صنعت پتروشیمی جایگزین اقتصاد نفت و ناجی اقتصاد ایران

عضو هیئت مدیره شرکت توسعه نوآوری صنعت و انرژی گفت: با توجه به ایجاد ظرفیت ها و زیر ساخت های مناسب توسعه، صنعت پتروشیمی یکی از مزیت اصلی کشور است و در آینده پتروشیمی جایگزین اقتصاد نفت و ناجی اقتصاد ایران خواهد بود.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه نوآوری صنعت و انرژی؛ سید رحیم شریف موسوی، عضو هیئت مدیره شرکت توسعه نوآوری صنعت و انرژی امروز (دوشنبه، ۱۵ مرداد ) در حاشیه پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی در” پنل تخصصی ملاحظات زیست محیطی و رویکردهای سبز ” اظهار داشت: باید فرصت‌ها را دریابیم چرا که فرصت‌ها مثل ابر می‌گذرند.

وی افزود: سوخت‌های فسیلی مهمترین عامل گرمایش زمین هستند و تعهد برای صفر کردن آنها سال به سال بیشتر می‌شود.

شریف موسوی، گفت: برنامه استفاده 100 درصدی از انرژی برق،حمل‌ونقل، گرمایش و سرمایش و صنعت از انرژی‌های پاک تا سال ۲۰۵۰به امضای ۱۳۹ کشور رسید.

وی ادامه داد: روند کندشونده مصرف نفت و رویکرد پرشتاب افزایش تولید انرژی‌های پاک باعث نگرانی کشورهای تولید نفت می‌شود.

این کارشناس پتروشیمی سال ۲۰۱۲ را سال عطف روند توسعه انرژی‌های پاک دانست و گفت: تا قبل از سال۲۰۱۲ تولید و مصرف سوخت فسیلی بیشتر بود، در سال ۲۰۱۲ با ۱۱۰ گیگاوات رشد انرژی‌های پاک در برابر ۱۰۰ گیگاوات رشد انرژی فسیلی، این نسبت‌ها تغییر کرد و در سال ۲۰۲۳ رشد انرژی پاک به ۵۰۷ گیگاوات رسیده درحالی که رشد متوسط سالانه انرژی فسیلی ۱۴۰ گیگاوات است.

وی افزود: از سال ۲۰۱۷ رشد سرمایه‌گذاری در انرژی پاک بیشتر شده و در سال ۲۰۲۳ به ۱۷۰۰ میلیارد دلار در مقابل سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیارد دلاری در بخش سوخت فسیلی رسیده، این رقم در سال ۲۰۲۴ برای انرژی‌های پاک به ۲۰۰۰ میلیارد دلار در مقابل ۱۱۰۰ میلیارد دلار انرژی‌های فسیلی می‌رسد.

شریف موسوی با بیان اینکه رشد انرژی خورشیدی جهان را تغییر می‌دهد، گفت: تا اواسط ۲۰۳۰ انرژی خورشیدی بزرگترین تأمین کننده برق جهان خواهد بود.

وی افزود: هر ۳ سال یکبار ظرفیت تولید انرژی‌های پاک در جهان دوبرابر و هر دهه ۱۰ برابر می‌شود.

این کارشناس پتروشیمی، گرایش دنیا را به سمت توسعه انرژی پاک دانست و گفت: کشورهای نفتی باید به فکر جایگزینی اقتصاد خود باشند، زیان ۷ میلیارد دلاری شرکت گازپروم در سال ۲۰۲۳ می‌تواند هشداری برای شرکت‌ها و کشورهای نفتی باشد.

وی افزود: اگر روند گروه‌های مولد و مهم اقتصادی را در ۱۱ سال گذشته بررسی کنیم، پتروشیمی‌ها از رتبه ۵ به ۲ رسیده‌اند که با طرح‌ها و پروژه‌های جدید به رتبه یک می‌رسد.

این کارشناس پتروشیمی خاطرنشان کرد: در بخش پتروشیمی ظرفیت‌های زیادی داریم و مزیت اصلی کشور در این بخش است که باید با تکمیل زنجیره ارزش، میانگین دلاری ارزش محصولات پتروشیمی کشور را از ۵۰۰ دلار در هر تن، چند برابر کنیم و حتی تا ۴۰۰۰ دلار در هر تن برسانیم.

ارزش 620 میلیارددلاری صنعت پتروشیمی جهان

وی ادامه داد: بررسی اقتصاد جهان در ۲۰۲۳ نشان می‌دهد ارزش صنعت پتروشیمی جهان ۶۲۰ میلیارد دلار و ارزش صنایع شیمیایی ۵ هزار و ۱۱۵ میلیارد دلار است، سهم ایران از این بازار تنها ۳۰ میلیارد دلار یعنی نیم درصد است.

این کارشناس پتروشیمی در تشریح مقایسه حجم و ارزش فروش نفت و صادرات محصولات پتروشیمی ایران، گفت: در ۱۵ سال آینده چشم انداز ارزآوری صادرات پتروشیمی ۳۰۰ میلیارد دلار و صادرات نفت ۳۰ میلیارد دلار است.

وی افزود: رقبا در بازارهای هدف ما سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر نتوانیم در بازارهای هدف سرمایه‌گذاری کنیم و با همراهی بخش دیپلماسی کشور به توسعه بازارهای پتروشیمی نپردازیم، ظرفیت فعلی صادرات کشور هم کاهش می‌یابد.

این کارشناس پتروشیمی خاطرنشان کرد: ارزش آفرینی صنعت پتروشیمی و نقش آن به حدی مهم است که پیشنهاد می‌شود وزارت پتروشیمی تشکیل شود و یا سازمان توسعه‌ای پتروشیمی زیر نظر رئیس جمهوری تشکیل شود تا تصمیمات واحد و یکپارچه در این صنعت انجام گیرد.

وی افزود: تنها در کشورهای اطراف و بازارهایی که با جاده و از طریق خشکی به آنها دسترسی داریم، یک بازار هدف ۷۰۰ میلیون نفری وجود دارد که این ظرفیت را می‌طلبد که در نیمه شمالی کشور چند هاب پتروشیمی ایجاد شود.

این کارشناس پتروشیمی تصریح کرد: در آینده پتروشیمی جایگزین اقتصاد نفت و ناجی اقتصاد ایران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *