×

منوی سایت

اخبار ویژه

برای حل مشکلات اقتصادی باید بر تولید تمرکز کنیم

دکتر علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو در جمع خبرنگاران در خصوص شعار سالجاری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، برنامه‌ها و اهداف مدنظر در خصوص این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو و اجلاس آفریقا مطالبی را مطرح کرد و در پایان پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

به گزارش اقتصاد ملت؛ دکتر عباس علی‌آبادی وزیر صمت با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی باید بر تولید تمرکز کنیم، گفت: شرکت‌های موفق در ارزآوری و شرکت‌هایی که ارزبری کمتری دارند؛ در اولویت وزارت صمت برای تامین ارز هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۳۰۰ تاجر از ۱۰۰ کشور برای حضور در این نمایشگاه به ایران آمده‌اند، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن توانایی‌های ایران به دنیاست و از طرف دیگر می‌خواهیم نشان دهیم که به دنبال تعامل با دنیا هستیم. همچنین به کشورهایی کالا می‌فروشیم که از ما کالا بخرند؛ باید این توازن را برقرار کنیم. باید مقاصد صادراتی را اصلاح کنیم.

وزیر صمت به شعار سالجاری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری چندین سال است که شعار سال را با محوریت اقتصاد انتخاب می‌کنند که نشان می‌دهد تا چه اندازه اقتصاد مهم است. محوریت اصلی شعارهای اقتصادی نیز تولید بوده و امسال نیز جهش تولید مزین به مشارکت مردم هم شده است.

دکتر علی‌آبادی با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی باید روی تولید تمرکز کنیم، افزود: ۵ سال است که شعار سال با محوریت تولید انتخاب شده که امسال این شعار همراه با مشارکت مردم مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه باید کم و کاستی‌ها را رفع کنیم، به برنامه‌های وزارت صمت اشاره کرد و ادامه داد: ما هر کاری هم کنیم، باز کامل نیست؛ زیرا جهش تولید نیازمند یک کار فوق‌العاده است. جلب مشارکت مردم هم بر اهمیت موضوع اضافه می‌کند.

دکتر علی‌آبادی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مهم در حوزه تأمین ارز است؛ به گونه‌ای که باید به پولی دست یابیم که با استفاده از آن بتوانیم نیازهای تولید را برطرف کنیم. بنابراین باید صادرات توسعه یابد تا این پول به دست آید.

وزیر صمت ادامه داد: در همین راستا شرکت‌هایی در اولویت تأمین ارز هستند که ارزآورتر باشند و ارز را به داخل کشور برگردانند. این سیاست وزارت صمت مبنی بر اینکه اولویت تأمین ارز به شرکت‌هایی است که در ارزآوری موفق‌ترند و ارزبری کمتری دارند و کالا را با ریال تولید می‌کنند. از امکانات و ابزارهایی که در اختیار وزارت صمت است؛ بنابراین در موضوع تأمین ارز استفاده می‌کنیم.

شرکت‌هایی که به تحقق شعار سال کمک کنند؛ در اولویت تأمین مالی هستند

وی گفت: همچنین تأمین مالی ریالی برای شرکت‌هایی در اولویت است که به تحقق شعار سال کمک کنند؛ یعنی شرکت‌هایی که هم ارزش افزوده بیشتری ایجاد و از محل منابع‌انسانی خلق ثروت می‌کنند و هم به دنبال توسعه صادرات دانش‌بنیان هستند.

دکتر علی‌آبادی افزود: شرکت‌هایی که با کمترین ابزار بیشترین خلق ثروت را انجام می‌دهند، بیشتر مورد حمایت خواهند بود؛ نه شرکت‌هایی که با استفاده از یارانه و … به دنبال صادرات باشند.

وزیر صمت به قاچاق کالاهای مشابه داخل اشاره کرد و گفت: امروز کالاهایی که داخل کشور تولید می‌شود؛ با کیفیت بسیار پایین‌تر و بدون پرداخت حقوق و عوارض و البته با قیمت بالاتر به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. متأسفانه تا امروز هم با بهانه‌های مختلفی همچون حمایت از مرزنشینان به این موضوع دامن زده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه فرصت خطا نداریم، تاکید کرد: نباید هیچ خطایی داشته باشیم. متأسفانه در حال حاضر بسیاری از اخباری که منتشر می‌شود، به نفع مردم نیست؛ بلکه منافع بخشی از حوزه‌ها را تأمین می‌کند.

دکتر علی‌آبادی تصریح کرد: بنده در انتصاباتم جناحی فکر نمی‌کنم و اگر کسی توانمند باشد؛ زیر پایش را جارو می‌کنم تا بتواند بدود. ما وقتی برای خطا نداریم و از افراد امتحان ‌پس‌ داده بهره خواهیم برد.

وزیر صمت با اشاره به کسری انرژی گفت: قطعاً مردم حاضرند برای تسهیل تولید و برداشتن موانع تولید نسبت به صرفه‌جویی در مصرف انرژی همراهی کنند. هیچ راهی جز جهش در تولید نداریم در این صورت می‌توانیم رفاه اجتماعی را توسعه دهیم. باید اولویت انرژی و آب را به تولید دهیم؛ به عنوان نمونه بالای ۵۰ درصد از جی دی پی استان از محل صنعت است، اما کمترین امکانات را به صنعت داده‌ایم. در بسیاری از استان‌ها هنوز هندوانه و خیار می‌کاریم؛ در حالی که آب نداریم.

آفریقا اقیانوس فرصت‌هاست

وی در ادامه به بازار آفریقا اشاره کرد و با بیان اینکه ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم نه برای خودمان گفت: آفریقا اقیانوس فرصت‌هاست. نرخ رشد در اجرا پروژه‌ها بیشتر از باقی کشورهاست؛ بنابراین شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی می‌توانند در این قاره حضور یابند. همچنین در بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی و تکنولوژی در این حوزه نیز ظرفیت‌های زیادی در آفریقا برای شرکت‌های ایرانی وجود دارد.

دکتر علی‌آبادی افزود: نباید به آفریقا با نگاه غربی‌ها بنگریم. باید در آفریقا سرمایه‌گذاری کنیم که هم برای آن قاره و هم برای ایران ارزش‌افزوده دارد. می‌توانیم با این اقدامات در آفریقا اشتغالزایی هم کنیم که موجب می‌شود طرف آفریقایی به ما اعتماد کند و روابط دوستی پایدار بماند.

وزیر صمت در پاسخ به سوالی در مورد نمایشگاه ایران اکسپو گفت: نمایشگاه این دوره تمام نمی‌شود؛ بلکه ادامه دارد و در آغاز راه هستیم. برگزاری این نمایشگاه شاید در یک زمان محدودی باشد، اما جلسات ادامه دارد و تا پایان سال رویدادهایی را با موضوعات خاص همچون لوازم‌خانگی، معدن و… برگزار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره رایزنی با وزارت نیرو برای تأمین انرژی واحدهای تولیدی به خصوص برای احیاء واحدهای راکد تصریح کرد: ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی هستیم. به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در ایران بهره‌وری بسیار پایین است و انرژی را اتلاف می‌کنیم.

دکتر علی‌آبادی ادامه داد: اولویت در تأمین انرژی برای واحدهایی است که با حداقل انرژی بیشترین بهره‌وری را دارند. با روش‌هایی غیر از روش‌های مالی به دنبال تحقق این هدف هستیم. پارسال تقریباً موفق بودیم یعنی با مصرف انرژی کمتر بهره‌وری بیشتری داشتیم و اگر شرکت‌ها در مصرف انرژی صرفه‌جویی داشته باشند؛ انرژی اضافه را به خود واحدها می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در دولت برای تأمین انرژی واحدها در حال مذاکره هستیم، گفت: وزارت صمت به دنبال خودتامین کردن واحدهاست؛ به عنوان نمونه فولاد مبارکه دو واحد برای تأمین انرژی خود احداث کرده است. به صورت کلی در شهرک‌ها واحدهای انرژی تأسیس خواهیم کرد.

وزیر صمت ادامه داد: صرفه‌جویی و حداکثر کردن بهره‌وری و احداث نیروگاه‌های خودتامین در واحدها دو برنامه اصلی ماست و ظرفیت بیشتری هم اختصاص خواهیم داد. امسال نسبت به گذشته عملکرد بهتری خواهیم داشت.

دکتر علی‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره رفع مشکلات نقل و انتقال پول گفت: هدف تحریم تاکنون همین بوده که برای مراودات مالی مانع ایجاد کنند. مرادات مالی در تجارت مانند جریان خون است و تحریم‌کنندگان به دنبال مسدود کردن این جریان هستند.

وی افزود: ما به دنبال تجارت سودمند با همه کشورها هستم. همه کشورها علاقه دارند با ما کار کنند. تحریم باعث شده دنیا از ظرفیت‌های یک ملت بزرگ محروم بماند. در این رابطه به دنبال تجارت با ارزهای محلی هستیم؛ در واقع باید نیازهای یک کشور را با ارز خودمان تأمین کنیم و با کالای موردنیاز خود تبادل کنیم. تاکنون هم موفق شده‌ایم که در این مسیر به توفیقاتی دست یابیم.

دکتر علی‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره تأثیر وعده صادق در استقبال از نمایشگاه ایران اکسپو با بیان اینکه وعده صادق نشان اقتدار کشور بود، اظهار کرد: یکی از دلایل استقبال گسترده از نمایشگاه ایران اکسپو اجرای وعده صادق بود. تجار می‌گویند مطمئن شدیم که مقتدر و قدرتمند هستید. از مقامات سیاسی هم این جملات را می‌شنوم، اما شنیدن این عبارات از مقامات تجاری و مردم بسیار جالب است.

وی درباره کیفیت کالاهای صادراتی گفت: وای به حال تاجری که کیفیت کالای صادراتی را پایین بیاورد؛ زیرا به راحتی بازار را از دست می‌دهد و علاوه بر اینکه خود زیان می‌کند، موجب زیاندهی کشور هم می‌شود. ما باید برند ایرانی را حفظ کنیم و ما برنامه داریم تا کیفیت را حفظ کنیم.

وزیر صمت افزود: در بازار هدف هم باید کالای صادراتی ایرانی را نمونه‌برداری کنیم تا مطمئن شویم در آن بازار مطلوب است یا خیر.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم انتشار آمار تولید در وزارت صمت گفت: بله این اتفاق افتاده است. این انتقاد بر ما وارد است و از این بابت عذرخواهی می‌کنم. ما آمار را تولید می‌کنیم، اما منتشر نمی‌کنیم؛ قطعاً این مساله اشتباه است و در برنامه داریم که با رویکرد جامع‌تری و بدون خطا آمار تولید را منتشر کنیم.

وزیر صمت درباره صادرات خودرو به آفریقا افزود: در خودرو هر چقدر هم خودمان به خود انتقاد وارد کنیم، اما نامدار هستیم؛ زیرا تولیدکننده‌ایم. پارسال بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شد و امسال این عدد بیشتر خواهد شد.

دکتر علی‌آبادی تاکید کرد: امروز خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است؛ بنابراین باید در این حوزه جهش تولید رخ دهد تا خودرو ماهیت سرمایه‌ای خود را از دست دهد و اگر کسی خودرویی خرید و در پارکینگ گذاشت؛ بداند که این خودرو دیگر حالت سرمایه برای او ندارد.

وی در ادامه افزود: هم کشورهای آفریقایی و همسایه و هم برخی از کشورهای اروپایی طالب خرید خودروی ایرانی هستند.

دکتر علی‌آبادی تصریح کرد: واردات و صادرات مکمل هم هستند و حتی اگر به اندازه دنیا هم تولید کنیم؛ باید واردات انجام شود. ما در حوزه خودرو نیاز به تنوع داریم؛ منتهی برای حمایت از ساخت داخل مقرراتی می‌گذاریم. در حوزه خودرو باید در آستانه رقابت با دنیا قرار گیریم؛ نه در رقابت با خودمان. اگر خودمان به این رقابت‌ها نرسانیم؛ شکست می‌خوریم و همین چیزهایی که داریم را هم از دست می‌دهیم. وی تاکید کرد: هر کالایی که نتواند صادر شود؛ یعنی برنامه در آن حوزه جامع نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.