محمدرضا بهرامن مطرح کرد: رشد آشکار قدرت اجرای نمایشگاه ماینکس

رئیس خانه معدن ایران و رئیس هیات مدیره صمتا درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی اظهار داشت: امروز در جهان بیشترین فضاهای نمایشگاهی به کشورهای ایالات‌متحده، آلمان و چین تعلق دارد. این سه کشور، مهم‌ترین قطب‌های تجاری دنیا به ‌شمار می‌روند و در سال 2018 میلادی سهم آن‌ها در صادرات جهانی بالغ‌بر 30 درصد بوده است. به عبارت دیگر این سه کشور به اهمیت برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در بعد بین‌المللی و تخصصی پی برده و توانسته‌اند روابط تجاری را بر اساس رویدادهای نمایشگاهی به‌پیش ببرند.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی نمایشگاه ماینکس 2024؛ محمدرضا بهرامن افزود: امروز نیز ما در صددیم تا بتوانیم رویداد اولین سمپوزیوم تجاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری (AMIS) در معادن را به طور سالیانه و در کشورهای مختلف برگزار کنیم و هر ساله نسبت به معرفی تعدادی از طرح‌های معدنی از هر جای جهان اقدام نماییم. حضور صاحبان کسب‌وکارهای معدنی در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی این حوزه بهترین راه ارتباطات تجاری در دنیای امروز است.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی کشور، گفت: در جهان امروز، برگزاری هرکدام از نمایشگاه‌ها با هدف معرفی محصولات جدید، دانش‌بنیان، ارایه توانمندی‌های صنایع و به نمایش گذاشتن رویکردهای نوین در مدیریت صنعت تحقق می‌یابد. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در راستای توسعه‌ بازار و گسترش همکاری‌های فناورانه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدام به حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های معتبر داخلی در سال‌های 1396 تا امروز نموده است. شرکت‌های دارای فروش کمتر از 35 میلیارد تومان در سال امکان بهره‌مندی از خدمات نمایشگاه‌های داخلی توسط معاونت علمی ریاست جمهوری را دارند.

وی درباره تاثیر نمایشگاه‌های تخصصی در روند توسعه کشور، عنوان کرد: صنعت نمایشگاه دارای آثار اقتصادی قابل توجهی از سه منظر ستانده، تولید ناخالص داخلی و اشتغال است؛ ستانده که شامل تمامی فروش کسب‌وکارها می‌شود. تولید ناخالص داخلی که معادل فروش کسب وکارها منهای نهاده‌های واسطه‌ای است و اشتغال که آثار سه پارامتر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد ظاهر می‌شوند.

بهرامن بیان کرد: برآوردها نشان می‌دهد اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه (به ویژه چین)، بیشترین سهم از فضای نمایشگاهی جهان را دارند. بیش از 61 درصد نمایشگاه‌های اروپا، ظرفیت کمتر از 20 هزار متر مربع دارند (نمایشگاه‌های کوچک)، اما در آسیا و اقیانوسیه، اغلب نمایشگاه‌ها (حدود 54 درصد) متوسط و دارای ظرفیت بین 20 تا 100 هزار متر مربع هستند. در منطقه خاورمیانه و آفریقا، 9 کشور دارای فضای نمایشگاهی با ظرفیت بالای 50 هزار متر مربع هستند که ایران نیز با حدود 196 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی، میان کشورهای مذکور، در جایگاه دوم پس از امارات است.

رئیس هیات مدیره صمتا در خصوص اهمیت صنعت نمایشگاه به‌موارد همچون سرمایه‌گذاری در حوزه نمایشگاه‌ها، سازماندهی و گردآوری منابع متنوع از جمله فعالان و متخصصان، تکنولوژی، سرمایه و اطلاعات، ترویج توسعه اقتصاد منطقه‌ای از جوانب مختلف مانند تجدید ساختار صنعتی، بهینه‌سازی و بهبود وضعیت اشتغال اشاره کرد.

بهرامن با اشاره به اینکه قدرت اجرای نمایشگاه ماینکس، امسال به طور کاملا آشکار رشد داشته است، افزود: حضور شرکت‌های مشخصا مرتبط با موضوع سرمایه‌گذاری در این صنعت را در این‌ نمایشگاه بسیار بیشتر خواهید که البته همچنان فضا برای توسعه این نمایشگاه بسیار زیاد است و باید بیشتر روی این نمایشگاه کار شود.

وی اضافه کرد: سیاست ما امسال بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای مشاوره‌ای دپارتمان‌های‌تخصصی مشاوره حقوقی و تامین مالی مرکز داوری صمتا در این نمایشگاه بود که با توجه به فرصت محدود سعی کردیم تا حدی فضای نمایشگاه را به این سمت و سو هدایت کنیم و با استقرار مشاورینمان در فضای‌مربوط به غرفه‌ی صمتا کلیه رایزنی‌های لازم در ارتباط با تهیه‌ی بسته‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری برای حاضرین در نمایشگاه را حین این 4 روز در  نمایشگاه انجام دهیم تا بتوانیم رویداد AMIS را که اولین رویداد تجاری در حوزه معدن است به نحو مطلوب برگزار ‌نماییم.

گفتنی است سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی (ماینکس ۲۰۲۴) ۲ تا ۵ مهرماه ۱۴۰۳ در تهران، مصلی امام خمینی (ره)، سالن شبستان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *