
به گزارش خبرنگار ما؛ علیرضا بختیاری مدیرمسئول گروه رسانهای دنیای اقتصاد در مراسم افتتاحیه همایش چشمانداز 1404 با بیان اینکه امروز اقتصاد ایران با مجموعهای از شوکهای داخلی و خارجی روبهرو است، گفت: ناترازیهای عمیق در بخشهای مالی، بانکی و زیستمحیطی همراه با کاهش سرمایه اجتماعی و شکاف دولت و ملت؛ امروز مسیر اصلاحات را با دشواریهای زیادی روبهرو کرده است که در چنین شرایطی نه امکان تداوم وضع موجود وجود دارد و نه اصلاحات به سادگی قابل اجراست.
دکتر بختیاری با اشاره به اینکه یکی از چالشهای اساسی در این مسیر عدمهماهنگی تیم اقتصادی دولت است که موجب کندی فرآیند اصلاحات شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در صورت عدم تصمیمگیری صحیح؛ سیاستگذار یا در دام تکرار سیاستهای ناکارآمد گذشته خواهد افتاد یا با انتخابهای نادرست؛ بحرانهای اقتصادی را تشدید خواهد کرد.
مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در شرایط حساس و خطیری قرار دارد، گفت: امروز اقتصاد کشور به گونهای است که برخی کارشناسان و صاحبنظران وضعیت کنونی را با سالهای پایانی جنگ تحمیلی مقایسه میکنند.
وی با اشاره به اینکه عبور از این مرحله مستلزم پذیرش واقعیتهای اقتصادی است، افزود: این در حالی است که کوچکنمایی یا بزرگنمایی مشکلات اقتصادی موجود میتواند مانع از تدوین سیاستهای کارآمد شود.
بختیاری با بیان اینکه در شرایط فعلی باید ضمن پایبندی به اصول اقتصاد رقابتی، شرایط خارجی و شکنندگی اقتصاد را نیز مدنظر قرار داد تا بهترین تصمیمات اتخاذ شود، گفت: بیاعتمادی اجتماعی و شکنندگی اقتصاد؛ ظرفیت پذیرش اصلاحات اقتصادی را کاهش داده است.
به گزارش اقتصاد ملت؛ وی در ادامه به تأثیر منافع گروههای ذینفع بر سیاستگذاریهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: برخی از گروههای ذینفع با اولویت دادن به منافع خود سیاستها را به سمت منافع شخصیشان هدایت میکنند.
بختیاری همچنین گفت: گروه رسانهای دنیای اقتصاد طی سالهای اخیر همواره از سیاستهای علمی و اصولی حمایت کرده و از طریق همایشهایی همانند چشمانداز اقتصاد ایران تلاش کرده تا گفتمان اقتصادی صحیحی را در میان مسئولان، کارشناسان و مردم ترویج دهد.
وی با اشاره به اینکه امروز این مسئولیت بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، نقش رسانهها در تشریح ضرورت اصلاحات اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و در پایان گفت: یکی از دلایل تداوم اقتصاد دستوری در ایران، ضعف دولت در اقناع حاکمیت و افکارعمومی بوده است؛ بنابراین رسانهها میتوانند با آگاهیبخشی به جامعه مسیر اجرای اصلاحات اقتصادی را هموارتر کنند.