گفت: از آنجایی که معافیت مالیاتی داریم؛ نسبت به رقبا ۲۵ درصد جلوتر هستیم. از آنجا که سیاست تقسیم سود هلدینگ سیاست حداکثری است؛ نوید خوبی برای سهامدارانی است که در حال حاضر سهامدار ما هستند یا در آینده سهامدار ما خواهند شد. پیش‌بینی ما بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تقسیم سود است.

وی درباره مواداولیه مورد نیاز صبافولاد نیز خاطرنشان کرد: ماده‌اولیه اصلی ما گندله است که به وفور در کشور وجود دارد. امروز دچار مازاد عرضه هستیم که صادر می‌شود. برخلاف بریکت برای صادرات گندله مزیت‌های صادراتی در نظر گرفتند.

قائمی درباره افزایش سرمایه فصبا گفت: سرمایه فعلی شرکت صبافولاد ۵۵۰ میلیارد تومان است که قرار است به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این افزایش سرمایه حدود ۸۰۹ درصدی از محل سلب حق‌تقدم است که تمام وجوه حاصل از این افزایش سرمایه صرف پروژه احیاء ۲ خواهد شد.

وی درباره ظرفیت این پروژه گفت: ظرفیت اسمی پروژه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن است که طبق برآورد ما در مدت ۲۸ ماه برخلاف پروژه‌های مشابه که ۳۶ ماهه است؛ وارد مدار خواهد شد. علت هم این است که برخی از زیرساخت‌های پروژه در شرکت موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *