بهینه سازی مصرف حلقه مفقوده رفع ناترازی گاز

رئیس بهره‌وری و تحول اداری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: سبد تراز انرژی دو بخش مهم تولید و مصرف دارد و حلقه مفقوده در رفع ناترازی گاز، بخش مصرف و عدم توجه به بخش‌هایی است که باید مورد توجه قرار می‌گرفتند.

به گزارش اقتصاد ملت؛ علی ربانی، رئیس بهره‌وری و تحول اداری شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (دوشنبه، 15 مردادماه در پنل تخصصی سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در حاشیه پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: طرح‌های ۱۲گانه برای کاهش ناترازی گاز در دست پیگیری است که در راستای کاهش هزینه فرصت تولید است.

وی افزود: پویشی با عنوان پویش کاهش ۱۰درصدی مصرف گاز مطرح است که پویشی مهم برای هدایت ۱۰درصدی مصرف گاز از بخش غیرمولد به بخش مولد است.

رئیس بهره‌وری و تحول اداری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ایران هم در ذخایر گازی هم توان تولید گاز از کشورهای پیشرو در جهان است، گفت: دومین دارنده ذخایر جهانی گاز هستیم و سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهانیم اما در بین ۱۰ کشور اول صادرکننده گاز جهان جایی نداریم.

ربانی ادامه داد: اینکه کشوری با داشتن ذخایر عظیم گاز و توان بالای تولید گاز، در زمستان در تأمین گاز نیروگاه‌ها و صنایع با محدودیت روبرو شود، نشان‌دهنده روندهای اشتباه در سیاست‌گذاری‌های پیشین و نیازمند اصلاح روندهاست.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که برای ناترازی برق در تابستان و ناترازی گاز در زمستان، فقط نگاه به وزارت نیرو و وزارت نفت است، ناترازی‌ها رفع نخواهد شد.

رئیس بهره‌وری و تحول اداری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: سبد تراز انرژی دو بخش مهم تولید و مصرف دارد و حلقه مفقوده در رفع ناترازی گاز، بخش مصرف و عدم توجه به بخش‌هایی است که باید مورد توجه قرار می‌گرفتند.

ربانی افزود: قرار بود بر اساس سندی که به تایید شورای‌عالی انرژی رسیده بود تا ۱۴۰۴ میزان ناترازی گاز در پیک به ۵۰ میلیون مترمکعب برسد، اما امسال ناترازی در پیک بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی متوسط ناترازی روزانه بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده را در طور سال، ۱۸۷ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها بر اولویت بخش تولید تاکید کردند و تولید بدون تامین زیرساخت‌ها محقق نمی‌شود.

رئیس بهره‌وری و تحول اداری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در زمستان سال گذشته این موضوع را کلید زدیم که صنایع بتوانند با سرمایه‌گذاری در مدیریت مصرف، گواهی‌های صرفه‌جویی گاز دریافت کنند، فولادی‌ها ورود کردند و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی، تأمین گاز فولاد را از ۴ میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۴۰۱ به ۴۲ میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۴۰۲ رساندند.

ربانی با بیان اینکه طرح دیگری برای صرفه‌جویی روزانه ۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در طی ۵ سال در دست پیگیری است، گفت: این طرح درحال نهایی سازی در سازمان مدیریت است.

وی افزود: اگر ۱۰ درصد مشترکین گاز در مناطق سردسیر و معتدل را هدفگذاری کنیم تا با آموزش مکانیزم‌های مصرف درست، ۱۰درصد مصرف آنها کاهش یابد، روزی ۶ میلیون مترمکعب کاهش مصرف صورت می‌گیرد.

رئیس بهره‌وری و تحول اداری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پیشنهاد طرحی برای اعطای جایزه خوش‌مصرفی گاز به مشترکان خبر داد و گفت: در این طرح به ۹۷ هزار و ۱۰۰ نفر، بین ۱۲ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون تومان از انواع تسهیلات و تجهیزات مصرفی حوزه انرژی اعطا می‌شود.

بانی خاطرنشان کرد: باید روی بهینه‌سازی مصرف گاز و کاهش مصرف بخش غیرمولد و افزایش سهم مصرف بخش مولد کشور کار کرد و می‌توان با عزمی ملی این مهم را محقق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *