
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ملت؛ مجید تکبیری با بیان اینکه ایران اکسپو فرصتی ایجاد کرده است که ظرفیتها، چالشها و قوتهای موجود به صورت شفاف به نمایش گذاشته شود و صادرکنندگان ایرانی با تجار بینالمللی مذاکره کنند، گفت: این رویداد به یکی از موفقترین پروژههای همکاری دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است . وی با اشاره به سخنان اخیر دکتر محمدرضا عارف معاوناول رئیسجمهوری کشورمان با بیان اینکه بازرگانی، ابزاری بهتر از سیاست برای توسعه دیپلماسی است و در دولت چهاردهم نیز دیپلماسی اقتصادی راهنمای دیپلماسی سیاسی است، گفت: با کمک سفارتخانههایمان در سراسر دنیا تجار بزرگ و بازرگانان صاحب نفوذ و مسئولان بلندپایه اقتصادی کشورها را به ایران امن و زیبا دعوت میکنیم تا واقعیتهای ما را ببینند. در همین راستا در آخرین دوره ایران اکسپو ۲۴۰۰ تاجر از ۹۴ کشور مختلف حضور پیدا کردند که این نشان میدهد کالای ایرانی دارای مشتری و خواهان بسیاری در سطح جهانی است.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوریاسلامیایران با بیان اینکه این رویداد از هشتم اردیبهشت ماه سال 1404 به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود، گفت: نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوریاسلامیایران با کاهش هزینهها و تسهیل مذاکرات؛ نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی داشته و در دوره قبل با حضور تاجرانی از ۹۴ کشور؛ بیش از 3میلیارد دلار قرارداد منعقد شده است. تکبیری با بیان اینکه ایران اکسپو یا همان نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوریاسلامیایران بر توسعه صادرات غیرنفتی متمرکز است، گفت: هزینههای حضور صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاههای خارجی و بازارهای هدف با توجه به افزایش نرخ دلار؛ به شدت افزایش یافته است.
به همین دلیل در ایران اکسپو تلاش کردیم که صادرکنندگان را در داخل کشور گرد هم آوریم و از سراسر جهان تجار و بازرگانان را دعوت کنیم تا فرآیند بازاریابی، تجارت و صادرات کالا در کشورمان انجام شود. وی در ادامه افزود: این روش چند مزیت دارد؛ نخست اینکه هزینه نهایی برای بازاریابی صادرات به حداقل میرسد؛ چراکه به جای آنکه بخواهند هزینه دلاری برای شرکت در نمایشگاههای خارجی بپردازند، میتوانند در ایران با تجار کشورهای مختلف مذاکره کنند. علاوه بر آن از نظر زمانی نیز صرفهجویی میشود. این فرآیند علاوه بر کاهش هزینهها؛ موجب تسهیل ارتباطات و بهبود شرایط بازاریابی برای صادرکنندگان نیز میشود. همچنین مشکلات حملونقل و هزینههای جانبی حضور در نمایشگاههای خارجی از دوش صادرکنندگان برداشته میشود.
شیوا تدین پور