طرح جدید بانک قرض الحسنه مهر ایران برای خیران

این روزها با دشوار شدن شرایط اقتصادی و کاهش توان خريد مردم در جامعه، شاهد اين اتفاق هستيم که برخي افراد نيازمند، مدد بيشتري براي گذران مشکلات اقتصادي زندگي‌شان، طلب مي‌کنند. اتفاقي كه نيازمند روش‌هاي مدرن‌تر و به روزي است و براي اقشار خاص جامعه فراتر از امور خيريه‌ها روش‌هاي تازه اي مطالبه مي‌شود.


 

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، برای آن پدر خانواده‌ای که نمی‌تواند شهریه کودک اش را پرداخت کند، آرزوي تحصيل يا آن بانوي سرپرست خانواده كه نمي تواند براي كودكانش شرايط مناسب فراهم كند مدد بيشتر مالي يك بايد شده است. يا آن خانواده‌اي كه پسر جوان سرپرست مادر پير و دو خواهرش است تامين هزينه جهيزيه خواهري كه چند سالي است از عقدش مي گذرد، نيازمند راهي متفاوت است.

bahare mehrabani

یا آن مرد خانواده ای که به دلیل نداشتن توان مالی در پرداخت ديه، گرفتار زندان شده است، کاري بايد کرد چرا که همسرو فرزندان اين خانواده نمي توانند از حداقل هاي يك زندگي مناسب برخوردار باشند .

در این مسیر، با وجود تلاش‌هایی که در ان جي او ها و سمن ها (به شکل خود جوش به عنوان واسطه) رخ داده تا کمک‌هاي مردمي به دست اين افراد برسد، همچنان نيازمندان با آبرويي هستند كه نگاه اميدشان به شكلي آبرومند از كمك‌ها دوخته شده است.

در این سالها ایجاد خیریه‌هاي مختلف در جامعه، يک رويکرد دائمي بوده و همواره بر تعداد اين مراکز افزوده شده اما همچنان مردم به دنبال خيريه هاي مشخص و شناخته شده هستند چراکه عملكرد برخي از اين خيريه ها باعث شده تا اعتماد مردم كمرنگ شود.

دلیل این امر هم کمبود شفاف سازی از سوی خيريه ها و روش‌هاي سنتي است که کارآمدي لازم را نداشته و کمك رساني يك‌باره را دنبال كرده است و در عين حال تحولي در زندگي اين اقشار ايجاد نكرده است.

از همین رو، افراد خیر مجبورند خودشان افراد نیازمند دور وبرشان را شناسایي کنند يا اينکه به سمن و خيريه های شناخته شده کمک كنند؛ بنابراين امكان بهره مندي افراد كمتري از اين كمك‌ها فراهم مي شود.

 

مسیری تازه به نام طرح “همیاران مهر” 

حال راه اندازی طرح‌هایی همچون همیاران مهر، از سوي بانک قرض الحسنه مهر ايران ابزاري تازه در اختيار خيراني قرار داده که با نيک انديشي خود مي‌توانند از مسير شفاف بانک تسهيلاتي با كارمزد پايين يا حتي بدون كارمزد را به اقشار نيازمند جامعه هديه كنند.

با طرح تازه بانک قرض الحسنه مهر ایران اقشاری مشمول تسهیلات شده اند که یک وام کوچك زندگيشان را متحول خواهد كرد .

بااین روش شمار بیشتری از افراد نیازمند مشمول اين کمک خيرخواهانه خيران خواهند شد و تاحدي از مشکلات شان کاسته خواهد شد؛ تسهيلاتي كه در مواردمختلفي مانند كمك به زنان سرپرست خانوار، آزادي زندانيان جرائم غير عمد، ازدواج، اشتغال زندانيان آزاد شده و…. صورت گرفته است.

حال این تفکر و ایده خوب نیازمند حمایت اقشار مختلف جامعه دارد و بايد ترويج بيشتري شود تا باري از دوش جامعه برداشته شود.

به باور برخی چهره های شناخته شده، میزان این کمک‌ها بايد بيشتر از اين باشد و در عين حال بايستي اين گونه طرح ها بيش از پيش راه اندازي شود تا افرد بيشتري از اين رنج ها رهايي يابند و بايد دولت و نهادهاي بزرگ جامعه در اين راه حمايت کنند تا شاهد گره گشايي مشکلات نيازمندان بيشتري باشيم.

 

لزوم اعطای تسهیلات با بهره پایین

مهدی هاشمی نسب چهره ورزشی و فوتبالیست پيشکسوت استقلال و پرسپوليس درباره روند خيريه ها و کمک رساني به نيازمندان گفت: اختصاص تسهيلات با بهره پايين يا بدون بهره مي تواند به نيازمندان کمك بيشتري كند .

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی جامعه متاسفانه اعتماد مردم به برخی خيريه ها کم شده است؛ چراکه زماني رسانه ها از کلاهبرداري ها مي گويند مردم هم اعتمادشان كم رنگ تر شد.

او افزود: باید برای مردم شفاف سازی کرد که این کمک‌هايشان كجا صرف مي شود و از اين رو برخي از افراد مجبورند خودشان تحقيقات كنند و افراد نيازمند را شناسايي كنند.

هاشمی‌نسب با اشاره به طرح همیاران مهر ایران گفت: این طرح وچنين طرح‌هاي مشابه يک رويکرد مثبت است و شخصا موافق اين رويه ها هستم چراکه با دادن تسهيلات با بهره پايين يا بدون بهره مي توان به نيازمندان بيشتري کمك كرد .

این فوتبالیست همچنین تاکید کرد: بايد نهادهاي دولتي و بزرگ وارد ميدان شوند تا با شناسايي نيازمندان بيشتر، بتوان از شمار نيازمندان جامعه کاست.

 

مستند سازی کمک به نیازمندان و خیریه‌ها

عباس افشاریان از چهره های هنری هم با اشاره به این که خيريه هاي زيادي راه اندازي شده، گفت: البته با وجود خيريه ها شناخته شده همچون کهريزک، اما در مقابل برخي جاها به اسم خيريه پول مردم را مي گيرند و مشخص نيست کجا آنها را صرف مي كنند و متاسفانه از اعتماد مردم سوء استفاده مي كنند. درحالي كه معلوم نيست كه اين خيريه ها را چه كساني اداره مي كنند. از اين رو مردم نمي توانند به هرجايي اعتماد كنند.

در عین حال افشاریان افزود: من اکنون خودم به دو خیریه کمک مي کنم كه مشخص و شناخته شده اند، از سويي در اين مسير براي جذب كمك هاي مردمي بايد خيريه ها اعتماد سازي كنند.

او ادامه داد: چندی پیش به خیریه اي بخشي از مبلغ آزادي يک زنداني را دادم، اما پس از مدتي زماني که درخواست کردم مدرکي مبني بر اينكه اين پول كجا صرف شده به من نشان دهند، جواب درستي ندادند؛ اما در مقابل به سازمان زندان‌ها هم كمك كردم ، مدارك را به من نشان دادند، شفاف سازي كردند و عملكردشان بسيار خوب بود.

وی تاکید کرد: با وجود کمک‌های مردمی، چنانچه در اين راه دولت كمك وحمايت نكند اثر چنداني در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و اقتصادي مشاهده نمي‌شود و اثر گذاري كم است.

 

با طرح همیاران مهر موافقم

مازیار اکبری، یکی ديگر از چهره‌هاي هنري کشورمان هم درباره وجود خيريه ‌ها معتقد است هميشه همدلي مردم جامعه جوابگو بوده است.

او با تاکید بر این موضوع که اگر تغییرات از هرکدام ازما آغاز شود مي‌تواند تاثير بزرگي داشته باشد افزود: مي توان حتي با کمك‌هاي كوچك، درياي عظيم همدلي و كمك‌ها را ساخت، تنها اگر مردم اعتماد كنند و آرامش در وجودشان باشد.

وی درباره طرح همیاران مهر هم گفت: با طرح همیاران مهر موافقم چنین طرح‌هايي براي افرادي که استطاعت بازگشت بهره را ندارد، مي تواند مفيد باشد.

این هنرمند برای جذب مردم به این چنین طرحهايی مثالي از استاد و شاگرد زد و توضيح داد: اگر من به عنوان استاد به هنرجويان درست آموزش بدهم عملکرد آنها در بيرون از کلاس ها نشانه اي از عملکرد من خواهد بود. در جامعه هم همين گونه است وزماني که در قدم اول بانك‌ها وهرخيريه اي چنان‌چه عملكردشان درست و شفاف سازي در اين راه انجام دهند مي‌توانند اعتماد مردم را جذب كنند چراكه زماني كه مردم مشاهده كنند مشكلي حل و گره ‌اي باز شده به اين طرح ها و كمك رساني‌ها اعتماد مي كنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *