نیاز به پوشاک و البسه به عنوان یکی از نیازهای اولیه، از جمله مسائلی است که افراد از ابتدای زندگی خود با آن در ارتباط مداوم هستند. البته باید گفت که دنیای پوشاک امروز با توجه به طرح، رنگ و تنوع موجود؛ همواره فراتر از یک نیاز ضروری قلمداد شده و به دنیایی از علایق برای سلایق مختلف تبدیل شده است.
به گزارش اقتصادملت ؛ به همین بهانه با منصور الیاسی مدیرعامل برند “السیمن” یکی از افراد نامآشنای صنعت پوشاک گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید تا ضمن آشنایی بیشتر با وی و مسیر موفقیت برند السیمن؛ در خصوص مسائل روز صنعت پوشاک و آخرین دستاوردهای این بخش نیز با خبر شویم. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
– عرض سلام دارم خدمت شما جناب آقای الیاسی و ممنونم از اینکه این فرصت را در اختیار ما قرار دادید تا در مورد شما، تجربیات تان و مسیری که طی نکردید؛ صحبت کنیم و با چالشهای حوزه پوشاک آشنا شویم. ابتدا اجازه دهید تا بیشتر در مورد شما و نحوه ورودتان به صنعت پوشاک بدانیم؟
– من هم سلام میکنم خدمت شما و امیدوارم مصاحبه خوبی را پیشرو داشته باشیم. منصور الیاسی متولد 11 خرداد ماه 39 هستم. از سنین کودکی علاقهمند بودم که در کنار درس و مدرسه و خصوصا در ایام تابستان بتوانم مشغول کار شوم و از این طریق کسب درآمد کنم. همین موضوع باعث شد تا با فروش محصولات مختلف طی سالها؛ لذت شیرین رسیدن به درآمد و دریافت نتیجه زحماتم را تجربه کنم. کسب تجربه کاری در حوزههای گوناگون در کنار تحصیلات برای من ادامهدار بود تا جایی که در سال ۵۵ به عنوان شاگرد و سپس ویزیتور یک مغازه عمده فروشی در بازار بینالحرمین وارد حوزه پوشاک شدم.
دو سال بعد با تلاش و پشتکار زیاد موفق شدم یک مغازه ۲ متر در ۲ متر در همان بازار بگیرم و کار عمده فروشی را ادامه بدهم. در سال ۶۳ با یکی از برادرانم به نام ناصر الیاسی که مغازه خردهفروشی پوشاک داشت؛ تصمیم به شراکت گرفتیم و مغازه بزرگتری در بازار خریداری کردیم. هدف ما این بود که جزء نفرات برتر پوشاک ایران باشیم و من دائما این را با خودم تکرار و سعی میکردم تمام توانم را برای تحقق این هدف به کار گیرم.
- در خصوص تحصیلات و همچنین موفقیتهای شغلی و افتخاراتتان در این زمینه نیز برای ما بگویید.
– با وجود لذت کسب درآمد و پیشرفتهای شغلی؛ همواره لزوم کسب دانش آکادمیک و استفاده از آن در مسیر کسبوکار را حس میکردم. ازینرو با توجه به مسیری که پیشروی خود میدیدم؛ در مقطع لیسانس رشته مدیریت کسبوکار را انتخاب کردم. در ادامه تحصیلات خود را در مقطع ارشد با رشته MBA و سپس دکترای DBA؛ هر دو با گرایش استراتژی بازاریابی، تکمیل کردم. تحصیلات دانشگاهی همواره باعث شده است تا در شرایط پیچیده دنیای کسبوکار تصمیمات بهتری اتخاذ کنم.
همانطور که اشاره کردم؛ از ابتدای جوانی حوزه پوشاک را به عنوان مسیر شغلی خود در نظر گرفتم و طی سالهای متمادی تمام رزومه کاری و موفقیتهای شغلی من نیز در همین حوزه بوده است که برخی از آنها عبارتند از:
– عضو هیاتموسس انجمن پوشاک ایران.
– عضو هیاتمدیره اتحادیه پوشاک.
– عضو اتاق بازرگانی صنایعومعادن.
– دو دوره عضو هیاتمدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران.
– منتخب کارآفرین برتر سال 94.
– عضویت در مجمع مدیران دانشبنیان و کارگروه کشوری مدولباس اتحادیه.
– عضو اتاق بازرگانی صنایعومعادن.
– بنیانگذار هلدینگ البسه سیرنگ منتخب شامل برندهای: السیمن، الیسه گلد، روما
– فروشگاههای السیمن از چه زمانی شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر چند شعبه دارد؟
– در سال ۷۸ تصمیم گرفتیم فروشگاههای خردهفروشی پوشاک خود را با نام السیمن راهاندازی کنیم تا تجربه خرید کتوشلوار مردانه، کت تک، پیراهن مردانه و سایر پوشاک آقایان از هر زمان دیگری لذتبخشتر بوده و اطمینانخاطر همراه با رضایتمندی را در پی داشته باشد. در حال حاضر تعداد شعب السیمن به ۳۵ نمایندگی و ۲۵ عاملیت فروش در سراسر کشور رسیده است که خوشبختانه منجر به اشتغال ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۸۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شده است.
– از موانع و چالشهایی که به عنوان یک کارآفرین تجربه کردید؛ بیشتر برای ما صحبت کنید.
– تجربه کاری من در طی تمامی سالهای فعالیتم در حوزه پوشاک این را به من نشان داده که ایرانیان در بخش پوشاک در واقع از منظر تولید و سلیقه؛ جایگاه بالایی نسبت به تمام کشورهای منطقه دارند. اما عاملی که باعث شده نتوانند در این بخش آنطور که باید پیشرفت کنند؛ عدمحمایت مسئولان در این صنعت است. تولیدیهای ایران به علت ناتوانی در به روز کردن ماشینآلات نمیتوانند تولید باکیفیتی داشته باشند و این عدمحمایت از جایی سرچشمه میگیرد که نه تنها صنعت پوشاک؛ بلکه بسیاری از صنایع ما را به ورطه ورشکستگی و نابودی کشانده است و مسبب این وضع کسی نیست جز مافیای قاچاق ایران.
متاسفانه این مافیا به قدری قوی هستند که هیچکس در هیچ مقامی یارای مقابله با آنها را ندارد.
همین چند سالی که موضوع مبارزه با قاچاق کالا پیش آمده و تا حدودی دنبال شده است؛ همه شاهد پیشرفتهایی در بخشهای مختلف صنعت هستیم. به طور مثال صنعت پوشاک در بخش پارچه و مواداولیه پیشرفتهای قابلتوجهی داشته و حتی با افتخار میتوان گفت که تولیدات باکیفیت پوشاک ما توان رقابت با برندهای مطرح اروپایی را دارد.
البته اخیرا به این بهانه که تولید پوشاک ایران توان تامین مایحتاج کشور را ندارد؛ شاهد زمزمههایی از واردات پوشاک به ایران هستیم. در صورتی که همه شاهدیم انبارهای تولیدکنندگان مملو از پوشاک دوخته شده است که به دلیل ورود پوشاک قاچاق؛ خریدار زیادی نخواهد داشت.
– چه پیشنهادی جهت برونرفت از شرایط موجود دارید؟
– پیشنهاد و توصیه من به عنوان کسی که نزدیک به ۵۰ سال است که در این صنعت فعالیت میکنم و به واسطه سِمَتها، ارتباطات و حضور مستمر در اتحادیه پوشاک، موسسات و انجمنهای تخصصی حوزه پوشاک با تمامی مشکلات موجود در این صنعت آشنایی نزدیک دارم؛ این است که ما نباید ساکت بنشینیم. به خاطر کشورمان و فرزندان این آبوخاک همچنان باید به تلاش برای رفع موانع و بهبود شرایط ادامه دهیم. درست است که بسیاری از فعالان در این صنعت از مشکلات و سوءمدیریتها خسته هستند، اما ما نمیتوانیم بیتفاوت باشیم. مطمئن باشید همانطور که زمانی در صنعت پوشاکونساجی در منطقه اولین بودیم؛ باز هم میتوانیم به این جایگاه برسیم.
– جناب آقای الیاسی به پایان گفتگو رسیدیم. ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. لطفا سخن پایانی تان را بفرمایید.
– من هم از شما ممنونم. در پایان عرایضم تشکر ویژه دارم از دوستانم که در هیاتمدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، انجمن پوشاک ایران و اتحادیه پوشاک تهران که در راه مبارزه با قاچاق پوشاک فعالیت خستگیناپذیری داشتند. باید عنوان کنم که زحمات شما بزرگواران بینتیجه نخواهد ماند و به یاری خدا باید در کنار هم به این مبارزه ادامه دهیم؛ به امید اعتلای هر چه بیشتر صنعت پوشاک و نساجی ایران.
https://eghtesademelat.ir/?p=199723