معدن‌کاران در سوگ طبس/ حضور ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه «ماینکس ۲۰۲۴»

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی (ماینکس ۲۰۲۴) در حالی برگزار شد که در آن معدن‌کاران با انتقاد از وضعیت ایمنی و تجهیزات در معادن، به سوگ جان‌باختن ۵۰ معدنکار طبس نشسته‌اند.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی نمایشگاه ماینکس 2024؛ سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی (ماینکس ۲۰۲۴) از دوم تا پنجم مهرماه ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) با حضور ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

این نمایشگاه که توسط بخش خصوصی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های تابعه آن برگزار شده است، میزبان شرکت‌های خارجی‌ و هیات‌های تجاری از کشورهای چین، آفریقای جنوبی، ترکیه، آلمان، روسیه، ایتالیا و فرانسه است.

در این نمایشگاه شرکت های معدنی بخش خصوصی و دولتی آخرین دستاوردهای خود در عرصه تجهیزات، تولیدات و فرصت های سرمایه گذاری و صادراتی را به مرحله نمایش درآورده اند و تصاویری از حادثه تلخ و جانسوز معدن طبس و معدنکاران منتشر کرده و بر ایمنی و ضرورت استفاده از تجهیزات به روز تاکید کردند.

حادثه تلخ انفجار در معدن «معدنجو»‌ طبس که ۲۱ شهریورماه به وقوع پیوست منجر به جان باختن ۵۰ نفر از معدنکاران خدوم و زحمتکش شد که این امر باعث شد تا بیش از گذشته به موضوع سرمایه‌گذاری در معادن برای ایمن‌سازی توجه شود.

معدن‌کاران در سوگ طبس/ حضور ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه «ماینکس ۲۰۲۴»

حضور شرکت های دانش بنیان و معرفی آخرین دستاوردها در حوزه معدن
حضور شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهمترین جلوه های این نمایشگاه است که در آن ظرفیت شرکت ها در حوزه بخش معدن به نمایش درآمده است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به ارائه توانمندی‌های اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی و صادرات پرداخته است.

در این نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توانمندی‌ها؛ ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی؛ توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته و توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی به ارائه توانمندی‌های خود در بخش معدن و صنایع معدنی می‌پردازند.



برگزاری نشست‌های تخصصی با مشارکت معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری، سازمان ایمیدرو، خانه معدن ایران و اتحادیه حفاران غیر نفتی با موضوعات؛ الزامات توسعه بخش معدن، چالش‌های زنجیره صنعت حفاری اکتشافی و راهکارهای افزایش بهره‌وری، مسئولیت اجتماعی نقش‌آفرینان صنعت حفاری اکتشافی در قبال مردم بومی و جوامع معدنی، معرفی بسترهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت با ایمیدرو در کل زنجیره معدن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زنجیره صنعت حفاری مغزه‌گیری از بخش های دیگر این نمایشگاه است.

تاکید بر سرمایه گذاری و توسعه بازار صادراتی در بخش معدن
«محمدرضا بهرامن» رئیس خانه معدن ایران با تاکید بر سرمایه گذاری در بخش معدن می گوید: اکنون تجهیزات و ایمنی در معادن پایین است و باید با سرمایه گذاری در این بخش ضمن افزایش سهم تولید و ارزآوری برای کشور، امنیت شغلی و جانی را برای معدنکاران فراهم کنیم.

وی بیان داشت: حادثه طبس زنگ خطری برای سایر معادن کشور است تا با سرمایه گذاری در این بخش و با به روزرسانی در تجهیزات ، ایمنی معادن را بالا برده و امنیت کارگران و معدنکاران را تضمین کنیم.

بهرامن، درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی می گوید: برگزاری نمایشگاه ها به معرفی آخرین دستاوردها و ظرفیت کشورها، کمک شایانی کرده و منجر به توسعه تعاملات و تبادلات تجاری می شود.
وی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در راستای توسعه‌ بازار و گسترش همکاری‌های فناورانه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدام به حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های معتبر داخلی کرده است؛ از این رو شرکت‌های دارای فروش کمتر از ۳۵ میلیارد تومان در سال امکان بهره‌مندی از خدمات نمایشگاه‌های داخلی توسط معاونت علمی ریاست جمهوری را دارند.



رئیس خانه معدن اضافه کرد: سیاست ما امسال بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای مشاوره‌ای دپارتمان‌های‌ تخصصی مشاوره حقوقی و تامین مالی مرکز داوری «صمتا» در این نمایشگاه بود. از این رو با استقرار مشاوران، بسته‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری برای حاضران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی مطرح می شود.

سیاستگذاری برای تحقق رشد ۱۳ درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در بازدید از این نمایشگاه بر رشد بخش معدن تاکید کرده و می گوید: در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری رشد ۱۳ درصدی سالیانه بخش معدن صورت گرفته است که این امر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

«علیرضا شهیدی» ادامه می دهد: ایران دارای ظرفیت های زمین‌شناسی و اکتشافی با ذخایر متنوع معدنی است که باید از این ظرفیت ها در جهت جذب سرمایه گذاری ها بهره برد.

وی اضافه می کند: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بخش معدن، فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌ها و محل مناسبی برای تبادل نظر، معرفی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین جذب سرمایه‌گذاران مناسب در بخش معدن اعم از بخش‌های اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری، فرآوری و صنایع معدنی است.

رئیس سازمان زمین شناسی، با بیان اینکه معادن باید به سمت استفاده از تکنولوژی های جدید حرکت کنند، می گوید: یکی از مولفه‌های توسعه بخش معدن، به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته مطابق با استانداردهای جهانی در روش‌های نوین اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و صنایع معدنی است.

وی اضافه می کند: وجود شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان نخبه کشور برای حل مشکلات یا افزایش بازدهی فعالیت‌های معدنی بسیار ضروری است ضمن اینکه باید از آخرین تجهیزات به روز در حوزه معدن نیز بهره برد.

ثبت ۴۶۵ محدوده اکتشاف معدنی

«احمد فتاحی» مدیر اکتشاف سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) نیز در بازدید از این نمایشگاه، با اشاره به نتایج اکتشاف می گوید: در سنوات گذشته با توجه به اینکه نیاز به داده ها در لایحه های مختلف زمین شناسی بود از این رو تفاهمنامه ای بین سازمان زمین شناسی، ایمیدرو و وزارت صمت صورت گرفت تا طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات زمین شناسی تهیه شود در این زمینه گزارش بلوک بیرجند، دیوان دره و مهاباد به انجام رسیده و گزارش های معادن به وزارت صمت ارسال شده است.

وی ادامه داد: تهیه داده ها و اطلاعات از بلوک قم، مرکزی و اصفهان نیز تا شهریور سال آینده به اتمام خواهد رسید.

مدیر اکتشاف ایمیدور، آماری از وضعیت اکتشاف در معادن دولتی عنوان کرده و می گوید: ایمیدرو برای اجرای عملیات اکتشاف نیاز به فرایند صدور پروانه اکتشاف دارد که در این باره ۱۶۵ پروانه به نام این سازمان اخذ شده که ۴۶۵ محدوده در کادا ثبت شده است که با پیگیری از دستگاه های مربوطه منجر به صدور پروانه اکتشاف می شود.

وی می افزاید: سرمایه گذاری در اکتشاف ها مد نظر است که این پروانه ها بر اساس ریسک سرمایه گذاری منجر به معدنکاری و مشارکت با بخش خصوصی خواهد شد.

فتاحی با اشاره به فلزات معدنی می گوید: طبق استراتژی ایمیدور، کانی های فلزی مد نظر ماست و در کانی های غیر فلزی، زغالسنگ مدنظر است.

وی بیان می کند: چالش های بخش معدن زیاد است که اولین چالش بحث نیروی تخصصی است که به خاطر محدودیت در جذب، امکان نداریم همچنین بحث واردات ماشین آلات استخراج معدنی از مسائل مهم است که از سوی وزارتخانه صمت پیگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *