ضرورت توجه به پایداری اشتغال

پایداری اشتغال یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنیم. از سوی دیگر نظارت برخط یکی از راه‌هایی است که باعث پایداری مشاغل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ هادی آقابابایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ضمن بیان مطلب فوق در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بانک، بورس و بیمه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تقریباً بیش از ۵۰درصد تسهیلات بانکی صندوق کارآفرینی امید به کسب‌وکارها تعلق گرفته است، گفت: در همین راستا کمتر از ۱۰درصد از تسهیلات بانکی به کسب‌وکارهای خرد تعلق پیدا کرده که نیاز است از این گروه حمایت‌های خاصی صورت بگیرد.

وی یکی از کارهای موثر طی سال‌های گذشته که توسط صندوق انجام شده است را احیاء واحدهای نیمه‌راکد یا راکد عنوان کرد و گفت: بانک موثر این حوزه صندوق کارآفرینی امید بوده و حمایت مالی برای احیاء یک‌هزار و ۱۰۰واحد اقتصادی انجام داده که منجر به ایجاد ۷هزار شغل شده است.

آقابابایی با اشاره به دوره جدید مدیریتی گفت: در دوره جدید مدیریتی صندوق توانسته نقش موثری در این مسیر ایفا کند. در همین راستا رشد ۳۰۰درصدی در پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال؛ میزان تسهیلات در این صندوق را از ۵.۵همت به ۱۷همت رسانده و رقم تسهیلات امروز به ۱۰۰همت رسیده است. این در حالی است که نرخ تسهیلات صندوق نرخ ترجیحی است و به صورت قرض‌الحسنه یا با نرخ پایین اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از قوانینی که طی ۳سال اخیر در صندوق وضع شده، مربوط به حمایت از بانوان است، خاطرنشان کرد: در همین خصوص ۴۳درصد تسهیلات پرداخت شده در این صندوق مربوط به بانوان و کارآفرینان زن است. در همین راستا سعی کردیم تسهیلات را به نقاط محروم سوق دهیم و زنجیره ارزش‌هایی که در این مناطق تعریف شده را شناسایی و حمایت کنیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در سال پیش‌رو سعی داریم با تسهیلات بیش از ۳۰همت از کارآفرینان حمایت کنیم. در همین راستا با تفاهمنامه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی به امضاء رسیده؛ تسهیلات را به سمتی سوق می‌دهیم که منجر به پول‌پاشی نشود. اکنون سامانه‌ای توسعه داده شده که بر پرداخت تسهیلات نظارت دارد تا پرداخت به شکل مرحله‌ای انجام شود.

آقابابایی با بیان اینکه نقشه‌راه جدید توسعه صندوق کارآفرینی امید تدوین شده است، افزود: در تلاش هستیم تا صندوق را به یک نهاد فناور پایه تبدیل کنیم. امروز چندین سامانه را در صندوق احیاء کردیم. سامانه ارتباط با مشتریان، سامانه غیرحضوری برای پرداخت تسهیلات تا سقف ۱میلیارد تومان، سامانه اعتبارسنجی برای ۴میلیون سپرده‌گذار و چابک‌سازی ساختار صندوق از جمله سامانه‌هایی است که در راستای تسهیل امور انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: در بعضی از شهرها و نقاط محروم کشور که شعب بانکی هم وجود ندارد یا اندک است؛ صندوق حضور فعال دارد. در ۱۹استان؛ شهر به شهر حضور پیدا کردیم تا مشکلات را شناسایی کنیم. در یک روستا با پرداخت تسهیلات ناچیزی که توسط صندوق پرداخت شده؛ تقریباً تمام جوانان مشغول به کار شدند که این برای ما نقطه امید است.

آقابابایی در پایان خاطرنشان کرد: هر میزان که در این حوزه از کسب‌وکارهای خرد حمایت کنیم؛ سریع‌تر به سمت توسعه‌یافتگی قدم برمی‌داریم. امروز شرکت‌های بزرگ دنیا از روش‌هایی مانند بازار سرمایه تامین مالی می‌کنند و تسهیلات بانکی را با نرخ ارزان‌قیمت به سمت کسب‌وکارهای خرد سوق می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *