سیاهکارزاده مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در حاشیه اکسپو 2024: بندر کاسپین می‌تواند گلوگاه و رونق اقتصادی بندر شمالی کشور محسوب شود

با تمام قوا بندر کاسپین را تجهیز و تکمیل خواهیم کرد
در سالی که گذشت؛ صادرات تولیدات منطقه آزاد انزلی ۲۲.۵میلیون دلار بود که ۳۶۶میلیون دلار از تولیدات این منطقه به سرزمین اصلی وارد و ۲۲۴میلیون دلار صادرات سایر نقاط کشور از مسیر این بندر انجام شده است. همچنین صادرات مجدد در منطقه آزاد انزلی نیز ۴۷۰میلیون دلار محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ما؛ سجاد سیاهکارزاده مدیرعامل منطقه آزاد انزلی ضمن بیان مطلب فوق در حاشیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با تاکید بر اینکه همه این تبادلات از مسیر کریدور‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: یکی از کریدور‌ها که برنامه ویژه‌ای برای آن داریم؛ کریدور چین، قزاقستان و ایران است. به گونه‌ای که این امکان را داریم که در کنار کریدور شمال به جنوب؛ از کریدور مذکور نیز بهره‌برداری کنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه بندر کاسپین می‌تواند گلوگاه و رونق اقتصادی بندر شمالی کشور محسوب شود، خاطرنشان کرد: ما با تمام قوا بندر کاسپین را تجهیز و تکمیل خواهیم کرد.
سیاهکارزاده با اشاره به اینکه این بندر نیاز به زیرساخت‌های یوتیلیتی دارد که بخشی از آن در سالجاری تکمیل می‌شود، افزود: در همین راستا فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار و بهره‌برداری کامل‌تر از سایر اسکله‌ها برای اسکله‌های بندر کاسپین اعلام می‌کنیم تا زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم شود.
وی همچنین با بیان اینکه حوزه بندری ما دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است، گفت: به همین دلیل قصد داریم برای این بندر از لحاظ زیرساختی، جذب سرمایه‌گذار و بازاریابی برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک ببینیم.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه در سال گذشته یک اتفاق ویژه رخ داد، تصریح کرد: اتصال دریا به دریا یعنی دریای‌جنوب به دریای‌خزر در ۲۵ اسفند ماه سال گذشته به پایان رسید و یک اقتصاد ریلی با استاندارد‌های روز دنیا رقم خورد که مدت کوتاهی تا افتتاح آن باقیمانده است و از این طریق بندر کاسپین به عنوان یک بندر به راه‌آهن سراسری متصل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این موضوع می‌تواند کاهش زمان حمل‌ونقل، کاهش هزینه و امنیت کالا را به دنبال داشته باشد، افزود: این بندر که به راه‌آهن سراسری متصل می‌شود، از شمال به جنوب به بنادر شهید رجایی و هر نقطه از کشور که ریل دارد؛ می‌تواند بار منتقل شود. در همین راستا سال گذشته برای این کار برنامه ویژه‌ای داشتیم و به زودی شاهد افتتاح این بندر خواهیم بود.
سیاهکارزاده با بیان اینکه اصلاحات زیرساختی را در حوزه بندری انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد: برخی از بنادر ما مثل بندر آستارا دچار مشکل جدی شده و به لایروبی نیاز دارند. البته لایروبی بندر انزلی سال گذشته انجام شده است؛ بنابراین در این شرایط بندر کاسپین می‌تواند به عنوان گلوگاه و رونق اقتصادی بندر شمالی محسوب شود.
به گفته وی منطقه آزاد انزلی از لحاظ صنعتی شرایط ویژه‌ای را در سال ۱۴۰۲ پشت سر گذاشته است. در همین راستا ۴۰۰ شرکت خارجی در منطقه آزاد انزلی طی مدت مذکور ثبت شده که برخی از آنها فعال و در حال تولید هستند. از سوی دیگر در حوزه گردشگری نیز یکی از شرکت‌های فعال ما آنجا حضور دارد. یکی از اتفاقات خوبی که در منطقه آزاد انزلی رخ داده و ادامه دارد؛ لزوم بهره‌ورسازی بنگاه‌های کم‌بهره یا غیرفعال است.
سیاهکارزاده در ادامه به شهرک‌های موجود در منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: در منطقه آزاد انزلی سه شهرک صنعتی وجود دارد که دو شهرک فعال بوده و ظرفیت آنها کامل است. در همین راستا ۱۶۴بنگاه صنعتی در این شهرک‌ها مشغول به فعالیت هستند. این شرکت‌ها دانش‌بنیان بوده و فعالیت‌های خوبی دارند. شهرک صنعتی شماره ۳ یک شهرک صنعتی ۵۰ هکتاری بوده که در محدوده منطقه آزاد واقع شده است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در سالجاری آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای واگذاری زمین‌های این شهرک است، خاطرنشان کرد: در نظر داریم امکان فعالیت بنگاه‌های صنعتی دارای حائز شرایط را فراهم کنیم. امیدواریم تا قبل از پایان سالجاری بخشی از بنگاه‌ها را در شهرک صنعتی شماره ۳ فعال کنیم. همچنین در برنامه داریم که بخشی از این شهرک‌ها را به حوزه‌های تخصصی مانند دانش‌بنیان‌ها اختصاص دهیم.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به ظرفیت‌های استان گیلان اشاره کرد و با بیان اینکه این استان از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است، گفت: اما به دلیل فضا‌هایی که در این منطقه وجود دارد؛ دارای محدودیت زمین است. در همین خصوص منطقه آزاد انزلی لایحه‌ای را در دست اقدام دارد که قلمرو این منطقه را افزایش دهد که در آن صورت ما امکان توسعه سرمایه‌گذاری را فراهم خواهیم کرد. از سوی دیگر این امکان فراهم شده است تا کسانی که بنگاه‌هایشان غیرفعال یا کم‌بهره شده‌اند؛ بتوانند آن را واگذار یا اجاره دهند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۰ بنگاه فعال‌سازی شد و یا سرمایه‌گذاران تازه‌نفس جایگزین سرمایه‌گذاران قبلی شدند. این در حالی است که در کشور ما مشکل بهره‌وری وجود دارد؛ بنابراین این اقدام باعث می‌شود که بهره‌وری دوچندان شده و افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *