ساخت و ساز برج آزادی باعث فروریختن سقف کاذب آن شد

غلامحسین شاه علی مدیرعامل برج موزه آزادی در این خصوص به خبرنگار ما گفت:  مرمت و ساخت و ساز برج آزادی آنقدر طول کشید که بارندگی های اخیر موجب شد سقف کاذب برج فرو بریزد.
وی در ادامه افزود: مرمت و بازسازی این مجموعه از بهمن پارسال آغاز شد و آن طور که مسئولان شهرداری قول داده بودند باید این کار تا قبل از 22 بهمن تمام شود اما متاسفانه کارها با کندی پیش می رود.
شاه علی با بیان اینکه از چند ماه قبل پیش بینی این ریزش را می کردیم و بارها برای تسریع در روند مرمت و بازسازی آن اقدام کردیم افزود: مطالعات مربوط به بازسازی برج آزادی از اواخر سال 93 شروع شده بود و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال 94 آغاز شد. اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که شهرداری تهران و پیمانکار این پروژه داشتند؛ در فصل کاری و در روزهای خوب بهار و روزهای طولانی تابستان که زمان خوبی برای ساخت و ساز و بازسازی بود؛ عملیات بازسازی کند انجام شد و حالا با توجه به  بارندگی های اخیر؛ اوایل هفته گذشته بخش هایی از ساختمان اداری دچار آسیب دیدگی شد و باعث شد سقف کاذب ساختمان اداری، بخش خدمات و اتاق فرمان سالن فرو بریزد.
وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه روز سه شنبه با مسئولان مربوطه در شهرداری نشستی داشتیم که به موجب این نشست قرار شد کار با جدیت دنبال شود و چند تیم دیگر برای بازسازی مجموعه برج اضافه شود و بخش هایی که احتمال آسیب دیدگی دوباره آنها وجود داشت را به طور موقت مرمت کردند.
مدیرعامل مجموعه برج موزه آزادی با ابراز امیدواری از اینکه کار بازسازی و ایزوله محوطه برج تا قبل از شروع فصل سرما و زمستان به پایان برسد گفت: در اینجا لازم است از دقت نظر و ظرافتی که مهندسان و ناظران شهرداری تهران در مرحله مطالعات و همچنین انتخاب پیمانکار و مصالح برای بهسازی این پروژه داشته اند قدردانی کنم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: از آنجایی که بنای برج موزه آزادی یک ساختمان منحصر به فرد و به عنوان نماد کشور است؛ ضرورت دارد در کنار دقت نظری که در این خصوص وجود دارد عملیات بازسازی با سرعت و جدیت در هفته های باقیمانده تا موعد معین به گونه ای صورت گیرد که مشکل آبریزش برج به طور کلی برطرف شود.
شاه علی در خصوص خسارت وارد شده گفت: به دنبال این اتفاق خسارت جزیی به مجموعه وارد شد که قرار است پس از برآورد هزینه و اعلام آن به شهرداری، خسارت ها پرداخت شود. همچنین به خاطر این اتفاق فقط یک روز برج تعطیل بود و با تلاشی که دوستان در مجموعه برج آزادی و معاونت فنی و عمرانی شهرداری داشتند؛ برج آزادی الان روند کاری خود را به طور عادی ادامه می دهد.
شاه علی در پایان با اشاره به اینکه از مجریان پروژه می خواهیم که کار مرمت و بهسازی برج را هرچه زودتر و تا قبل از شروع فصل سرما به اتمام برسانند خاطرنشان کرد: در اینجا لازم است از آقایان حکیمی پور و مهندس جاوید که در خصوص بازسازی برج موزه آزادی حمایت های خوبی از این مجموعه کردند و زحمات زیادی کشیدند؛ تشکر و قدردانی کنم.
احمد حکیمی‌پور رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز در خصوص ریزش سقف کاذب مجموعه آزادی در پی بارندگی های اخیر در پایتخت به خبرنگار ما گفت: روز سه شنبه در  در جلسه علنی شورای شهر تذکرات لازم در این خصوص را دادم و مراتب نگرانی و گلایه خود را اعلام کردم.
وی با بیان اینکه تاکنون بازسازی این مجموعه 3 بار صورت گرفته است و دفعات قبل کار مرمت اساسی و اصولی انجام نشده بود در ادامه  گفت: زمانی که قرار بود کار بازسازی برج آغاز شود در مجموعه برج آزادی دو جلسه مفصل با مسئولان مربوطه برگزار و قرار شد که کار تعمیرات و مرمت برج این بار همانند دفعات قبل نباشد که کار اصولی انجام نشده بود و به دلیل همین غیر اصولی بودن مجددا مشکلاتی در این خصوص به وجود آمد؛ به گونه ای که اخیرا شاهد فرو ریختن سقف و آبریزش این مجموعه بودیم.
حکیمی‌پور با بیان اینکه سقف برج آزادی که در حال تعمیر است، دچار تخریب و ریزش آب شده است، افزود: جلسات مختلفی برای مرمت این برج برگزار شد. قرار بود تا قبل از دهه فجر تعمیر و مرمت برج به اتمام برسد اما به دلیل بارندگی‌های اخیر به نظر می‌رسد این مهم به تعویق افتاده است و از شهرداری می‌خواهیم برای سرعت دادن به مرمت برج وارد عمل شود.
وی تاکید کرد: البته این بار مسئولان مربوطه و پیمانکار قول دادند قبل از دهه مبارک فجر و جشن انقلاب کار بازسازی به اتمام برسد و قرار بر این بود تا اول دی ماه کار بازسازی تمام شود. مسئولان برج آزادی و مجموعه رودکی طی نامه ای خواستار تسریع بازسازی و مرمت مجموعه ها بودند. ما هم به صورت کتبی و شفاهی به معاونت فنی و عمرانی اعلام کردیم هرچه زودتر کار بازسازی را به اتمام برساند. البته معاونت فنی و عمرانی می گوید که جای نگرانی نیست و کار به موقع به اتمام می رسد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: البته شهرداری از لحاظ قانونی مسئولیتی در این خصوص ندارد اما به دلیل اینکه بحث میراث فرهنگی و گردشگردی این مراکز مطرح است باید به آنها کمک شود. این بار قرار شد مسئولان برج در کنار کار بوده و بر کار نظارت داشته باشند تا بلکه بحث مرمت و بازسازی این بار همچون دفعات قبل با مشکلی مواجه نشود.
حکیمی پور گفت: برج آزادی به لحاظ ارزش های میراثی و تاریخی که دارد و اینکه همه ساله جشن پرشکوه پیروزی انقلاب اسلامی در آنجا برگزار می شود و نهاد کشور به حساب می آید؛ دغدغه های زیادی از سوی مسئولان در این خصوص وجود دارد. قرار است در کیمسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر این مکان به گونه ای ساماندهی شود تا با کمک همه دست اندرکاران مجموعه آزادی به عنوان یک مرکز میراثی، گردشگری، تخصصی و محلی در غرب تهران محسوب شود.
وی تاکید کرد: فعلا اولویت ما تعمیرات اولیه است که بتوانیم آن را حفظ کنیم و در این خصوص تامین بودجه شده است. مسئولین باید آستین ها را بالا بزنند و همت کنند و کار سه شیفت دنبال شود. البته در این خصوص شهرداری هم زحمت می کشد و باید تلاش کند قبل از موعد و تا زمستان کار مرمت و بازسازی انجام شود؛ در غیر این صورت باز هم با در پیش بودن فصل سرما ممکن است عملیات مرمت به آن نتیجه مطلوب نرسد و مجددا دچار مشکل شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه در شورای شهر پیگیر این موضوع هستیم؛ ابراز امیدواری کرد که آبریزش ها قطع شود و مشکلات قبلی دیگر تکرار نشود و کار مرمت و بازسازی به نتیجه دلخواه و مطلوب برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *