کپی‌کاران بخوانند!

به گزارش اقتصاد ملت؛ روز یکشنبه یادداشتی با عنوان «بسترسازان فساد بورس ساکت!» نوشتم و از کسانی که خود با «ویژه‌خواری» چند صباحی پست مدیریتی را اشغال کرده بودند و این روزها مدعی مخالفت با ننگ فساد بورس هستند، انتقاد کردم اما برخی رسانه‌ها به خود زحمت ندادند متن کامل این سیاهه را که فقط ۳۷۳ کلمه بود، بخوانند! و همین کج‌سلیقگی باعث شد برداشت‌های ناصواب داشته باشند و به زعم‌خود موضوع جدیدی را کشف کنند و روی آن مانور دهند!

در بخشی از آن مطلب گفته بودم «آبروریزی وام نجومی و کم‌بهره مسئولان سازمان بورس در حالی نقل محافل است که ننگ ویژه‌خواری بورسی‌ها صرفاً بر پیشانی این سازمان نیست و متوجه دولت قبلی نیز است چراکه با دستگاه‌های عریض‌وطویل و سمت‌های مختلف، باید مراقبت می‌کردند تا حقوق مردم چنین ضایع نشود.» حضرات «دولت قبلی» را ضمیر «دولت روحانی» تعبیر کردند در حالی که بدیهی است، هم‌اکنون دولت چهاردهم مستقر بوده و طبعاً منظور از دولت قبلی، «دولت سیزدهم» است!

حتی اگر چنین گزاره‌ای ابهام می‌داشت با خواندن دیگر سطور می‌شد به‌راحتی متوجه منظور نگارنده شد. چرا که صراحتاً نوشته بودم «این دغل دوستان که «مگسانند گرد شیرینی» تا دیروز به خاطر بی‌لیاقتی مانع آن می‌شدند که خدمات شهید جمهور به آگاهی عمومی برسد، امروز نیز با چنین اظهارات گستاخانه و البته منافقانه‌ای، به اعتماد عمومی ضربه می‌زنند. » نیاز به توضیح ندارد که «دغل دوستان» ی که مانع رسیدن خدمات شهید جمهور به مردم می‌شد، در همان دولت سیزدهم قرار داشتند نه در دولت قبلی! نکته دیگر اینکه با اندکی جستجوی ساده می‌شود متوجه شد که چه کسانی چنین رسوایی‌ای را متوجه ساختار فراقوه‌ای‌بودن شورای عالی بورس کرده‌اند!

جالب آنکه چنین برداشت ناصواب از نوشته نگارنده – که ان‌شاءالله صرفاً اشتباه معنایی بوده است – ابتدا توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شد و سپس برخی رسانه‌های دیگر آن را کپی و منتشر کردند. نقل خاطره‌ای در غیررسانه‌ای بودن یکی از همین رسانه‌ها خالی از لطف نیست. دو سال قبل به همراه یکی از مسئولان وزارت صمت در دفتر آن رسانه حضور داشتم و بنا بود مطالبات رسانه‌ای بجا مانده از قبل پرداخت شود. مسئول ارشد آن رسانه که در تقسیم‌بندی غلط رایج امروز، جزو نیروهای مثلاً ارزشی به حساب می‌آمد، خطاب به مسئول صمت گفت این پول را برای آن پرداخت نمی‌کنید که در اطلاع‌رسانی به شما کمک کنیم بلکه بخاطر آن است که به شما حمله نکنیم! یعنی صراحتاً اعتراف می‌کند که این پول باج است! حال چنین رسانه‌ای چشم بسته غیب گفته و از مطلبی که حتی کامل نخوانده است، تیتری ناصواب می‌زند.

البته این توضیح به‌معنای آن نیست که دولت روحانی عاری از خطاب بوده است، خیر! شوربختانه سنگ بنای خیلی از بی‌عدالتی‌ها و فسادها در همان دولت گذاشته شد و حقوق‌های نجومی مدیران نالایق در همان دوره بروز یافت و با گستاخی معتقد بودند سهم‌شان را از سفره انقلاب برداشته‌اند! همانطور که چنین رفتارهایی مورد نقد است رفتار ریاکارانه برخی مسئولان دولت سیزدهم نیز مورد نقد است و نمی‌شود کسی که خودش با رانت مسئولیتی گرفته بود درباره فساد قلم سیاه بچرخاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *