×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

ایران اکسپو می‌تواند چراغ‌راهی برای توسعه بازارهای هدف باشد

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ملت؛ مجید تکبیری با بیان اینکه ایران اکسپو فرصتی ایجاد کرده است که ظرفیت‌ها، چالش‌ها و قوت‌های موجود به صورت شفاف به نمایش گذاشته شود و صادرکنندگان ایرانی با تجار بین‌المللی مذاکره کنند، گفت: این رویداد به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های همکاری دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است . وی با اشاره به سخنان اخیر دکتر محمدرضا عارف معاون‌اول رئیس‌جمهوری کشورمان با بیان اینکه بازرگانی، ابزاری بهتر از سیاست برای توسعه دیپلماسی است و در دولت چهاردهم نیز دیپلماسی اقتصادی راهنمای دیپلماسی سیاسی است، گفت: با کمک سفارتخانه‌‌هایمان در سراسر دنیا تجار بزرگ و بازرگانان صاحب نفوذ و مسئولان بلندپایه اقتصادی کشورها را به ایران امن و زیبا دعوت می‌‌کنیم تا واقعیت‌‌های ما را ببینند. در همین راستا در آخرین دوره ایران اکسپو ۲۴۰۰ تاجر از ۹۴ کشور مختلف حضور پیدا کردند که این نشان می‌دهد کالای ایرانی دارای مشتری و خواهان بسیاری در سطح جهانی است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری‌اسلامی‌ایران با بیان اینکه این رویداد از هشتم اردیبهشت ماه سال 1404 به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه توانمندی‌‌های صادراتی جمهوری‌اسلامی‌‌ایران با کاهش هزینه‌ها و تسهیل مذاکرات؛ نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی داشته و در دوره قبل با حضور تاجرانی از ۹۴ کشور؛ بیش از 3میلیارد دلار قرارداد منعقد شده است. تکبیری با بیان اینکه ایران اکسپو یا همان نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری‌اسلامی‌ایران بر توسعه صادرات غیرنفتی متمرکز است، گفت: هزینه‌های حضور صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی و بازارهای هدف با توجه به افزایش نرخ دلار؛ به شدت افزایش یافته است.

به همین دلیل در ایران اکسپو تلاش کردیم که صادرکنندگان را در داخل کشور گرد هم آوریم و از سراسر جهان تجار و بازرگانان را دعوت کنیم تا فرآیند بازاریابی، تجارت و صادرات کالا در کشورمان انجام شود. وی در ادامه افزود: این روش چند مزیت دارد؛ نخست اینکه هزینه نهایی برای بازاریابی صادرات به حداقل می‌رسد؛ چراکه به‌ جای آنکه بخواهند هزینه دلاری برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی بپردازند، می‌توانند در ایران با تجار کشورهای مختلف مذاکره کنند. علاوه بر آن از نظر زمانی نیز صرفه‌جویی می‌شود. این فرآیند علاوه بر کاهش هزینه‌ها؛ موجب تسهیل ارتباطات و بهبود شرایط بازاریابی برای صادرکنندگان نیز می‌شود. همچنین مشکلات حمل‌‌‌ونقل و هزینه‌های جانبی حضور در نمایشگاه‌های خارجی از دوش صادرکنندگان برداشته می‌شود.

وی درباره دستاوردهای ایران اکسپو در دوره‌های اخیر گفت: در دوره پنجم و ششم این نمایشگاه؛ حمایت خوبی از سوی بخش دولتی صورت گرفت و سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شهید کشورمان نیز از آن پشتیبانی کرد. این نمایشگاه به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های همکاری دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است که طی آن بیش از ۲۴۰۰ تاجر و بازرگان از ۹۴کشور جهان در اردیبهشت ‌ماه سالجاری به ایران آمدند. این در حالی ‌است که در آن دوره زمانی کشور درگیر مسائل امنیتی و تنش‌های بین‌المللی بود و بسیاری تصور نمی‌کردند که در چنین فضایی؛ تجار و سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بیایند.
وی با بیان ‌اینکه هدف‌گذاری ما این بود که در این نمایشگاه بین ۳ تا ۴میلیارد دلار قرارداد و تفاهمنامه امضاء شود؛ گفت: بر اساس داده‌های معاونت اقتصادی وزارت کشور و سازمان توسعه تجارت و کارشناسان ستاد برگزاری نمایشگاه و…، برآورد ما این است که این هدف محقق شده و بیش از ۳میلیارد دلار قرارداد قطعی در این نمایشگاه به امضاء رسیده ‌است. تکبیری گفت: در دوره گذشته هیات‌های زیادی از کشورهای مختلف قاره آفریقا از جمله شرق و مرکز آفریقا به نمایشگاه آمدند و توانستیم قراردادهایی با آنها منعقد کنیم. همچنین هیات‌هایی از آمریکای لاتین، شرق آسیا، غرب آسیا و شرق اروپا نیز حضور داشتند. به طور کلی تجاری از 94 کشور در نمایشگاه حضور داشتند و بسیاری از آنها قراردادهایی امضاء کردند. وی درباره پیش‌بینی خود برای نمایشگاه ایران اکسپوی پیش‌رو گفت: در دوره جدید برآورد ما این است که تُجاری از 90 تا 100 کشور داشته باشیم و تعداد تاجران نیز بین 2000 تا 2500 نفر باشند. با وجود این هدف ما افزایش کیفیت تاجران است. به این معنی که بیشتر تاجران سطح یک را دعوت کنیم و تعداد آنها را افزایش دهیم.
شیوا تدین پور

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.