کارآفرینان بزرگترین عامل و ناشر «مسئولیت اجتماعی» هستند

اولین جلسه کمیته مسئولیت اجتماعی مجمع کارآفرینان ایران با حضور علی کارنامی بابایی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، اعضا و نمایندگان پیشران های اقتصادی برگزار شد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارآفرینان کشور می توانند بازوی خوبی برای ظرفیت های بالاتر کشور باشند گفت: بخش مسئولیت اجتماعی در کشور ما در ابتدای مسیر قرار دارد و از ریشه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برخوردار است و تقریبا در دنیا نیز به همین منوال است. ولی هنوز در کشور به آن استانداردهای لازم نرسیده ایم.

علی کارنامی بابایی با بیان اینکه هنوز در حاکمیت تعریف واحدی از مسئولیت اجتماعی وجود ندارد، بنابراین ضعف بزرگی محسوب می شود افزود: ما در دوره جدید مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستیم که سرفصل های مسئولیت اجتماعی را تدوین کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در ۳۲ منطقه کشور با آسیب های اجتماعی مواجه هستیم که در هر استان یک و یا دو مورد وجود دارد. این مناطق کانون بزه های کشور است که متاسفانه هیچ گروهی که در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت می کند در آنجا مستقر نیست و از سویی حاکمیت نیز در آنجا حضور فعالی ندارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه ضعفی که در ساختار و حاکمیت وجود دارد این است که به فقط دنبال دستور دادن هستیم. ما باید اجازه دهیم مردم کار خود را انجام دهند چراکه برخی امور را می توانند بهتر از حاکمیت انجام دهند. از سویی حاکمیت باید زیرساخت ها را فراهم کند.

کارنامی بابایی اظهار کرد: در مجلس دوازدهم قرار شده است که با دولت توافقی صورت گیرد و اینکه در بخش فعالیت های اجتماعی اجازه دهیم که مردم حضور فعالی داشته باشند بدون آنکه دولت دخالت خاصی داشته باشد. البته نظارت دولت ها همیشه باید وجود داشته باشد ولی این به معنای دخالت نباید باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به توانمندی کارآفرینان ایران اشاره کرد و افزود: اعضای مجمع کارآفرینان ایران که در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت دارند می توانند به دولت و مجلس کمک کنند چراکه از تجربه های میدانی خوبی برخوردار هستند.

وی گفت: کلیه کسانی که در بخش کارآفرینی، کسب و کار، اشتغال و تولید ثروت حلال فعالیت دارند بزرگترین عامل و ناشر مسئولیت اجتماعی هستند. اگر بتوانیم کاری کنیم که هیچ فردی سربار دولت و جامعه نباشد بهترین کارآفرینی است.

کارنامی بابایی با بیان اینکه درهای کمیسیون اجتماعی مجلس به روی افکار و نظرات ارزشمند باز است و می توانیم از دیدگاه های شما کارآفرینان بهره ببریم، بیان کرد: کمک ما در مجلس فرابخشی است و کمک مجمع کارآفرینان ایران تخصصی؛ به همین دلیل کمیسیون اجتماعی مجلس آمادگی همه جانبه برای همکاری با مجمع کارآفرینان ایران را دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه ۱۴۰۳ از حوزه مسئولیت اجتماعی بخش دولتی ۳۹ همت پیش بینی شده است که اگر این عدد با مقدار مشارکت کارآفرینان جمع شود می توانیم اقدامات جدیدی را آغاز کنیم.

در ادامه این جلسه؛ دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه در برخی آیات قرآن و روایات خدمت به مردم بالاترین خصلت ها شمرده شده است گفت: مبنای کار کمیته مسئولیت اجتماعی مجمع کارآفرینان ایران را مسئولیت اجتماعی قرار داده ایم و نه کار خیر؛ قصد داریم در این حوزه اشتراک گذاری تجربه ها صورت گیرد.

حمیدرضا غزنوی در ادامه اظهار کرد: با پتانسیل خوبی که  مجمع کارآفرینان ایران دارد می توان کارهای بزرگی را رقم زد. برخی از کارآفرینان کشور به صورت مستقیم برای ۵۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده اند و در بلندمدت برنامه ریزی برای جذب ۱۰۰ هزار نیرو را دارند. در مجموع با احتساب واحدهای تولیدی کوچک که به دنبال این پیشران ها فعالیت دارند تقریبا ۱۵ میلیون نفر در کشور شامل می شوند که این عدد نشان دهنده ظرفیت بالای این کارآفرینان است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با قدردانی از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می رسد برای ادامه فعالیت این کمیته، آیین نامه و یا قوانینی مورد نیاز است. از همین رو می توانیم از ظرفیت مجلس بهره مند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *