کاهش مصرف انرژی در نیروگاه حرارتی ذوب آهن اصفهان

به همت تلاشگران نیروگاه حرارتی ، پمپ های کندانسه این نیروگاه با موفقیت به روز رسانی شد و کاهش مصرف انرژی به میزان ۲۰ کیلو وات در ساعت به ثمر نشست که با توجه به کار مداوم این پمپ ها، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی محسوب می شود.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان؛ محسن محبی مهندس شیفت نیروگاه حرارتی مدیریت تولید و توزیع برق با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه امروز توانایی داریم با تکیه بر دانش نخبگان و متخصصان داخلی و با بهره گیری از تولیدات ملی در بخش های مختلف شرکت عملیات بهینه سازی ، به روزرسانی و افزایش بهره وری تجهیزات را رقم بزنیم. در این راستا به همت پرسنل پرتوان نیروگاه حرارتی، پمپ های کندانسه¬ی باک دِرِناژ(مخزن تخلیه) با پمپ های جدید و تکنولوژی بومی جایگزین شد.

محمدحسن ملا احمدی مهندس توربین نیروگاه حرارتی نیز افزود : در نیروگاه حرارتی جهت استفاده بهینه از سیال فرآیندی، مخزنی وجود دارد که کلیه درناژ های آب کندانسه که دارای دمای بالا می‌باشد، به این مخزن وارد شده و پس از آن توسط پمپ های باک دِرِناژ دوباره به سیکل باز می گردد. در این فرآیند یک پمپ به صورت دائم و پمپ دیگر به صورت رزرو مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد : پمپ هایی که در ابتدا برای این منظور استفاده می‌شد، ساخت کشور اوکراین بود و از ابتدای تاسیس نیروگاه همواره مورد استفاده قرار می گرفته است. پس از مستهلک شدن این پمپ ها به علت کار مداوم و دمای بالای سیال،  به دلیل وجود تحریم ها امکان واردات نمونه مشابه اوکراینی وجود نداشت لذا برای جایگزینی آنها، چند نمونه پمپ بررسی و آزمایش شد که به علت دمای بالای سیال، امکان استفاده مداوم در این شرایط کاری وجود نداشت.

ملااحمدی اظهار داشت : در نهایت با کار کارشناسی و تغییر طرح این پمپ ها و استفاده از محصولات ایرانی، پمپ های  مناسب ساخت داخل انتخاب و جایگزین شد که  به این واسطه عملکرد بهتری نسبت به نمونه های خارجی به ثمر نشست و این تغییر طرح علاوه بر کاهش ریسک بهره برداری از باک دِرِناژ نیروگاه حرارتی، منجر به کاهش مصرف انرژی به میزان ۲۰ کیلووات در ساعت شد که با توجه به کار مداوم این پمپ ها، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی محسوب می شود.

این تلاشگران در پایان از مهندسان و پرسنل پرتلاش تعمیرات مکانیک نیروگاه و بهره بردار نیروگاه حرارتی و همچنین مدیریت های سفارشات، امور فنی بهره برداری، نت راه و ساختمان و خرید تجهیزات که در این رابطه همکاری بی وقفه داشتند، تشکر و قدردانی نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *