حضور 200 شرکت و نهاد مالی در کیش اینوکس 2023

کیش اینوکس دهم در راه است و قرار است اینبار پربارتر و پرمحتواتر از همیشه برگزار ‌شود. به همین بهانه دست‌اندرکاران و متولیان برگزاری این رویداد مهم صبح امروز به جمع خبرنگاران آمده و از جزئیات و محورهای این نمایشگاه سخن گفتند و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

به گزارش اقتصاد ملت؛ سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، آریا حمیدیان مدیرعامل شرکت بهاران تدبیر، رئوفی مدیرروابط‌عمومی بیمه‌مرکزی، امامی روابط‌عمومی سازمان خصوصی‌سازی در این نشست در خصوص اهدافشان از حضور در این رویداد که به عنوان بزرگترین و موثرین رویداد حوزه پولی و مالی کشور محسوب می‌شود؛ سخن گفتند.

دهمین سال برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور 15 تا 18 با حضور 200 شرکت فعال در حوزه‌های بانک، بیمه، بازار سرمایه، فین‌تک‌ها و نهادهای مالی در 23 هزار متر مربع در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار می‌شود.

این نمایشگاه با مشارکت بخش مهمی از ساختار اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور و با حضور مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی برگزار می‌شود و برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش‌های جانبی آن با محورها و موضوعات روز اقتصادی، برگزاری جلسات متعدد همتایابی و مذاکرات تجاری، حضور نمایندگان کشورها و شرکت‌های خارجی و تشکیل نمایشگاه با حضور بازیگران موثر اقتصادی کشور در فضای تخصصی و مساعد جزیره کیش فرصت مناسبی را برای حرکت در مسیر تحقق اهداف مدنظر در سال مهار تورم و رشد تولید فراهم خواهد آورد .

رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست خبری گفت: در این رویداد ضمن برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات روز اقتصادی؛ همواره بحث گسترش فرهنگ‌عمومی بازار سرمایه دنبال می‌شود که لازم است بگویک جای چنین نگاه تخصصی در نمایشگاه تهران خالی است.

وی تاکید کرد: بررسی دستاورد‌های صنعت‌مالی، ارتباط نهاد‌های مالی و شبکه‌سازی و ایجاد هم‌افزایی میان فعالان بخش خصوصی از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است. این نمایشگاه صرفا رونمایی از نهادهای مالی نیست؛ بلکه برای ایجاد اجتماع، شبکه و هم‌افزایی در سرمایه‌گذاری بر پروژه‌ها و انتقال تجربه طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه حضور پررنگ سه ضلع حاکمیت، نخبگان و صاحبنظران علمی و فعالان اقتصادی و مالی یکی از مهمترین اتفاقات دهمین دوره از رویداد کیش اینوکس است، گفت: ارتباط میان حاکمیت و بخش خصوصی به تسهیل امور در سیاستگذاری‌ها کمک خواهد کرد. از سوی دیگر ارتباط بین دولت و نخبگان علمی باعث می‌شود تا دولت در تصمیم‌گیری‌های خود از یک اجماع علمی کمک گرفته و بتواند به شکل صحیح‌تری قانونگذاری کند.

سرهنگی نکته سوم و پراهمیت را ارتباط میان فعالان مالی و صاحبنظران این حوزه عنوان کرد که باعث ارتقاء صنعت مالی کشور می‌شوند.

سرهنگی یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال را حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بین‌المللی عنوان کرد و گفت: به طور خاص از ده کشور از جمله روسیه، چین، ارمنستان و ترکیه دعوت و ثبت‌نام کرده‌ایم که در این نمایشگاه امسال شرکت خواهند کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش در ادامه می‌گوید: رویداد کیش اینوکس به بررسی نارسایی‌های اقتصاد ایران، منشأ و راه‌حل‌های آن، استانداردهای پولشویی در ایران، تحول دیجیتال در صنعت مالی و روش‌های نوین تامین مالی می‌پردازد.

وی همچنین به حضور ۷ منطقه آزاد کشور در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این مناطق می‌توانند مطابق با ظرفیت‌های منطقه؛ بسته‌ها و فرصت‌های خود را بررسی و ارائه می‌کنند. در نتیجه در چنین سازوکاری شبکه‌ای از نهادهای مالی حوزه بازار سرمایه تشکیل می‌شود که هم‌افزایی و امکان اتصال میان فعالان بازارهای مالی را فراهم می‌کند.

سرهنگی در ادامه به مهمترین عناوین نشست‌های تخصصی این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «آینده بازار مسکن»، «نارسایی‌های اقتصاد ایران، منشاء و راه‌‌حل‌ها»، «استانداردهای پولشویی در ایران»، «تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه»، «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر کشور»، «تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد ایران»، «تحول دیجیتال در صنعت مالی»، «نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان»، «فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری خصوصی و خطرپذیر»، «اقتصاد مسکن محرک تولید ملی، بایدها و نبایدها»، «روش‌های نوین تامین مالی» و … از مهمترین موضوعاتی است که در این نمایشگاه مورد بحث و بررسی فعالان و دست‌اندرکاران قرار خواهد گرفت.

آریا حمیدیان مجری برگزاری رویداد کیش‌اینوکس نیز در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر هزینه‌های بالای حضور در این نمایشگاه و عدم‌امکان حضور سهامداران خرد گفت: از سال 88 تا 92 متولی اصلی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در تهران بوده‌ام و به خوبی با نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه آشنا هستم.

وی با بیان اینکه در بحث گسترش فرهنگ‌عمومی بازار سرمایه به این نتیجه رسیدیم که جای نگاه تخصصی در نمایشگاه تهران خالی است، گفت: با الگو گرفتن از داووس که موثرترین رویداد اقتصادی دنیا محسوب می‌شود و با توجه به نقاط ضعف و قوت نمایشگاه تهران؛ تصمیم گرفتیم برگزاری چنین رویدادی را پایه‌گذاری کنیم تا مکمل نمایشگاه تهران باشد.

حمیدیان با بیان اینکه دوست داریم سهامداران خرد هم در نمایشگاه کیش حضور داشته باشند، گفت: اما در شرایط فعلی حداقل زیرساخت آن فراهم نشده است و امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم شرایطی را به مخاطبان عام رویداد اختصاص دهیم.

رضا امامی روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی نیز در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر موضوع مهم کشور بحث مولدسازی است، گفت: پروژه‌های نیمه‌تمامی که شاید اگر از همین الان برای آن مدت زمان تعیین کنیم؛ ۳۰ سال زمان نیاز دارد.

وی با دعوت از حاضران برای شرکت در پنل سازمان خصوصی‌سازی با موضوع مولدسازی در روز دوم این نمایشگاه گفت: باید به موضوع مولدسازی از زاویه دید حل مساله نگاه کنیم. در همین خصوص پنل سازمان خصوصی در دومین روز این رویداد برگزار می‌شود و ما پذیرای نظرات و انتقادات و بهبود مستمر این موضوع هستیم.

به گفته وی بر اساس آئین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های راکد و پروژه‌های نیمه‌تمام دولت اگر به ماده ۱۵ تمرکز کنید؛ به بحث رسانه فرهنگسازی توجه ویژه‌ای شده است. آنچه که مسلم است اینکه منطقه آزاد کیش پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی دارد. این در حالی استکه درباره مولدسازی بحث‌ها و انتقادات زیادی منتشر شده که این موضوع باعث شده است که از مزایای آن غافل شویم.

به گزارش خبرنگار ما؛ طی سال‌های اخیر رویداد کیش اینوکس با حضور مشارکت‌کنندگان بین‌المللی، بیمه‌ها و نخبگان اقتصادی کشور توانسته به محلی برای نمایش وضعیت اقتصاد کلان و تبادل اطلاعات فعالان اقتصادی داخلی و بین‌المللی تبدیل شود.

گفتنی است رویداد کیش اینوکس در طول سال‌های برگزاری با برخورداری از حمایت و مشارکت گسترده وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و فعالان اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین مشارکت‌کنندگان بین‌المللی و با حضور نخبگان اقتصادی کشور به محلی برای ارائه تصویری کامل از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و شرایط کلان اقتصاد کشور، تقارن و تبادل اطلاعات فعالان اقتصادی داخلی و بین‌المللی و برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات روز اقتصادی در ابعاد کشوری و جهانی تبدیل شده است.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *