شرکت‌های پتروشیمی بورس را ارتقا می‌دهند

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: همواره از شرکت‌های پتروشیمی در بورس استقبال شده است، زیرا این شرکت‌ها با ریشه و به لحاظ اقتصادی سودآور و ثروتمند هستند واگر در بورس وارد شوند بورس را ارتقا می‌دهند.


 

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس، جعفر ربیعی در نشست خبری حاشیه نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام این مطلب گفت: البته شرکت‌های پتروشیمی بورسی هم هستند که سود آن‌ها کم و زیاد شود، اما در مجموع این شرکت‌ها سودآور هستند.

erteghaye boors

وی درباره عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی گفت: تمام سعی خود را خواهیم کرد که این شرکت را در پایان خرداد یعنی قبل از برگزاری مجمع وارد بورس کنیم تا سهامداران آن بتوانند سود دریافت کنند. اما تصمیم گیری نهایی فقط ما به عنوان سهامدار ارشد نیستیم بلکه عوامل دیگری از جمله بورس، بازار و دیگر سهامداران نیز در این عرضه سهیم هستند.

 

شرکت‌های پتروشیمی بورس را ارتقا می‌دهند

ربیعی در مورد سهم هلدینگ خلیج فارس از ۱۸ طرح پتروشیمی که در دو سال آینده به بهره برداری می‌رسند گفت: در هلدینگ خلیج فارس ۷ طرح ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که در سال جاری طرح‌های پالایشگاه بیدبلند ۲، پتروشیمی لردگان و الفین ایلام خواهد بود و در سال آینده آمونیاک هنگام، پروژه گچساران، پروژه گاز یادآوران (NGL) ۳۲۰۰ و بخشی از پروژه فلرینگ است.

وی در مورد پروژه جمع آوری گاز‌های فلر مناطق نفت خیز جنوب گفت: انجام این پروژه سه ساله است و از امسال شروع شده تا سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا می‌کند پروژه‌ای است که در طول انجام، هر سال بخشی از فلر‌ها را خاموش می‌کند. فلسفه این پروژه این است که گاز‌ها توسط هلدینگ خلیج فارس جمع آوری شده و به پالایشگاه گاز بیدبلند ۲منتقل می‌شود و بعد از پالایش به خوراک پتروشیمی تبدیل می‌شود.

ربیعی ادامه داد: گازی که قرار است جمع‌آوری شود حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب یعنی به اندازه دو فاز پارس جنوبی است که این حجم گاز همراه نفت در حال سوختن و از بین رفتن است. با وجود اینکه ما این گاز را گاز‌های غنی تلقی می‌کنیم و می‌تواند خوراک واحد‌های پتروشیمی شود. بر این اساس تاسیسات جمع آوری و انتقال گاز‌ها را احداث خواهیم کرد و کارخانه پالایش کننده پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ خواهد بود خوشبختانه ظرفیت کافی برای پالایش این میزان گاز نیز وجود دارد و بعد از پالایش در پروژه‌هایی مانند گچساران و پتروشیمی بندر امام استفاده خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درباره استفاده از کاتالیست‌های ایرانی گفت: شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس آمادگی دارند تا در صورت نیاز از کاتالیست‌های ایرانی استفاده کنند.

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در مورد استفاده از کاتالیست سنتز متانول که در داخل تولید می‌شود گفت: در حال حاضر در سبد هلدینگ خلیج فارس محصول اوره آمونیاک و متانول وجود ندارد. البته اوره و آمونیاک هنگام و متانول آپادانا پروژه‌های در حال اجرا هستند که بعد از به نتیجه رسیدن این محصولات نیز به سبد محصولی هلدینگ خلیج‌فارس اضافه خواهد شد؛ بنابراین برای تولید نیازمند کاتالیست مرتبط است که اگر این کاتالیست در داخل ایران تولید شود حتماً از تولید داخل استفاده خواهد شد.

وی درباره پروژه سنقر که قرار است کلنگ زنی آن در آینده نزدیک انجام شود گفت: پروژه سنقر یک پروژه پایین دستی است مصرف آب کمی دارد و جزو پروژه‌های کوچک مقیاس است، اما در شهرستان سایز مناسبی است.

وی افزود:‌این پروژه در حوزه اشتغالی زایی بسیار موثر است چه در بخش ساخت و چه در بخش بهره‌برداری مشاغل مختلفی را در برمی گیرد.

وی درباره همکاری با بخش خصوصی کوچک مقیاس گفت: ما پروژه‌های پایین دستی را توسط بخش خصوصی پیش می‌بریم و اگر بخش خصوصی اعلام امادگی کنند ما نیز همکاری را با این بخش‌ها دنبال خواهیم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *