چادرملو با سرمایه‌گذاری ۱۶۳۰۰ میلیارد تومانی و رکورد تولید، به سوی توسعه پایدار گام برمی‌دارد

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مجمع عمومی عادی سالیانه، با اعلام اینکه چادرملو ۱۷ درصد از تولید کنسانتره سنگ آهن کشور را در اختیار دارد از برنامه‌های توسعه‌ای متعدد کچاد برای آینده و رکورد تولید در واحدهای گندله‌سازی و فولادسازی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛ امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل چادرملو با اشاره به دستاوردهای چشمگیر در تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، در مجمع عمومی عادی سالیانه کچاد که روز چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ با حضور اعضای هیئت مدیره و سهامداران برگزار گردید، گفت: میزان سرمایه‌گذاری چادرملو در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این طرح‌ها از پیشرفت قابل‌توجهی برخوردارند و نقش مهمی در آینده شرکت ایفا خواهند کرد.

سهم تولید محصولات کلیدی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: در سال گذشته سهم چشمگیری در تولید چهار محصول کلیدی داشته است که عبارتند از؛ کنسانتره ۱۷ درصد، گندله ۷ درصد، آهن اسفنجی ۱۰ درصد، شمش فولادی ۶ درصد.

امیرعلی طاهرزاده از افزایش سرمایه از محل سود انباشته خبر داد که منجر به ۴۰ درصد معافیت مالیاتی خواهد شد.

وی اعلام کرد که فروش چادرملو به ۵۷ همت و درآمد عملیاتی آن به ۶۰ همت رسید. سود ناخالص نیز به ۲۳.۷ همت رسید و ۸ درصد رشد را تجربه کرد.

شرکت در سال گذشته معادل ۱۷۷ هزار تن شمش صادر کرده است تا ارز مورد نیاز برای تأمین قطعات وارداتی فراهم شود. تامین ارز برای طرح‌های توسعه‌ای شرکت ضروری است و بخشی از محصولات صادر خواهد شد.

کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و سیاست‌های لجستیک

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خصوص مدیریت هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک بیان کرد: با خریداری ۵۴ واگن کشنده، هزینه‌های حمل‌ونقل به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است. این اقدام منجر به کاهش هزینه‌های ریلی و جاده‌ای شده و تولید گندله به ۲.۴ میلیون تن رسیده است که ۷ درصد از تولید کشور را شامل می‌شود.

راه‌اندازی واحدهای جدید و پروژه‌های توسعه‌ای

مدیرعامل چادرملو از راه‌اندازی احتمالی گندله بهاباد در تابستان خبر داد و گفت: تست‌های گرم در این واحد انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که در سه ماهه تابستان به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: بخش ابتدایی واحد الکترود گرافیکی با ۸۷ درصد پیشرفت در حال تکمیل است و واحد فولاد سرمد ابرکوه نیز احتمالاً در تابستان وارد مدار خواهد شد. حمل ریلی کارخانه گندله‌سازی بهاباد و همکاری با شرکت‌های فولادی از جمله فولاد مبارکه، جهان فولاد و گل‌گهر نیز در دستور کار قرار دارد.

توسعه نیروگاه‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر

امیرعلی طاهرزاده در خصوص مدیریت هزینه‌های برق و تامین انرژی موردنیاز ، اظهار داشت: شرکت چادرملو با هدف تأمین نیاز برق مجموعه، دو نیروگاه را به بهره‌برداری خواهد رساند. نیروگاه خورشیدی بهاباد و اردکان نیز در سال جدید راه‌اندازی خواهند شد. همچنین قرارداد ۱۸۵ مگاواتی دو جانبه برق با واحد گندله احیاء و گندله‌سازی منعقد شده است.

وی تاکید کرد: اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت شامل احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی، پروژه اکتشاف و استخراج کانسنگ‌آهن آنومالی A١٠، و احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت ۲ میلیون تن در سال است.

بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی اردکان نیز از دیگر اهداف مهم شرکت است.

طاهرزاده از برنامه‌های آینده شرکت شامل احداث کارخانه تولید ورق نورد گرم در اردکان، مشارکت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، و بهره‌برداری از کارخانه‌های آهن اسفنجی در شهرستان‌های اقلید، اردبیل و بختگان یاد کرد. عملیات باطله‌برداری در معدن D19 نیز انجام شده و پیش‌بینی می‌شود ۴ میلیون تن سنگ‌آهن از این معدن استخراج شود.

تقسیم سود و وضعیت نقدینگی

معاونت مالی شرکت اعلام کرد که وضعیت نقدینگی به گونه‌ای است که اگر سود حداکثری تقسیم شود، مجموعه توان پرداخت آن را طی چهار ماه نخواهد داشت. در پایان مجمع عمومی، با تصویب صورت‌های مالی، به ازای هر سهم ۶۲ تومان سود تخصیص داده شد.

این مجمع نشان‌دهنده تعهد و تلاش مداوم شرکت چادرملو در جهت توسعه پایدار و بهره‌وری بیشتر بود. این دستاوردها و برنامه‌ها، نقش مهمی در رشد و توسعه صنعت فولاد کشور ایفا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *