در گفت‌وگو با معاون توسعه سرمایه انسانی مخابرات عنوان شد: روند ارتقای شغلی ایثارگران مانند کارکنان رسمی است

مهندس علی مطهری، نامی آشنا در صنعت مخابرات است. او از ابتدای استخدام خود در شرکت مخابرات مشغول به کار بوده و در کارنامه خود، تجربه کار و مدیریت در چهار استان تهران، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و مخابرات ایران و همچنین یک دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت مخابرات ایران؛ وی دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق-الکترونیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مدرک کارشناسی ارشد برق-مخابرات از دانشگاه ارومیه و در دوره دی‌بی‌اِی تحصیل کرده و در حال حاضر در دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی مشغول تحصیل است و از رده کارشناسی تا مدیریتی را پله‌پله در شرکت مخابرات طی کرده است.

مهندس مطهری، اکنون به عنوان معاون مدیر عامل در توسعه سرمایه انسانی بزرگترین اپراتور کشور، مشغول انجام خدمت است.

با وی در زمینه مسائل حوزه‌های مختلف مدیریت منابع انسانی و قراردادهای کارکنان شرکت از جمله  در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران به گفت‌وگو نشستیم.

معاون توسعه سرمایه انسانی مخابرات  با اشاره به قانون حمایتی مجلس شورای اسلامی در زمینه تبدیل وضعیت ایثارگران گفت: تبدیل وضعیت این گروه، بر اساس یک توافق دسته‌جمعی مطابق مواد ۱۳۹ تا ۱۴۶ قانون کار با تأیید و نظارت وزارت کار صورت گرفت و تاکنون قرارداد ۱۴۰۰ نفر منعقد شده است. تعداد مشمولین این قانون در حدود ۵ هزار نفر است که این فرآیند برای تبدیل وضعیت بقیه افراد ادامه دارد. با این نیروها قرارداد دائم منعقد می‌شود و مانند سایر کارکنان رسمی می‌توانند مسیر ارتقای شغلی را طی کنند.

وی با بیان این‌که سرمایه انسانی، عنصر اساسی در عملکرد و موفقیت هر سازمان است و ما متوجه وظیفه خطیر خود هستیم، افزود: این معاونت، مسئولیت‌های متعددی نظیر جذب، انتخاب و توسعه نیروهای انسانی با مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز ، مدیریت عملکرد و جبران خدمت و روابط کارکنان  را بر عهده دارد.

مهندس مطهری ، بر نقش نیروی انسانی در اجرای برنامه‌های توسعه کسب‌وکار سازمانی در همه زمینه‌ها تأکید و تصریح کرد: مدیریت سرمایه انسانی (HRM)، شامل توسعه و اجرای برنامه‌هایی است که برای افزایش اثربخشی یک سازمان یا کسب و کار طراحی شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه نیروی انسانی یک سازمان، سرمایه اصلی آن است و موفقیت یا شکست سازمان در گرو بهره‌‌وری و عملکرد کارکنان آن است، گفت: با مدیریت صحیح نیروی انسانی، می‌توان به سازمان‌ها کمک کرد تا اهداف خود را محقق کند و به موفقیت دست یابد‌.

معاون توسعه سرمایه انسانی یادآور شد: اگر سازمان‌ها بخواهند با این تغییرات همسو بوده و جایگاه مناسبی را نسبت به رقبا کسب کنند، الزامی است تا خود را به نگرشی استراتژیک مجهز کنند تا از قافله بازار عقب نمانند؛ بر این اساس، مدیران منابع انسانی با تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌ها و ایجاد محیط مناسب میان کارمندان، سازمان را در جهت بهره‌وری بیشتر و رسیدن به اهداف یاری می‌کنند.

وی در زمینه مدیریت منابع انسانی به سیاست‌ها، اقدامات و نظام‌های تأثیرگذار بر رفتارها، نگرش‌ها و عملکرد کارکنان اشاره و بر نقش ارزش‌آفرینی به عنوان استراتژی در سازمان تأکید کرد و گفت: فعالیت منابع انسانی در دو بخش امور روزمره و استراتژیک خلاصه می‌شود و سازمان‌ها در دنیا در حوزه‌های منابع انسانی با اتکا به سامانه‌های مدیریتی مبتنی بر فناوری اطلاعات از امور روزمره دور شده و به امور استراتژیک بیشتر وقت می‌گذارند‌. پرداختن به امور استراتژیک قدرت تفکر، تعقل، خلاقیت و نوآوری سازمانی را بالا می‌برد.

مطهری، سرمایه انسانی را شریک استراتژیک کسب‌وکار سازمان دانست و گفت: برای تحقق نقش استراتژیک این حوزه، از ابتدای کار این معاونت یعنی کارسنجی و جذب، باید دقت لازم صورت گیرد؛ البته امروز ما در اول این فرآیند نیستیم و بخشی از امور، انجام گرفته و قدری کار ما را مشکل کرده است اما چاره کار، سازماندهی و بازنگری مجدد و اصلاح برخی روندهاست که این مهم، در برنامه کاری این حوزه قرار دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که ما با نگاه سیستمی و پویا به مدیریت منابع انسانی و با یک تحلیل روان‌شناختی وضعیت نیروی انسانی را رصد، تحلیل و نقد کرده و نقاط ضعف و قوت را ارزیابی و شناسایی می‌کنیم، گفت: تنوع  قراردادها در حوزه نیروی انسانی از چالش‌های اساسی و دغدغه‌های اصلی این حوزه است، نیروهای کاربلد، دلسوز، با سواد، توانمند و علاقه‌مند زیادی دربین کارکنان بویژه در بین نیروهای پیمانکاری ما وجود دارند که ارزش‌گذاری شایسته‌ای برای آنها نشده است که امیدوارم بتوانیم راهکاری برای تغییر نظام کاری این گروه از همکاران پیدا کنیم.

معاون توسعه سرمایه انسانی مخابرات  ادامه داد: در کل، نظام مدیریت عملکرد و جبران خدمت مخابرات، نیازمند تحول اساسی است و این موضوع، مطالبه درست کارکنان عزیز ماست که غالباً در دیدار با همکارانم از من خواسته می‌شود.

وی با بیان اینکه کارسنجی، یکی از پروژه‌های مهم در شرکت مخابرات است، گفت: آغاز این پروژه با مشارکت و هدایت حوزه معاونت شبکه مخابرات بوده و توسعه شایستگی‌های منابع انسانی، توانمندسازی، شکل‌گیری ایده‌های نو، خلاقیت و انگیزش و تعلق سازمانی، چابک‌سازی و ساماندهی را از اهداف این پروژه نام برد.

مهندس مطهری در بحث مربوط به امور جاری و روزمره نیز به صدور بموقع احکام نیروهای رسمی و قراردادی و کارگزاران اشاره کرد و گفت: این کارکنان در فروردین‌ماه سال جاری حقوق خود را با افزایش سالانه دریافت کردند این مهم با تلاش همکاران من در حوزه منابع انسانی شکل گرفت که از ابتدای سال به این مسئله پرداختند.

وی با اشاره به بررسی مسائل و چالش‌های درمانی و بیمه تکمیلی توسط معاونت مالی و مدیرعامل شرکت‌املاک گفت: بیمه تکمیلی درمان، تا آخر مردادماه با بیمه دانا تمدید شده و از اول شهریورماه، قرارداد جدید با یکی از بیمه ها منعقد خواهد شد.

معاون توسعه سرمایه انسانی گفت: در بین امور روزمره، بیشترین مراجعات و مکاتبات را از سوی نیروهای پیمانکاری داریم که اکثراً درخواست اعمال مدارک کارشناسی خود را دارند که برای این منظور، ما نیازمند کارسنجی کامل شرکت هستیم که این کار را در بخش شبکه، به سرانجام رساندیم. کارسنجی کم‌ّوکیف نیروی مورد نیاز سازمان را تعیین می‌کند و خواسته این همکاران در صورتی که مطابق طرح طبقه‌بندی‌شان باشد اجابت خواهد شد.

از همین‌جا تقاضا دارم این عزیزان برای طرح مسائل‌شان از مراجعه و مکاتبه فردی، خودداری کنند زیرا همکاران من در معاونت توسعه سرمایه انسانی، به دنبال پیاده‌سازی نظام‌های مدیریتی هستیم که بتواند در قالب یک نظام عادلانه، پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم.

وی با بیان اینکه پیام‌های مختلفی از طریق پیام‌رسان‌ها و پیامک و تماس‌های تلفنی به بنده ارسال می‌شود که پاسخ به همه آن‌ها از توان بنده خارج است، از تمامی همکاران درخواست کرد:  همکاران عزیز ، امور اداری خود را از طریق سامانه مکاتبات اداری پیگیری کنند.

    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *