آمادگی ایران‌خودرو برای همکاری خودرویی با روسیه

مدیرعامل ایران‌خودرو در نشست با رئیس سازمان استاندارد روسیه گفت: با توجه به فراهم بودن زیرساخت لازم، برای همسان‌سازی استانداردها، آماده امضای تفاهم‌نامه با طرف روسی هستیم.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی گروه خودروسازی ایران خودرو؛ آقای علیمردان عظیمی در بازدید هیئت عالی‌رتبه استاندارد روسیه از گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: ایران‌خودرو با وجود مقررات سخت‌گیرانه سازمان ملی استاندارد ایران و تحریم‌های صورت‌گرفته، همه اصول و قوانین استاندارد را با جدیت دنبال و اجرا می‌کند.

مدیرعامل ایران‌خودرو در نشست با رئیس سازمان استاندارد روسیه بر آمادگی این گروه صنعتی به منظور همسان‌سازی استانداردهای خودرویی با آن کشور خبر داد.

عظیمی با اشاره به برنامه صادرات محصولات ایران‌خودرو به روسیه گفت: با توجه به موافقت‌های صورت‌گرفته، روند صادرات محصولات ایران‌خودرو به روسیه در حال انجام است که در مرحله اول، شاهد عرضه محصول «تارا» در بازار روسیه هستیم و امیدوارم با ایجاد شرایط، همکاری‌ها را گسترش دهیم.

رئیس استاندارد روسیه نیز در این دیدار خواستار همکاری ایران‌خودرو برای توسعه و ارتقای استاندارد در صنعت خودروسازی روسیه شد.

آنتون شالایف، همگام‌سازی استاندارد ایران و روسیه را مهم دانست و گفت: برای آغاز همکاری و مذاکره تا رسیدن به نتیجه مطلوب آمادگی داریم، هرچند این راه آسان نیست، ولی نیت همکاری می‌تواند راه را به ما نشان دهد تا در آینده شاهد نتیجه مطلوب برای دو طرف باشیم.

وی با اشاره به تفاهمات مطرح شده با ایران‌خودرو افزود: توافقات استاندارد دو کشور، زمینه حضور صنایع ایرانی را در بازار روسیه فراهم می‌کند.

شالایف افزود: نکته مهمی که باید مد نظر قرار گیرد، این است که بخش مهمی از این تفاهم، مرتبط با حوزه خودروسازی بوده و لازم است کارگروهی برای عملیاتی کردن آن تشکیل شود.

گفتنی است، رییس استاندارد روسیه در راس هیئتی برای امضای برنامه اجرایی و ادامه مذاکرات و همکاری‌های دوجانبه که از دو سال پیش در دستور کار قرار گرفته، به ایران سفر کرده است.

۸ توافق همکاری استانداردی میان ایران و روسیه

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از توافق استاندارد ایران و روسیه در ۸ زمینه صنایع فولاد، باتری و صنایع ذخیره ساز انرژی، خودروسازی، نفت و گاز، کشاورزی، حوزه پزشکی، صنایع فلزی و حلال خبر داد.

آقای مهدی اسلام پناه در حاشیه نشستی با حضور شالایف رییس آژانس فدرال قانونگذاری فنی و اندازه شناسی روسیه گفت: پس از سفر به روسیه در اواخر آگوست ۲۰۲۳ و امضای یادداشت تفاهم همکاری، بلافاصله بر تدوین و نهایی سازی برنامه اجرایی متمرکز شدیم و با تلاش و ارتباط مستمر همکاران دو طرف خوشبختانه برنامه اجرایی آماده شده است.

دبیر شورای‌عالی استاندارد گفت: این توافقات در ۸ زمینه همکاری از جمله صنایع فولاد، باتری و صنایع ذخیره ساز انرژی، خودروسازی و استاندارد‌های آن، صنعت نفت و گاز، استاندارد‌های بخش کشاورزی، استاندارد‌های حوزه پزشکی (تجهیزات)، صنایع فلزی و حلال پیشنهاد شده و قرار است کارگروه‌های مختلفی در ذیل کارگروه اصلی تشکیل شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: بر این اساس کارگروه باتری‌های لیتیومی، کارگروه خودرو برای بررسی و پذیرش استاندار‌های دوطرف و محصولات کشاورزی مورد مبادله و سایر زمینه‌ها که پیشتر به آن اشاره شد، تشکیل خواهد شد.

به گفته وی دو نهاد استانداردسازی ایران و روسیه بر گسترش همکاری‌های تجاری عزم جدی دارند.

همچنین آنتوان شالایف با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران گفت: برای ارتقا سطح همکاری‌های صنعتی و تجاری باید گواهینامه‌های استاندارد دو کشور را به رسمیت بشناسیم و مطابق با شاخص‌های علمی و استاندارد‌های جدید عمل کنیم.

وی افزود: تلاش‌ها بر این است تا در زمینه‌های استانداردسازی صنعت حلال، آموزش و موضوعات مختلف علمی، تولیدی و تجاری نقشه راه برای آینده همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه ترسیم شود.

امضای تفاهم نامه همکاری‌های استانداردی میان ایران و روسیه

رئیس استاندارد روسیه به همراه اعضای آژانس فدرال قانونگذاری فنی اندازه شناسی روسیه از بخش‌های مختلف مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی خودرو ISQI بازدید کردند و تفاهم نامه همکاری استانداردی میان دو کشور امضا شد.

سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در نشست با هیئت روسی گفت: این تفاهم نامه زمینه همکاری مشترک را برای استفاده از ظرفیت‌های دو طرف ایجاد و مسیر همکاری شرکت‌های بازرسی کیفیت در دو کشور را هموار می‌کند.

وی افزود: همه کالا‌هایی که از ایران به روسیه صادر و یا از روسیه به بازار ایران وارد می‌شود، توسط شرکت‌های بازرسی غیر روسی ارزیابی می‌شوند، ما در حوزه ارزیابی استاندادرد‌های آسانسور و خودرو آزمون‌ها و آزمایشگاه‌های مختلفی مطابق استاندارد‌های جهانی طراحی کرده ایم و می‌توانیم خدمات مختلفی ارائه کنیم.

شالایف رئیس استاندارد روسیه نیز در جریان این بازدید با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلت‌های آزمایشگاهی ایران گفت: تفاهم‌نامه میان نهاد‌های استاندارد دو کشور شرایط تجارت را تسهیل و تسریع می‌کند.

وی افزود: فعالیت‌های تجاری در چارچوب مفاد تفاهم‌نامه مذکور پیش خواهد رفت و سایر تبادلات تجاری بین دو کشور چه در بخش دولتی و چه خصوصی در سایه این تفاهم‌نامه انجام می‌شود.

رئیس استاندارد روسیه درخصوص همکاری در فرایند بازرسی کیفیت گفت: این اقدام ضمن کاهش هزینه و زمان برای بازرگانان دو کشور، فرصتی را برای شرکت‌های ارزیاب در فرایند بازرسی فرآهم می‌کند تا انتقال دانش و فناوری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *