میوه‌های خارجی و حاشیه‌های آن

قاچاق هر کالایی از دو طریق رسمی و غیر رسمی می‌تواند انجام شود که اگر از کوره‌ راه‌ها و دور از چشم ماموران باشد، غیررسمی و اگر از مبادی رسمی و به وسیله جاسازکردن آن کالا در کانتینرهایی به نام کالاهای مجاز یا روش‌هایی مانند آن و از مبادی رسمی وارد شود، قاچاق رسمی است.
حال اگر این کالای قاچاق شده به کشور جزو محصولات مصرفی و خوراکی مانند میوه باشد، مسئله کمی فرق می‌کند، چرا که نمی‌توان آن را مانند دیگر کالاها با چهارپا و حیواناتی مانند شتر و الاغ از کوره‌ راه‌ها و مناطق صعب العبور وارد کرد و برای جلوگیری از فسادپذیری میوه‌های وارداتی که میلیون‌ها فرسنگ از ایران فاصله دارند حتما باید از سیستم حمل و نقل هوایی مجهز یا کانتینرهای مجهز و سردخانه‌دار کمک گرفت و تنها زحمتی که قاچاقچیان در این زمینه می‌کشند این است که بار قاچاق‌شان را در مرزها و مبادی رسمی کشور به نام دیگر کالاهای مجاز جا بزنند.
به گفته سید محمود نوابی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، میوه، محصولی نیست که بتوان به صورت کوله‌بری یا ته‌لنجی وارد کشور کرد، مگر می‌شود میوه از شیلی، فرانسه یا مصر به صورت کوله‌بری وارد کشور شود و بدون کوچک‌ترین لک و آسیبی در مغازه‌ها فروخته شود؟! باور من این است که میوه از مرزهایی وارد می‌شود که سود یا عوارض کلی آن پرداخت نمی‌شود و با خوداظهاری کاذب این واردات صورت می‌گیرد.
نوابی تصریح کرده که بدون شک میوه‌ با کانتینر به کشور وارد می‌شود و حال ممکن است این کانتینر‌ها حامل اجناس دیگری غیر از میوه باشند که با خوداظهاری کاذب به کشور وارد شده‌اند. به این صورت که اجناس غیر از میوه جلوی کانتینر قرار داده می‌شود و میوه‌ها را عقب کانتینر‌ جاسازی می‌کنند.
در ادامه رییس سازمان حفظ نباتات نیز با بیان اینکه تاکنون پیگیری‌های بسیاری برای جلوگیری از قاچاق میوه و محصولات کشاورزی به کشور صورت گرفته است اما همچنان این پدیده شوم وجود دارد و به نظر می‌رسد عزم ملی برای مقابله با آن نیست، می‌گوید براساس قانون، میوه‌های قاچاق باید امحاء شوند و به مردم توصیه می‌شود با توجه به ناشناخته بودن وضعیت این میوه‌ها از نظر سلامت و کیفیت، آنها را خریداری و مصرف نکنند.
به گفته وی، هر محصول قاچاقی را در کشور به نام کوله‌بری جا می‌زنند، در حالی که کوله‌بری محصولات کشاورزی با این حجم انبوه امکان‌پذیر نیست اما باید به این نکته توجه کرد که میوه‌ها و محصولات کشاورزی قاچاق‌ شده به کشور هیچ تضمینی در زمینه‌ بهداشت و سلامت گیاهی و انسانی ندارند، چراکه بدون نظارت و ارزیابی از سوی دستگاه‌های نظارتی به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و مشخص نیست که این محصولات تحت چه شرایطی در کدام کشور و چگونه تولید شده‌اند و برای مبارزه با آفات آن‌ها از چه تیماری استفاده شده است.
همچنین وزیر جهاد کشاورزیقاچاق میوه به کشور را به دلیل نابسامانی در مرزها عنوان و تاکید کرده آنهایی که مسئول مبارزه با قاچاق و حفظ مرزها هستند باید در این رابطه اقداماتی انجام دهند. وی همچنین طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار رسیدگی و برخورد با میوه‌های قاچاق، شده است.
اما علی طیب‌نیا  وزیر امور اقتصادی و دارایی  روز گذشته در نشستی خبری درباره واردات میوه اظهار کرده که واردات همه میوه‌ها به کشور ممنوع نیست و اگر از مجاری قانونی صورت گیرد مشکلی نخواهد بود. در نظر بگیرید ورود کالا از بازارچه‌های مرزی بدون رعایت قوانین صورت نخواهد گرفت و قطعا از مجاری گمرک وارد شده و تعرفه‌های مربوط به آن را پرداخت می‌کنند.
در میان باید گفت که بر اساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی، این وزارت جهاد کشاورزی است که متولی تامین و تنظیم بازار داخلی، واردات و صادرات محصولات کشاورزی از جمله میوه است و اگر میوه‌ای از نظر وزارت جهاد کشاورزی مجوز ورود ندارد، با پرداخت عوارض و تعرفه مجاز نمی‌شود و همچنان نامش قاچاق است.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *