«عالیس» در سرزمین فرابورس

معصومه صالحی

در نشست «یک دیدار-یک عرضه» فرابورس شرکت «بهار رز عالیس چناران» معرفی و عملکرد این شرکت در آستانه ورود به فرابورس توسط مدیران و سهامدار عمده این مجموعه تشریح شد.

به گزارش خبرنگار ما؛ شرکت بهار رز عالیس چناران در سال 1381 به میزان 9 هکتار زمین را در شهرک صنعتی چناران تحویل گرفت و اولین خط تولید را با تکنولوژی روز همان دوره راه‌اندازی کرد. همچنین در سال 1398 خطوط شیشه در این مجموعه راه‌ا‌ندازی و تلاش شد که با بهترین تکنولوژی؛ این خط تولید نیز کار خود را آغاز کند.

در همین راستا و در آستانه ورود به فرابورس؛ اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «بهار رز عالیس چناران» با حضور مدیران و سهامدار عمده این مجموعه در شرکت فرابورس ایران برگزار شد.

علی‌اصغر فیاض رئیس هیات‌مدیره این شرکت در این نشست با اشاره به اینکه از ابتدا شعار مجموعه عالیس «سلامت، خدمت و توسعه» بوده است، گفت: نتیجه عملی شدن این شعار عملکرد 14 ساله عالیس است که امروز توسط این مجموعه برای بیش از 2 هزار نفر به ‌صورت مستقیم و بیش از 10 هزار نفر به ‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی کیفیت، سلامت و احترام به مردم را سرلوحه کار عالیس دانست و گفت: کیفیت از مواداولیه خوب، تکنولوژی به‌ روز و تولید بهترین محصول نشات می‌گیرد که در عالیس هم این رویه اجرا می‌شود.

فیاض با اشاره به اینکه برای انتخاب اسم «عالیس» بیش از یک‌سال وقت صرف شد، گفت: این مجموعه در هر موردی به‌ صورت ریشه‌ای و کلیدی تصمیم‌گیری کرده و حتی یک روز هم برنامه‌های توسعه‌ای را متوقف نکردیم.

رئیس هیات‌مدیره عالیس ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک شرکت‌های دیگری نیز به تولید برسند.  در حال حاضر مجموعه‌ای لبنی در کرمانشاه در دست راه‌اندازی است که پیش‌بینی می‌شود ظرف دو تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اساس مجموعه «عالیس» بحث تقویت تولید است

محمد ثریانژاد مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی به‌ عنوان مشاور عرضه و پذیرش شرکت «عالیس» نیز در این نشست گفت: شالوده و اساس مجموعه «عالیس» بحث تقویت تولید است. همچنین درآمد مجموعه همواره برای بحث توسعه و رشد تولید صرف شده است. به گفته وی استراتژی سهامداران این مجموعه منطبق با توسعه و تداوم تولید پرقدرت است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد عالیس

محمدتقی فیاض نائب‌رئیس هیات‌مدیره مجموعه «عالیس» گفت: سیستم پخش بسیار قوی از مهمترین مزیت‌های ما از شروع فعالیت بوده است. نگاه ویژه بعدی تأکید بر کیفیت خالص تولیدات بود. سلامت مواداولیه از ویژگی‌های بسیار مهم «عالیس» به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه این مجموعه همچنین اعتقاد اساسی به سیستم‌سازی و به‌ روزرسانی دائمی دارد تا در مسیر جهانی‌شدن قرار بگیرد، افزود: برای پخش محصولات تولیدی شرکت پخشی به نام «توسن پخش ستاره کیش» تأسیس شد که محصولات کارخانجات «عالیس» را به ‌صورت انحصاری پخش می‌کند و بر اساس استراتژی‌ها به ‌صورت سالانه برنامه‌ها به ‌روزرسانی می‌شود.

فیاض ادامه داد: در بحث فروش و بازاریابی نیز به‌ صورت کاملا تخصصی برنامه‌ریزی‌شده و تولید بر اساس نیاز مردم است؛ به همین دلیل نیز ما در «عالیس» خط تولید پایلوت داریم.

وی تمایز این مجموعه نسبت به رقبا را بحث سلامت‌محوری و تولید محصولات خاص به‌ خصوص شیر و شیرهای طعم‌دار عنوان کرد و گفت: اگر قرار بود ما محصولی مشابه سایر کارخانجات تولید کنیم؛ مزیت رقابتی نداشتیم.

عالیس در کدام کشورها مصرف می‌شود

فیاض در خصوص فروش صادراتی «عالیس» گفت: امروز بازار حوزه خلیج‌فارس، عراق، پاکستان و افغانستان را بسیار خوب در اختیار داریم که مهمترین دلیل خط تولید و تکنولوژی به‌ روز این مجموعه است.

شرکت‌های زیرمجموعه عالیس کدامند؟

جواد صادقی‌پناه مشاور اقتصادی «عالیس» نیز به راه‌اندازی دو شرکت زیرمجموعه عالیس اشاره کرد و گفت: این مجموعه به سبب تشابه در تولید محصولات بهار رز با شرکت‌های هم‌گروه؛ دو شرکت را زیرمجموعه خود قرار داد.

به این ترتیب دو شرکت چشمه‌نوشان خراسان و نیم رز چناران به ترتیب با ظرفیت تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و ۱۴۶ میلیون لیتر در اختیار بهار رز عالیس چناران است که با ظرفیت ۹۰ درصد در حال تولید هستند. همچنین شرکت توسن پخش ستاره کیش نیز از زیرمجموعه‌های این شرکت به شمار می‌رود.

وی به سهامداران عمده «عالیس» اشاره و اظهار کرد: سهامداران عمده نیز برادران فیاض با سهام هر فرد ۳۳ درصد هستند.

تاریخچه سود و زیان

 مشاور اقتصادی «عالیس» در ادامه به سوابق سود و زیانی این مجموعه پرداخت و گفت: فروش حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته محقق شد و سود هم به همین تناسب رشد کرد.

وی با اشاره به اینکه به سهامداران جدید این نوید را می‌دهیم ‌که روند سوددهی شرکت روبه‌رشد است، افزود: سال گذشته ۱۰۰ درصد فروش محقق شد و طی ۹‌ ماهه؛ ۵۸۰ میلیارد تومان سود شناسایی کردیم که پیش‌بینی می‌شود در ۱۲ ماهه بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته باشیم.

مشاور اقتصادی «عالیس» تأکید کرد: انتظار داریم با فرض ثبات حجم فروش در سال ۱۴۰۵ بیش از ۳ هزار و‌۸۰۰ میلیارد تومان فروش در این مجموعه داشته باشیم.

صادقی‌پناه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرعی نیز به ارزش دفتری ثبت شده است، گفت: بر اساس آنچه در نیمه دوم ۱۴۰۱ در گزارش ارزشگذاری لحاظ شده؛ ۱۳۶۰ میلیارد تومان فروش واقعی محقق کردیم و پیش‌بینی هم همین بوده است.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر اینکه ظرفیت اسمی ۱۸۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر است و پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت خالی این شرکت به زودی تکمیل شود.

صادقی‌پناه با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ طی مدت ۶ ماهه ۱۸۶۰ میلیارد تومان فروش و در ۹ ماهه ۲۷۰۰ میلیارد تومان و ۱۲ ماهه تقریباً حدود ۴ هزار میلیارد تومان فروش این شرکت بوده است، افزود: عالیس در افق ۵ ساله به حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فروش خواهد رسید.

تورم؛ مهمترین فاکتور در ارزشگذاری

غلامی مدیر خدمات مشاوره مالی تأمین سرمایه کاردان و نماینده متعهد خرید و ارزشگذار عالیس نیز در خصوص پیش‌بینی عملکرد این مجموعه، مهمترین فاکتور را نرخ تورم دانست و گفت: پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و مرکز آمار مبنای پیش‌بینی ما برای نرخ تورم است.

وی تاکید کرد: بر همین اساس نرخ تورم ۴۶ درصد در سال ۱۴۰۱، ۳۸ درصد برای ۱۴۰۲ و ۲۹ درصد برای سال‌های آتی در نظر گرفته شده؛ این در حالی است که ما از منابع قابل استناد برای پیش‌بینی تورم استفاده کردیم. غلامی در پایان گفت: بر اساس نوع فعالیت مجموعه عالیس بالا رفتن نرخ تورم؛ نرخ محصولات را بالا می‌برد و افزایش بهای تمام‌ شده، رشد قیمت نهایی و فروش را هم به دنبال دارد. نکته مهم در بحث ارزشگذاری گروه عالیس نرخ محصولات است. ما در ارزشگذاری در پیش‌بینی نرخ فروش محصولات‌ آن را بر اساس نرخ تورم در نظر گرفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *