اخبار ویژه |
صنعت-معدن-تجارت

کد خبر: 308130

تاریخ: 1404/09/04

نویسنده: خبرنگار

کپی نشانی خبر
صنعت-معدن-تجارت

کد خبر: 308130

تاریخ: 1404/09/04

نویسنده: خبرنگار

کپی نشانی خبر

دو اَبر پروژه ریلی کشور روی ریل ذوب آهن اصفهان در مسیر پیشرفت

26ea8103-fa24-4b44-a3d1-2b198a4ef107_14040902_132726
دو اَبر پروژه راه‌آهن «میانه- اردبیل» و «چابهار– زاهدان»، اکنون به مرحله‌ای رسیده‌اند که رکوردهای ریل‌گذاری، جابه‌جایی و حفاری در آن‌ها یکی پس از دیگری شکسته می‌شود و با سرعت بی‌سابقه‌ای، رو به پیشرفت و در آستانه تکمیل قرار دارند.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیا مطابق با استاندارد اروپا ( 13674- EN) که چندی پیش رکورد تولید 54 هزار 550 تن انواع ریل در 8 ماهه سال جاری را اعلام نموده بود، برای راه آهن میانه- اردبیل تاکنون 19 هزار تن ریل 60E1 با گرید R260 به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تحویل داده که 4 هزار تن از این میزان مربوط به خردادماه سال جاری تاکنون است. همچنین برای راه آهن چابهار- زاهدان نیز بیش از 60 هزار تن ریل 60E1 با گرید R260  تاکنون به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تحویل شده که از این میزان بیش از 20 هزار تن مربوط به پارت تحویلی سال جاری، تاکنون است.

هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و عباس خطیبی، معاون این شرکت، پیشرفت دو ابر پروژه مذکور را از ابعاد گوناگون تشریح نمودند.

هوشنگ بازوند از پیشرفت فیزیکی 95 درصدی راه آهن میانه- اردبیل و بیش از 86 درصدی راه آهن چابهار- زاهدان خبر داد.

وی افزود: در راه آهن میانه-اردبیل، از مجموع ۱۸۷ کیلومتر ریل‌گذاری پیش‌بینی‌شده، تاکنون ۱۷۹ کیلومتر انجام شده است که ۱۷۲.۵ کیلومتر آن مربوط به خط اصلی می باشد.

400 کیلومتر ریل‌گذاری روزانه با ریل ملی 

بازوند ادامه داد: تنها هشت کیلومتر تا تکمیل نهایی باقی مانده و «روزانه ۴۰۰ متر ریل‌گذاری» در این مسیر انجام می‌شود.

بازوند گفت: اهمیت پروژه میانه-اردبیل تنها در اتصال یک استان مرزی به شبکه ریلی کشور نیست؛ بلکه پیچیدگی فنی آن نیز قابل توجه است.

عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت نیز خاطرنشان کرد: این مسیر ۱۷۵ کیلومتری دارای ۹۱ دستگاه تونل و گالری به طول ۳۲ کیلومتر و ۲۹ پل خاص است، به‌ طوری که ۲۲ درصد کل مسیر را تونل و پل تشکیل می‌دهد؛ ویژگی‌ای که این پروژه را «یکی از سخت‌ترین خطوط ریلی کشور» کرده است.

وی افزود : در جبهه جنوب ‌شرق کشور نیز پروژه استراتژیک چابهار– زاهدان برای اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به ریل، با سرعتی کم‌‌سابقه پیش می‌رود.

با ریل ملی، ایستگاه ایرانشهر تا 2 ماه  آینده به بهره‌برداری می‌رسد 

خطیبی اظهار داشت: در محدوده خاش به ایرانشهر، تنها کمتر از ۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری باقی مانده و ایستگاه ایرانشهر نیز تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود و این محدوده تا دو ماه آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.

معاون شرکت ساخت بیان کرد: محدوده ایرانشهر– نیکشهر ۷۱ درصد پیشرفت دارد و مسیر چابهار–نیکشهر نیز با ۸۲ درصد پیشرفت تنها ۴۷ کیلومتر ریل‌گذاری تا تکمیل فاصله دارد.

ریل‌گذاری 50 کیلومتری در یک ماه 

وی اضافه کرد: تنها در مهرماه امسال ۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده که «رکوردی ملی» به‌ شمار می‌رود.

خطیبی تأکید کرد: در یک سال گذشته ۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در مسیر چابهار– زاهدان انجام شد؛ در حالی‌که متوسط ریل‌گذاری کشور در دو دهه گذشته حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در سال بوده است.

شایان ذکر است با ادامه این روند توسعه‌ای، مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند ریل تا پایان امسال به چابهار خواهد رسید؛ گامی تاریخی که بندر اقیانوسی ایران را به شبکه راه‌آهن کشور متصل کرده و جایگاه ایران را در کریدورهای بین‌المللی به ‌طور جدی تقویت خواهد کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ
تبلیغ

حضور فعال صبانور در کنفرانس دو‌ روزه بین‌المللی «استیل‌مکس» عمان

این شرکت با هدف معرفی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری زنجیره ارزش فولاد جمهوری اسلامی ایران، در نخستین کنفرانس بین‌المللی فولاد «استیل‌مکس» که طی روزهای ۲۴ و ۲۵ آذرماه در شهر مسقط کشور عمان برگزار شد، حضوری فعال و اثرگذار داشت.

ارز چند نرخی و تشدید صادرات غیررسمی ورق های فولادی، دامپینگ منطقه‌ای و تهدید منافع ملی

اختلاف زیاد قیمتی ورق گرم در بورس کالا و بازار آزاد همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، به‌طور اجتناب‌ناپذیر منجر به افزایش صادرات غیررسمی ورق گرم فولاد مبارکه به بازار کشورهای همسایه خواهد شد؛ پدیده‌ای که آثار آن مستقیماً زنجیره تولید داخل، بازار سرمایه و منافع ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.