دستاوردهای شیلاتی ایران و چین را باور کنیم

در روز ۴مهر سند همکاری شیلات ایران و چین توسط رئیس سازمان شیلات ایران و چین با حضور وزرای کشاورزی دو کشور امضاء شد. تمایل  چینی‌ها به سرمایه‌گذاری حدود 3میلیارد دلاری در زمینه‌های مختلف شیلاتی مانند بندرسازی، فرآوری آبزیان، شناور‌سازی، پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس و در یک نگاه تأمین زنجیره صنعت صید و آبزی‌پروری در یک دوره 5 تا10 ساله افق روشن و امیدوار کننده‌ای را رقم زده است. 
تأکید بر منافعی که می‌تواند اجرای همکاری‌های شیلاتی برای ایران و چین داشته باشد و ضرورت قاعده‌مند کردن فعالیت‌های شیلاتی ضمن مبارزه با فعالیت‌های صیادی غیرقانونی، ضرورت همکاری نزدیک و ارتباطات صحیح بین طرفین را بیش از پیش آشکار می‌سازد. 

در همین راستا طرفین با آگاهی از نیاز به حصول اطمینان از توسعه پایدار از طریق حفاظت، مدیریت و اقدامات مرتبط شیلاتی در چارچوب قوانین و مقررات داخلی، یادداشت تفاهم همکاری‌ها را روز گذشته در تهران به امضاء رساندند. گسترش توسعه صنایع شیلاتی بر اساس قوانین مرتبط به خود؛ بهره‌برداری پایدار از ذخایر دریایی دو کشور براساس قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی؛ توسعه ماهی‌گیری در آب‌های آزاد و منطقه انحصاری- اقتصادی و پیوند با بازارها؛ همکاری در زمینه‌های فانوس ماهیان و تن ماهیان در آب‌های انحصاری و آزاد؛ همکاری در زمینه جمع‌آوری آمار صید و نظارت بر فعالیت‌های صیادی برای بهبود عملکرد ناوگان‌ها؛ فعالیت‌های صیادی، عرضه مجدد، مراجعه شناورها به بندر، سوخت‌رسانی، صادارت و واردات قطعات شناورها؛ توسعه پایدار منابع شیلاتی، بهره‌برداری مسئولانه و کار‌آیی صید؛ اقدامات حفاظتی و مدیریتی کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند؛ حمایت و تشویق همکارهای آبزی‌پروری، فعالیت‌های عمرانی زیرساخت‌های شیلاتی، شناور‌ سازی و تعمیر شناورهای صیادی و همچنین سایر سرمایه‌گذاری‌های مفید و… بخشی از این یادداشت تفاهم است.

آنچه مسلم است این‌که ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری‌های مولد و سازنده و توسعه همکارهای اقتصادی از واجبات و الزامات مورد نیاز کشور است و فصل نوین همکاری‌های شیلاتی ایران و چین، امید و تحقق خواسته‌ها را در راستای توسعه پایدار و تأمین امنیت غذایی به ارمغان می‌آورد. باید بگوییم دستاوردهای شیلاتی ایران و چین را باید باور کنیم.

علیرضا کیهان پور
*مدیر روابط عمومی سازمان شیلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *