سایپا چگونه خودروساز اول کشور شد؟

در پایان خردادماه گذشته سایپا توانست تولیدات خود را از هفدهم فروردین ‌ماه نخستین روز کاری سال 98 تا پایان بهار را به بیش از 100 هزار دستگاه خودرو برساند؛ بی‌شک دستیابی به این تیراژ تولید در سال رونق تولید و با وجود مشکلات و موانع ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی و سایر چالش‌های اقتصادی کشور، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود؛ موفقیتی که باعث شد نارنجی‌پوشان عملاً به خودروساز اول کشور تبدیل شوند.

به گزارش اقتصادملت؛ این موفقیت در حالی به ‌دست آمد که سایپا در همین مدت‌ زمان موفق شد 60 هزار دستگاه از انواع محصولات خود را تحویل مشتریان دهد. این خودروساز قصد دارد در یک برنامه گسترده تأمین قطعات پیشرفته محصولات خود را تسریع بخشیده و با شتاب بیشتری نسبت به تکمیل محصولات و عرضه آنها به بازار اقدام کند.
بدون شک دستیابی به این جایگاه در سایه حمایت‌های دولت و وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت که با شناخت دقیق از ضرورت ادامه حرکت تولیدی کشور در سال رونق تولید، راهبری و ترسیم مسیر صنایع به ‌ویژه خودروسازی را برعهده دارند؛ محقق شده است. موفقیت صنایع کشور در آستانه روز ملی صنعت‌ومعدن در سالی که همراه با چالش‌‌ها و محدودیت‌هایی در زمینه‌های مختلف تولیدی بوده است؛ دستاوردی بزرگ برای مجموعه وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت و صنایع زیرمجموعه آن محسوب می‌شود.
اما طرح یک پرسش و پیگیری پاسخ آن خالی از لطف نیست و آن اینکه در شرایط سخت و بحرانی اخیر اقتصادی کشور؛ سایپا چگونه موفق به ثبت موفقیت‌های پی ‌در پی شد و گوی سبقت را از رقیب دیرینه خود ربود؟ روند موفقیت سایپا در زمینه تولید مبتنی بر اجرای چند سیاست کاری است؛ این شرکت طی یک‌ سال گذشته توانسته به ‌طور مستمر با تولید انواع محصولات خود بیش از 50 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد و از این نظر نیز به برتری نسبت به سایر خودروسازان کشور برسد.


اجرای سیاست‌های صحیح تولیدی

نخستین عامل دستیابی به موفقیت‌های اخیر سایپا را می‌توان اجرای درست و صحیح سیاست و برنامه‌های تولیدی در این مجموعه دانست. آنجا که سایپا در سال رونق تولید و با تلاش تیم مدیریتی جدید خود برنامه‌ای کوتاه‌مدت و پرشتاب را برای تولید در نظر گرفت. مهمترین ویژگی این برنامه‌ها بهبود سطح همکاری با قطعه‌سازان و تأمین‌کنندگان از طریق پرداخت سریع‌تر مطالبات، کاهش هزینه‌های جاری و هدایت نقدینگی و سرمایه در گردش به خطوط تولید بود. این سیاست موجب رشد بهره‌وری در این خودروساز شد و زمینه افزایش تولید روزانه از 700 دستگاه به بیش از 2 هزار دستگاه را فراهم کرد. با اجرای موفق این سیاست روند تولید در سایپا از ابتدای بهمن‌ ماه سیر صعودی به‌ خود گرفت و پس از ماه‌ها رکود و بلاتکلیفی از این خودروسازی رخت بربست.


تأیید و حمایت خانه‌‌ ملت


موفقیت‌های سایپا که در روزهای سخت صنعتی و اقتصادی به ‌دست آمد؛ از چشم دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نیز دور نماند و با حمایت و تائید آنها نیز مواجه شد.
در همین راستا سیدحسن علوی نماینده مجلس شورای‌ اسلامی گفت: مدیریت سایپا با اجرای یک برنامه اصولی و قابل ‌تحسین زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و رشد بهره‌وری را فراهم کرد و توانست در زمینه افزایش تولید موفق عمل کند.
علوی اظهارکرد: اگر سایپا توانسته براساس آمارهای موجود رکورد تولید را بشکند؛ می‌تواند با برنامه‌ریزی درازمدت کاری کند که تولید خود را به اندازه سابق آن و در واقع به اندازه میزان مورد نیاز جامعه در سال ارتقاء دهد.
علوی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود در برخی از روزها تولید این خودروساز از 2 هزار و 200 دستگاه نیز فراتر رفت که این امر نشان می‌دهد تا چه میزان توان و انرژی در سایپا صرف بهبود شرایط تولید خودرو شده است.


تولید بدون توقف

دومین عاملی که می‌توان آن‌ را زمینه‌ساز دستیابی به موفقیت در سایپا دانست؛ اجرای برنامه تولید بدون توقف است. در این برنامه سایپا با استفاده حداکثری از زمان تولید حرکت مستمر خطوط را در دستور کار خود قرارداد و با وجود بروز مشکلاتی در زمینه تأمین برخی از قطعات خاص و پیشرفته از بازارهای خارجی هرگز معطل رسیدن این قطعات نماند و تولید بی‌وقفه را پیگیری کرد. با اجرای این روش قطعه‌سازان و تأمین‌کنندگان داخلی نیز ترغیب به افزایش تحرک تولیدی خود شده و تأمین خطوط تولید این خودروساز را با جدیت پیگیری کردند.
بر اساس گزارش‌های موجود برخی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها موجب شد تا تأمین تعدادی از قطعات پیشرفته مورد نیاز تولید با وقفه و تأخیر همراه شود. در این بین اما سایپا مأموریت تولیدی خود را متوقف نکرد و با هدف حفظ جریان تولید و تأمین قطعات، استفاده کامل از زمان و تلاش برای رشد بهره‌وری به فعالیت تولیدی خود ادامه داد.
اجرای این سیاست سبب شد خطوط تولید در سایپا با کمترین میزان توقف از نظر زمانی مواجه شود و اهداف برنامه کلان تولید در این شرکت تا حدود زیادی تحقق یابد. سایپا به موازات اجرای این سیاست راهبرد داخلی‌سازی قطعات پیشرفته خودرویی را نیز در دستور کار خود قرار داد و کوشید با ایجاد فضا و فرصت لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی زمینه‌ای را فراهم سازد تا این مجموعه‌ها بتوانند نیازهای موجود در زمینه ساخت قطعات پیشرفته وارداتی را شناسایی کرده و در راستای رفع آن برنامه‌ریزی کنند. سیاست مذکور در حال ‌حاضر نیز توسط این خودروساز در حال پیگیری است.


عرضه مستمر خودرو به بازار

سومین عامل موفقیت سایپا را باید در اجرای مستمر سیاست عرضه خودرو به بازار جست‌وجو کرد. در طرح‌های فروش محصولات سایپا علاوه بر پاسخگویی به تعهدات قبلی خود؛ شیوه‌های مختلف فروش را نیز در یک بازه ‌زمانی سه‌ ماهه به اجرا درآورد که این امر نقدینگی مورد نیاز خطوط این خودروساز را تأمین کرده و موجب شد سایپا مشکل کمبود منابع مالی تولید را تا حدود زیادی حل‌وفصل کند. در اجرای این سیاست سایپا هرگز از عرضه خودرو به بازار غافل نشد و بنابر اعلام این خودروساز حتی تا ساعات پایانی آخرین روزهای اسفند ماه این دستورالعمل را با جدیت پیگیری کرد. این موضوع حتی در زمینه خودروهای دارای کسری قطعات نیز صدق می‌کرد و سایپا بلافاصله پس از تأمین قطعات پیشرفته این دسته از محصولات آنها را به بازار عرضه کرد.
در سالجاری نیز سیاست عرضه مستمر و تحویل خودروهای مشتریان به ‌صورت جدی ادامه یافت و این گروه توانست بیش از 60 هزار دستگاه از محصولات خود را تا پایان سه ‌ماهه نخست امسال به بازار عرضه کند. آمارهای موجود نشان می‌دهد در همین روزهای نخست تیر ماه عرضه روزانه محصول توسط سایپا از مرز 1500 دستگاه گذشت که با توجه به اجرای موفق سیاست تولید و تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه؛ به ‌نظر می‌رسد در هفته‌های آتی میزان عرضه روزانه محصول در سایپا افزایش یابد.


حمایت و تلاش وزارت صمت برای رونق تولید


عامل دیگر موفقیت تولیدی سایپا را بی‌تردید باید در سیاستگذاری کلان کشور در زمینه رونق تولید داخل و حمایت دولت و وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت از این راهبرد ملی و همچنین اهتمام جدی تیم مدیران ارشد این خودروساز نسبت به اجرای آن جست‌وجو کرد. ارائه تسهیلات مالی توسط دولت به صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی از یک‌سو و پیگیری سیاست رونق‌بخشی به خطوط تولید این صنایع توسط سایپا از سوی دیگر موجب شد راهبرد ملی رونق تولید در صنعت خودرو به ‌شکل کلان و به‌ ویژه در سایپا مورد توجه جدی قرار گیرد.
بی‌تردید در شرایط بسیار دشوار اقتصادی و وجود موانع فراوان در مقابل جریان تولید نظیر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، کاهش ارزش پول ملی، رشد شدید نرخ ارز، کمبود نقدینگی مورد نیاز تولید و بسیاری فاکتورهای دیگر؛ برنامه منسجم و همه‌‌ ‌جانبه سایپا برای رونق‌بخشی به تولید به‌ عنوان یک سیاست صحیح و اصولی به اجرا درآمد و توانست از این خودروساز در برابر آسیب‌‌ها و مخاطرات ناشی از مشکلات یاد شده؛ محافظت کند.


بومی‌سازی قطعات؛ هدف راهبردی سایپا

توصیه و تأکید رهبر معظم ‌انقلاب در خصوص ضرورت استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی‌های داخلی در امر رونق تولید و تلاش مجدانه وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت در زمینه تحقق این هدف راهبردی موجب شد سایپا با شناسایی یکی از نقاط قابل بهبود در صنعت خودرو کشور یعنی ضرورت کاهش وابستگی به منابع خارجی؛ پویش ملی بومی‌سازی قطعات خودرو را با سرمایه‌گذاری و اعلام فراخوان گسترده در سطح کشور آغاز کند که هدف آن شناسایی صنعتگران، تولید‌کنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های داخلی برای طراحی و ساخت قطعات پیشرفته مورد نیاز در محصولات است. سایپا تلاش می‌کند با اجرای این طرح شرکت‌هایی را که در فرآیند ساخت قطعات خودرویی پیشرفته از توانمندی و امکان لازم برخوردار هستند را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار دهد.
این خودروساز در مسیر تحقق این هدف گام‌های بزرگی نظیر برپایی نمایشگاه دائمی قطعات پیشرفته مورد نیاز، برگزاری همایش قطعه‌سازان، حضور در نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس 2019 و اعلام نیازهای خود در زمینه طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته خودرویی در کنار برگزاری نخستین سمپوزیوم ساخت بدنه خودرو با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برداشته و تلاش می‌کند روند فعلی خود را در این بخش ادامه دهد.
بدون ‌شک با توجه به محدودیت‌های کنونی در مسیر تأمین مواداولیه و قطعات از بازارهای خارجی استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود در کشور می‌تواند زمینه رشد و بالندگی شرکت‌های داخلی و رونق‌بخشی به جریان تولید ملی را به ‌همراه داشته باشد.
و آخر اینکه …
سایپا در زمینه‌های مختلفی نظیر تولید، فروش، سهم بازار و حوزه‌های مختلف دیگر توانست عنوان خودروساز اول کشور را از آن خود کند؛ این در حالی است که سیاست این مجموعه همچنان توجه جدی به رونق تولید از طریق حمایت از داخلی‌سازی انواع قطعات خودرو، رشد و توسعه سبد محصولات با اتخاذ سیاست ارتقاء پلتفرم‌های کنونی و طراحی و ساخت پلتفرم‌های جدید با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و ساخت و عرضه خودروهای به‌ روز و برخوردار از امکانات و قابلیت‌های جدید است.
سایپا در سال جدید تلاش خواهد کرد تا جایگاه مهمی را که امروز در صنعت خودروسازی کشور در قالب یک خودروساز بزرگ و تأمین‌کننده مهمترین بخش‌های بازار به ‌دست آورده را از طریق اجرای روش‌های نوین در همه زمینه‌ها حفظ کرده و حرکت خود را در مسیر رونق تولید ادامه دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *