واحد فرآوری قلب تپنده شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین

می‌گویند واحد «فرآوری»؛ قلب تپنده شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین است و به عنوان دومین حلقه از زنجیره تولید این شرکت نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ همانطور که می‌دانید، خطوط کنسانتره شرکت گهرزمین فعالیت خود را از دی ماه سال 1394 با دو خط فرآوری آغاز کرد و در آذر ماه سال 1400 خط سوم کنسانتره نیز وارد مدار تولید این مجموعه شد.

واحد فرآوری شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین به عنوان دومین حلقه از زنجیره تولید این شرکت وظیفه تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده و تبدیل آن به کنسانتره با کیفیت مناسب برای خوراک کارخانه گندله‌سازی این مجموعه را بر عهده دارد.

در همین راستا خط خردایش گهرزمین تحت برنامه ­ریزی و نظارت واحد فرآوری؛ وظیفه خردایش سنگ‌آهن خروجی از معدن این شرکت را بر عهده دارد. این خط تولید قادر است در هر ساعت 3300 تن سنگ‌آهن با عیار متوسط 5/53درصد با بزرگترین ابعاد 1300میلیمتر را به ذراتی با ابعاد 50میلیمتر تبدیل کند.

این در حالی است که خطوط کنسانتره شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین نیز وظیفه تبدیل سنگ­ آهن دانه بندی شده به کنسانتره با کیفیت مناسب جهت خوراک کارخانه گندله ­سازی را بر عهده دارد. این کارخانجات در حال حاضر شامل 3خط با ظرفیت نامی مجموع 6میلیون تن در سال است.

افزایش 18درصدی تولید کنسانتره

همانطور که می‌دانید خطوط کنسانتره شرکت گهرزمین فعالیت خود را از دی ماه سال 1394 با دو خط فرآوری آغاز کرد و در آذر ماه سال 1400 خط سوم کنسانتره نیز وارد مدار تولید این مجموعه شد. نمودار زیر تاریخچه تولید سالانه خطوط کنسانتره گهرزمین را به تصویر کشیده است. همانگونه که در این تصویر دیده می­ شود؛ تولید این کارخانجات با روندی رو به رشد تا به امروز ادامه داشته تا اینکه در پایان سال 1402 این خطوط با تولید مجموعا 7،668،423 تن کنسانتره؛ بالغ بر 27درصد بیش از ظرفیت اسمی خود تولید داشته­ اند که این میزان در مقایسه با سال 1401 بالغ بر 18درصد افزایش داشته است.

در همین راستا خط خردایش گهرزمین نیز که بهره ­برداری آن از آبان ­ماه 1396 آغاز شده؛ تا به امروز همانند خطوط کنسانتره با روندی رو به رشد تولید خود را ادامه داده است. نمودار زیر تاریخچه تولید سالانه خط خردایش گهرزمین را به تصویر کشیده است. همانگونه که در این تصویر دیده می ­شود؛ این خط در پایان سال 1402 با تولید 11،907،154 تن سنگ­آهن دانه بندی شده، بالغ بر 20درصد بیش از سال 1401 تولید داشته است.

رشد حداکثری تولید همراه با صیانت از تجهیزات

از آنجایی که شعار و هدف واحد فرآوری گهرزمین رشد حداکثری تولید با شرط صیانت از تجهیزات است؛ این واحد طی سال‌های گذشته به طور مداوم در حال کسب رکوردهای تازه تولید بوده؛ به نحوی که تنها طی 16ماه گذشته موفق به ثبت 30رکورد تولید ماهانه شامل 16رکورد تولید ماهانه کنسانتره و 14رکورد تولید ماهانه سنگ ­آهن دانه ­بندی شده است.

ثبت 30رکورد تولید ماهانه در کگهر

این در حالی است که رکورد بی ­سابقه 668،015 تن کنسانتره و 1،021،890 تن سنگ ­آهن دانه ­بندی شده در تیر ماه 1403 جدیدترین رکوردهای ماهانه تولید واحد فرآوری گهرزمین هستند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تمامی این رکوردهای ثبت شده با حفظ تمامی استانداردهای کیفی بوده و کماکان محصولات تولیدی واحد فرآوری گهرزمین جزء با کیفیت‌­ترین محصولات تولیدی منطقه و کشور محسوب می‌شود.

رمز موفقیت واحد فرآوری

گفتنی است تداوم روند رو به رشد تولید در واحد فرآوری شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین مرهون زنجیره‌ای از عوامل مختلف است که یک از مهمترین آنها حمایت­ های بی ­نظیر مدیرعامل و معاون بهره‌‌برداری این شرکت از این واحد در کنار همکاری همه‌جانبه دیگر ارکان شرکت علی­ الخصوص واحد امور معدن است که واحد فرآوری را در رسیدن به این نقطه یاری رسانده‌اند. 

در این بین باید به این نکته توجه داشت که بدون شک طراحی و اجرای پروژه‌های بهبود عملکرد روی خطوط تولید طی 2سال گذشته به همراه بازنگری ویژه روش ­های نگهداری و تعمیرات خطوط تولید کلید حصول این افتخارات است که تمامی آنها مرهون تلاش­ های شبانه روزی، فداکارانه و برادرانه پرسنل درگیر در این فرآیند است.

همانگونه که می‌دانید واحدهای تولید سخت­ ترین واحد کاری هر شرکت به شمار می‌روند؛ چراکه به صورت 24 ساعته و شبانه ­روزی مشغول به فعالیت­ هستند، اما لازم است بدانید بزرگترین رمز موفقیت واحد فرآوری همدلی و تلاش مثال‌ زدنی کارکنان آن است که این مهم نه تنها در این واحد برقرار است؛ بلکه دوستی و همدلی پرسنل واحد فرآوری با پرسنل شرکت نظم­ آوران نیز بی ­مانند است و در واقع کلیه پرسنل خطوط خردایش و کنسانتره گهرزمین و نظم­ آوران رابطه ­ای به شدت دوستانه و در عین حال حرفه ­ای با یکدیگر دارند که همین مهم عامل موفقیت روزافزون این دو مجموعه به شمار می‌رود.

چشم­ انداز پیش‌رو

از ابتدای شروع به کار خطوط تولید گهرزمین بحث تامین قطعات یدکی که عمدتا در خارج از کشور تولید می ­شوند؛ همواره زمینه‌ساز مشکلاتی بر سر راه تولید بوده است. از این رو در حال حاضر واحد فرآوری از طریق همکاری با واحد دفتر فنی شرکت نظم ­آوران و همچنین واحد توسعه مهندسی شرکت گهرزمین به صورت مرحله به مرحله در حال جایگزینی قطعات و تجهیزات موجود با نمونه داخلی تولید شده جهت کم کردن وابستگی به قطعات خارجی است تا با تامین به موقع قطعات یدکی؛ روند رو به رشد تولید کماکان پا بر جا بماند.

با در نظر گرفتن این موضوع و اجرای پروژه ­های بهبود عملکرد خطوط تولید و افزایش کیفیت محصولات؛ واحد فرآوری شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین قصد دارد تا پایان سال 1403 بالغ بر 12میلیون تن سنگ ­آهن دانه ­بندی شده و 8میلیون تن کنسانتره باکیفیت در کلاس جهانی تولید کند.

این در حالی است که دغدغه ­های مدیریت فرآوری تنها محدود به مبحث تولید نبوده و سایر مولفه ­های توسعه پایدار شامل افزایش توانمندی پرسنل و ارتقاء منابع انسانی، مدیریت مصرف منابع و حفاظت از محیط زیست در راس برنامه های این مجموعه معدنی‌وصنعتی قرار دارد.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *