تکمیل پل دسترسی و‌ ‌تاسیسات زیربنایی ‌اراضی 2400 هکتاری بندر شهیدرجایی

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ساخت پل دسترسی به اراضی 2400 هکتاری بندر شهید رجایی و احداث فاز اول تاسیسات زیربنایی این اراضی، دو اقدام مهم در دولت سیزدهم برای افزایش رقابت‌پذیری بزرگترین بندر کانتینری ایران با بنادر منطقه است.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان؛ حسین عباس‌نژاد درمورد آخرین وضعیت توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری در اراضی 2400 هکتاری بندر شهید رجایی، اظهار داشت: احداث پل دسترسی به اراضی 2400 هکتاری و احداث فاز اول تاسیسات زیربنایی با ایجاد 140 هکتار زیرساخت در اراضی پشتیبانی این بندر توسط سازمان بنادر و دریانوردی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته است.وی ادامه داد: پروژه 2400 هکتاری اراضی بندر شهید رجایی یک پروژه‌ ملی است که می‌تواند علاوه بر ارزآوری به اشتغال‌زایی هم منجر شود، در اراضی 2400 هکتاری امکان ایجاد شهرك لجستیک به منظور ایجاد خطوط تولید، مونتاژ، صنایع تبدیلى، بسته‌بندى و فعالیت‌هاى ارزش افزوده‌ای وجود خواهد داشت.وی اضافه کرد: در این پروژه زمینه رقابت بیش از پیش منطقه ویژه اقتصادى بندر شهید رجایى با سایر بنادر منطقه فراهم مى‌شود تا بزرگ‌ترین بندر تجارى ایران در آینده‌اى نزدیک، نقش آفرینى بیشترى در شکوفایى اقتصاد ملى داشته باشد.

اعلام فرصت‌هاى سرمایه‌گذارى آتى برای فعالان اقتصادی

مدیرکل بنادر و دریانوردی‌ هرمزگان درباره فرصت‌هاى سرمایه‌گذارى آتى در اراضى 2400 هکتارى پس از اجراى زیر ساخت‌هاى لازم، اعلام کرد: انواع فعالیت صنعتى، احداث پالایشگاه تولید سوخت بدون سولفور به علاوه صنایع مشابه و تکمیل‌کننده فعالیت پالایشگاه‌هاى بزرگ، فعالیت مخزن‌دارى مواد و مشتقات نفتى، نیروگاه تولید برق، انبارهاى لجستیک ارزش افزوده و مراکز بزرگ توزیع کالا، انواع انبارهاى امانى، گمرکى، ترانزیتى، سردخانه، تخصصى، خدمات عمومى رفاهى مانند مهمانسرا، رستوران، باشگاه و غیره است.وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارتقای نسل بنادر، لازمه وجودی توسعه هر کشور است، سازمان بنادر و دریانوردی ارتقای بنادر کشور را با جدیت دنبال می‌کند و در حال حاضر در کشورهای اطراف ایران روی موضوع لجستیک و علم لجستیک به شدت سرمایه‌گذاری می‌شود. عباس‌نژاد بیان کرد: در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی ‌تسهیل سرمایه‌گذاری که از بندهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه دریامحور است،‌ اجرای زیرساخت در اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و همچنین اجرای زیرساخت ارتباطی اراضی 2400 هکتاری با بندر شهید رجایی را با احداث پل دسترسی در دستور کار خود قرار داد.

میزان عملکرد و سرمایه‌گذاری پروژه

وی به اقدامات انجام‌شده در بنادر در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: انجام مطالعات تفصیلی و آغاز عملیات اجرایی پروژه فاز اول تاسیسات زیربنایی اراضی 2400 هکتاری شامل راهسازی، تاسیسات برق و تاسیسات زیربنایی انتقال آب، انجام مطالعات تفصیلی و آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث پل دسترسی به اراضی 2400 هکتاری بندر شهیدرجایی و انعقاد دو فقره توافقنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جهت احداث زیرساخت اراضی پشتیبانی از مهم‌ترین اقدمات صورت گرفته است.مدیرکل بنادر و دریانوردی‌ هرمزگان گفت: پس از سال‌ها وقفه در اجرای پروژه با رویکرد توسعه دریامحور در دولت سیزدهم در راستای استفاده از موقعیت برتر بندر شهید رجایی به عنوان دروازه صادرات و واردات ایران مدنظر قرار گرفت.وی اظهار داشت: با توجه به رشد صنعتی هرمزگان و افزایش نیاز بازارهای داخلی در جهت استفاده از زیرساخت‌ها، محیط سرمایه‌گذاری توانمند و ایجاد هاب لجستیک تجاری کشور، پروژه در دو بخش اجرای اقدامات زیربنایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی با اعتباری معادل 42 هزار و 480 میلیارد ریال مدنظر قرار گرفت.عباس‌نژاد ادامه داد: همچنین انعقاد توافقنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در روز ملی حمل و نقل سال جاری جهت اجرای زیرساخت در اراضی مذکور با اعتبار 14 هزار میلیارد ریال در راستای توسعه سرمایه‌گذاری و و تکمیل زنجیره ارزش، کلید خورد.

تاثیر پروژه توسعه اراضی 2400 در استان هرمزگان

وی‌ به تاثیر اجرای پروژه توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری در اراضی 2400 هکتاری بندر شهید رجایی اشاره و بیان کرد: ایجاد زیرساخت ارتباط اراضی پسکرانه 2400 هکتاری و بندر موجود با ظرفیت مناسب، تسهیل توسعه بلندمدت بندر با ایجاد منطقه لجستیکی و صنعتی در پسکرانه و امکان تامین فضاهای مورد نیاز و تامین نشده در بندر موجود در اراضی 2400 هکتاری از مهم‌ترین تاثیرات اجرای این پروژه است.مدیرکل بنادر و دریانوردی‌ هرمزگان ادامه داد: ارتقاء ایمنی و محیط زیست بندر، افزایش سهم ایران در مبادلات جهانی و ارتقاء جایگاه تجاری کشور در مجاورت بندر شهید رجایی، بسترسازی جهت جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع مکمل یا مستقل از کارکرد بندر، رقابت با بنادر و مراکز مشابه منطقه‌ای و تامین تقاضای موجود و همچنین تامین زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء جایگاه کشور در مبادلات جهانی و تبدیل ایران به یکی از هاب‌های لجستیکی در سطح بین‌المللی به عنوان ضرورت تعریف مراکز لجستیکی از دیگر تاثیرات انجام پروژه مذکور به شمار می‌رود.

رقابت تنگاتنگ بندر شهید رجایی با بنادر حوزه خلیج فارس

عباس‌نژاد گفت: افزایش رشد اقتصادی و رقابت با بنادر حوزه خلیج فارس، افزایش سطح رفاه و رشد اقتصادی کشور در راستای ایجاد توسعه پایدار، و افرایش سهم حمل دریابرد در کل زنجیر تامین و توزیع کالا از دیگر تاثیرات اجرای این پروژه است.وی عنوان کرد: ایجاد زیرساخت صنایع تبدیلی ارزش افزوده‌ای از طریق سرمایه‌گذاری در زمینه لجستیک و توسعه دریامحور و تامین زنجیره لجستیک در مسیر اتصال منطقه CIS به کشورهای منطقه خلیج فارس از قزاقستان و روسیه از دیگر تاثیرات مهمی است که می‌توان از آن نام برد.مدیرکل بنادر و دریانوردی‌ هرمزگان افزود: توسعه فعالیت‌های دریامحور ازطریق ایجاد زیرساخت‌های تجاری و لجستیکی، ایجاد ارزش افزوده از طریق سرمایه‌گذاری در زمینه لجستیک، ارتقاء بنادر کشور به نسل سوم، توسعه لجستیک بندری و خصوصی‌سازی در راستای اقتصاد مقاومتی، افزایش ظرفیت عملیاتی بندر شهید رجایی و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر تاثیرات مهم اجرای پروژه توسعه زیرساخت های دریایی و بندری در اراضی 2400 هکتاری بندر شهید رجایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *