ضرورت گفتمان سازی در حوزه مالیات با تكیه بر ظرفیت جامعه اندیشگاهی

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست با اندیشکده های مرتبط با حوزه اقتصاد تاکید کرد: ایجاد گفتمان عمومی مالیات و تقویت جریان های فکری مالیات محور با تکیه بر ظرفیت برجسته جامعه اندیشگاهی، یک ضرورت اساسی است.

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا) به نقل از رسانه مالیاتی، داود منظور، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست با روسا و کارگزاران اندیشکده های مرتبط با اقتصاد عنوان کرد: اندیشکده ها توان بالقوه ای برای شناسایی مسایل نظام مالیاتی و ارایه راه حل ها و پاسخ های مستدل و منطقی دارند و همچنین با تکیه بر این ظرفیت فکری می توان ضمن ایجاد یک گفتمان مالیاتی در جامعه، مبتنی بر محورهایی همچون عدالت محوری، مردم گرایی، انصاف ، قانون مداری، کارآمدی و اتکا بر دانش روزآمد، تغییرات و پیشرفت های قابل ملاحظه ای را در قالب تحول آفرینی رقم زد.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از تعامل و ایجاد ارتباط اثربخش با اندیشکده ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، دستیابی به راهکارهایی برای تحقق عدالت مالیاتی، انصاف و ارتقای فرهنگ مالیاتی است، گفت: طبیعتا همراه‌سازی افکارعمومی و ایجاد پذیرش و تمکین مالیاتی، نیازمند بررسی های همه جانبه و توجه به تمامی جوانب امر اعم از حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، رفتاری، روانشناختی و … است و نگاه صرفا تکسویه به مالیات، ما را به اهداف موردنظر سوق نمی دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: نظام مالیاتی علاوه بر اینکه می باید زمینه های هزینه کرد و موارد مصرف  مالیات در جامعه را به افکار عمومی یادآوری نماید، باید اقدامات اقناعی و ترغیبی اثربخشی در جهت ایجاد احساس و درک پذیرش مالیات به عنوان یک امر بدیهی برای توسعه و رفاه جامعه از سوی شهروندان بعمل آورد که این امر نیازمند همکاری اندیشکده ها و مراکز علمی و پژوهشی و همچنین همراهی و حمایت رسانه های جمعی است.

منظور با بیان اینکه، پرداخت مالیات یک امر ممدوح، یک فریضه شرعی، یک واجب عقلی و یک تکلیف قانونی است، گفت: فرار مالیاتی هم از جنبه شرعی و هم از جنبه اجتماعی و حقوق شهروندی، جرم و اقدامی مذموم تلقی می شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست به مهمترین محورها و رویکردهای تحول در نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: مهمترین رویکرد و برنامه نظام مالیاتی، افزایش تلاش و کوشش مالیاتی و به دنبال آن کاهش فرار مالیاتی است که البته در بسیاری موارد، این اقدام نیازی به تصویب قوانین جدیدی ندارد و صرفا لازم است برنامه های اجرایی موثری را طراحی و عملیاتی کنیم.

منظور در ادامه به دیگر رویکردها و محورهای مهم تحول نظام مالیاتی از قبیل هوشمندسازی نظام مالیاتی و ایجاد حاکمیت مبتنی بر داده، ارتقای فرهنگ مالیاتی، ایجاد پایه های جدید مالیاتی، ساماندهی و حذف معافیت‌های غیر ضرور، ارتقای ساختار، تشکیلات و بهبود منابع انسانی سازمان و همچنین تسریع در فرآیند وصول مالیات و تسهیل و ساده سازی قوانین و مقررات مالیاتی اشاره کرد.

وی در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با اجرای این مجموعه برنامه ها و همکاری هر چه موثرتر اندیشکده ها، زمینه تحقق برنامه راهبردی وزارت امور اقتصادی و سازمان امور مالیاتی مبنی بر افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی تا پایان این دولت به رقم 10 درصد حاصل گردد.

گفتنی است در ادامه این نشست، روسا و نمایندگان اندیشکده های مرتبط با حوزه های اقتصادی به بیان دیدگاه، نظرات، دغدغه ها و همچنین طرح ها و پیشنهادات خود برای رفع مسایل و مشکلات نظام مالیاتی پرداخته و مقرر گردید، دبیرخانه ای به منظور دریافت ایده ها و طرح های اندیشکده ها در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *