روایت وزیر اقتصاد از بهبود روش‌های تامین مالی در کشور

وزیر اقتصاد در همایش معرفی ۱۰۰ شرکت برتر از سوی سازمان مدیریت صنعتی گفت: دولت در تلاش است که شرکت‌های ایرانی به لیست ۵۰۰ شرکت برتر. جهان بپیوندند.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت اقتصاد؛ احسان  خاندوزی، وزیر اقتصاد در همایش معرفی ۱۰۰شرکت برتر از سوی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی گفت:  بنگاه‌های اقتصادی دشواری‌هایی  را  در سالهای اخیر پشت سر گذاشته اند که بخشی از آن پابرجاست و بخش دیگری مرتفع شده است. 

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مسولیت ما کاهش دشواری‌های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است، اظهار داشت: قریب به  ۱۴فصل پیاپی اقتصاد ایران رشد مثبت را تجربه می کند.

وزیر اقتصاد گفت: نرخ رشد اقتصاد کشور  مثبت خواهد شد؛ بنابراین ۱۶فصل متمادی نرخ رشد برای اقتصادی که سالها منفی بود به سمت مثبت شدن رفت. 

خاندوزی افزود: بر اساس این شاخص کلان می توانیم پیش بینی کنیم که اقتصاد ایران از تله رکورد خارج شده است. برای اینکه تولید ملی را به سطح مطلوبی ارتقاء بدهیم، اما بازهم  راه زیادی در پیش است. 

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: مهمترین کار ما تسهیل تولید، خروج از رکود و افزایش سرمایه‌گذاری  است. نرخ رشد سرمایه‌گذاری مطلوب شده و قابل مقایسه با دوره دوم تحریم‌ها نیست.

خاندوزی گفت: تلاش کردیم همان اندازه روند بروکراسی و قهر نظام اداری که منجر به ایجاد مانع برای تولیدکنندگان بود و ثمره اش این بود که تولید با مشکل رو به رو بود را بهبود ببخشیم. ما با تمرکز روی تسهیل در نظام مقرراتی شرایط را پیش بردیم.چون بیشتر تولیدکنندگان در این بخش با هزینه‌های فرساینده رو به رو بودند. 

وزیر اقتصاد بیان کرد: کاهش بخش نامه‌ها گمرکی داشتیم برای سال آینده هم ادامه خواهیم داد تا بخشی از هزینه‌های معادلاتی برای بازیگران اصلی اقتصاد کاهش یابد. 

وی گفت: شاخص‌های سطح خرد بهبود یافته، بر اساس آمارهای سازمان مدیریت بهبود وضعیت فروش شرکت‌ها رو به بهبود است. متوسط رشد صنعت بین ۴تا۵درصد در نوسان بوده این نشان می‌دهد که بازیگران اقتصاد از چاله رکورد خارج شوند. 

خاندوزی تاکید کرد: ورود شرکتهای دانش بنیان به اقتصاد ایران نقطه امید است. عارضه وابستگی اقتصاد کشور به منابع طبیعی را باید بهتر کنیم.  بیشتر شرکت‌های اقتصاد ایران از  رانت منابع طبیعی ارتزارق می کنند، حل  این مشکل  نیازمند یک دستور کاراجماعی فی ما بین دولت و شرکت‌ها برتر است. اگر می خواهیم چهره اقتصاد ایران را رانت وابستگی به منابع طبیعی بزداییم یکی از کارهای مهم ورود شرکت‌ها دانش بنیان به بست‌های صد شرکت برتر ایران است. برای  این موضوع باید که دنبال همفکری باشیم.

خاندوزی تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند. همزمان با خروج از رکود کیفیت رشد اقتصادی را فی ما بین توافق دولت و صنعت رقم زند. امید است در سال‌های آینده  شرکت‌هاس دانش بنیان در میان بیشتر رشد کنند  و برترین شرکت‌های حاضر در میان صد شرکت،  شرکت‌هایی باشند که محصولاتشان مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است.

وی ادامه داد: تامین انرژی و تامین  مالی یک موضوع جدی برای شرکت‌های بزرگ کشورمان است. در یک رفت و آمدی فی مابین دولت و صنعت نیازمند تدابیر مشترک هستیم بخشی از گام ها را دولت باید بردارد اولویت دادن تولید در برابر اولویت دادن به مصرف مهم است. 

خاندوزی گفت: در یک سال اخیر تنگنای مالی را برای شرکت‌های داخلی گشودیم و  ابزارهای متفاوتی را برای شرکت‌ها، به ویژه شرکت‌های خوش نام به وجود آورده‌ایم.

وی در پایان گفت: در ۹ماهه سال گذشته ۲۱۰هزار میلیارد تومان شرکت‌های اقتصادی غیردولتی از بازار سرمایه تامین مالی کردند و در ۹ماهه سال جاری هم ۲۵۰هزار میلیارد تومان از ظرفیت بورس و بازار سرمایه تامین کردند. در سال ۱۴۰۱ تامین مالی بازار سرمایه ۲۸درصد بیشتر از تامین مالی بانکی بود.دولت در تلاش است تا شرکت‌های ایرانی در لیست ۵۰۰شرکت برتر جهان قرار گیرند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *