پتروشیمی مارون ۷۵۰ تومان به ازای هر سهم سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی مارون سال منتهی به 1402/۱۲/29 با حضور ۸۲.۵۳ درصد سهامداران روز چهارشنبه 1403/3/30 در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار و صورت‌های مالی تصویب شد و این شرکت به ازای هر سهم سهامداران ۷۵۰ تومان سود تقسیم کرد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی مارون؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی مارون به ریاست آقای دکتر بابک ابراهیمی و با حضور آقای دکتر خزایی نماینده سهام عدالت، آقای صلح جو نماینده سرمایه‌گذاری اهداف و صندوق بازنشستگی نفت، آقای نوروزی بازرس قانونی، آقای بدرو نماینده سازمان بورس، آقای دکتر امین امرایی مدیرعامل شرکت و همچنین آقای رضازاده مدیر مالی شرکت به عنوان اعضای هیئت رئیسه مجمع برگزار شد. که در ابتدای مراسم آقای دکتر امین امرایی گزارش عملکرد را برای حاضرین و سهامداران تشریح نمود.

دکتر امین امرایی مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون در این مجمع گفت: در شرکت پتروشیمی مارون با همه سختی‌هایی که وجود داشت ما و کارکنان غیرتمندانه حافظ منافع شما هستیم ما روزهای سختی در ابتدای سال ۱۴۰۲ داشتیم، مارون نوین فرهنگی را متولد کردیم در سال گذشته فرهنگ ما قطعاً متحول شد و مسیر بلوغ را طی کرد که آثار آن را در شش ماهه دوم و ابتدای امسال می‌بینیم. ۲۹ فروردین مشکل حادثه آتش‌سوزی در شرکت پیش آمد. البته ما از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم که ۲۵ اردیبهشت ماه شرکت بر اساس الزامات فنی اورهال و تعمیرات اساسی را بعد از چند سال داشته باشد. و ابتدای سال که این مشکل پیش آمد با هماهنگی های انجام شده موضوع اورهال و تعمیر کمپرسور را با هم هماهنگ کردیم و در اردیبهشت آنها را همزمان شروع کردیم. از این رو واحدهای مختلف را به اورهال بردیم و مهم‌ترین کارهایی که انجام دادیم به جز موضوع کمپرسور، بازسازی واحد الفین بود. شرکت‌های خارجی این تعمیرات را چیزی حدود ۵ الی ۶ ماه با مبلغ خیلی بالاتر از هزینه‌ای که ما کردیم پیشنهاد داده بودند که شاید تا امروز هم تعمیرات تمام نشده بود اما با اعتمادی که هیئت مدیره و سهامداران داشتند و همراهی کردند همکاران خودمان دست به کار شدند و تنها تعمیر کمپرسور که به صورت نرمال حدود ۵۰ روز طول می‌کشید ما هر دو کار یعنی تعمیرات و اورهال را در همان زمان انجام داده‌ایم.

امرایی ادامه داد: از نتایج اورهال که در مرداد ماه تمام شد این بود که در شهریور ماه نسبت به میانگین سه ساله ۲۹ هزار تن افزایش بوده است یعنی ۴۰ درصد بیشتر و به میزان ۴۰۰ هزار تن تولید داشته‌ایم که بر اساس تعمیرات اساسی و استانداردی بود که انجام داده‌ایم و البته همین روند صعودی ادامه پیدا کرد تا در شش ماهه اول به تناسب ۷۰ روز که تولید نداشتیم تولید واقعی آن مقداری پایین‌تر از استاندارد بود و می‌بایست به تناسب روزهای تعمیرات ۲۵ درصد تولید را از دست دهیم اما با تدابیر و افزایش تولید بعد از اورهال که انجام شد تقریباً به تناسب زمان حدود ۱۰ روز تولید را از دست داده‌ایم و مابقی جبران شده است و این کار یک کار بسیار بزرگ بود که نتیجه زحمات همکاران ما در بخش‌های مختلف به خصوص بخش عملیات بوده است.

وی افزود: در آذر ماه رکورد تولید ادوار را زده‌ایم و ۴۰۴ هزار تن تولید داشتیم و در ادامه در بهمن ماه رکورد جدید ۴۱۶ هزار تن را رقم زدیم و حتی همان چند روز از دست رفته به شکلی جبران شد که کمترین عدم النفع را داشته باشیم. در شش ماهه دوم ۱۵.۸ درصد نسبت به میانگین مدت مشابه قبل افزایش تولید داشته‌ایم و ۹.۲ درصد نسبت به میانگین سه ساله افزایش داشته‌ایم. در نهایت همه اینها ختم به فروش می‌شود که بخشی از برنامه جبرانی آن ایجاد تغییرات و تنوع بازار بوده است در افزایش درآمدهای شرکت هوشمندسازی فروش نیز به ما کمک کرده است. اگر در مجموع تناژ به آن نگاه کنیم حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش تناژ و فروش بوده که با جبران و اقداماتی که انجام شده فقط ۸ درصد کاهش تولید وجود داشته است. یعنی ۱۷۰ هزار تن در فروش کمتر فروخته شده است. اما به شکلی عمل کردیم که هم به تعهدات بورسی عمل کرده باشیم و نگذاشتیم بازار کشور دچار کوچکترین تلاطم و کمبود شود و همینطور اجازه ندادیم صادراتمان آسیب ببیند تا مشتری‌ها و بازارهای بین‌المللی را از دست ندهیم. و حتی قدری نیز بیشتر صادرات داشته‌ایم و همچنین از منظر ریالی فروش نسبت به سال قبل ۱۱ درصد بیشتر شده است که از ۳۳ به ۳۶.۸ همت رسیده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون گفت: خوشبختانه علی رغم مشکلات و هزینه‌های تعمیراتی که شرکت داشته و باید سود عملیاتی کمتر می‌شد این گونه نبود و سود عملیاتی شرکت افزایش داشته و از ۷.۸ همت ۸٫۵ همت در سال ۱۴۰۱ رسیده است و پس از آن بین ۸ تا ۹ درصد افزایش سود عملیاتی داشته‌ایم. و این ناشی از تعمیرات عملیاتی و برنامه‌های ریاضتی و وعده‌ای که در سال قبل داشتیم برای سود بالاتر صورت گرفت. و حتی در شاخص‌های مصرف انرژی و اتلاف انرژی با همکاران خدمات فنی و حوزه‌های مختلف و انجام کارهای مهم باعث شد ۱۵ درصد شدت مصرف انرژی کاهش پیدا کند که معادل یک همت می‌شود صرفه‌جویی کرده باشیم.

امرایی افزود: در بخش دیگر برخی محصولات آف گرید بود که آنها را آن گرید کردیم از طرفی اقداماتی در حوزه بسته‌بندی و حمل نیز صورت گرفت و محصولات آف گرید که ۴ درصد تولید می‌شد امروز زیر نیم درصد است.

وی در خصوص طرح‌های توسعه شرکت گفت: ما به جای اینکه دست در جیب سهامداران کنیم باید بگویم یک زمانی دو همت تسهیلات داشتیم و افتخار میکنیم امروز ۷ الی ۸ همت تسهیلات گرفتیم و ۴ الی ۵ همت ال سی باز کرده‌ایم البته درست است هزینه‌های مالی بالا می‌رود ولی این مبالغ سرمایه‌گذاری شده و آورده ارزی دارد و ما ریال در پروژه‌ها مصرف می‌کنیم و این پروژه‌ها درآمدشان ارزی است و صادرات دارند.

در ادامه دکتر امین امرایی در مورد طرح‌های توسعه، تکمیل زنجیره ارزش و ارتقاء تولید گفت: یکی شرکت ابن سینا همدان است و بزرگترین پارک اتوکسیلات کشور است، پتروناد آسیا که ۴۵ درصد آن را خریده‌ایم، صدرا خوزستان است، کوثر صنعت است، سلمان فارسی که پیشرفت فیزیک ۸۰ درصد دارد و همچنین شرکت‌های در حال بهره‌برداری نیز هستند، آمیزه‌های پویا پلیمری، شرکت نگین بنادر ایرانیان و یک سری سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز داریم. در واقع مارون پروژه‌ای ندارد که واقعاً نگران آن باشیم و روی زمین بماند. توسعه و رشد متوازن باعث شده که مارون از یک شرکت با و یکی دو زیر مجموعه امروز تبدیل به یک هلدینگ شده باشد.

در ادامه این مجمع به سوالات سهامداران پاسخ داده شد و سهامداران با حضور ۸۲.۵۳ درصدی صورت‌های مالی را تصویب کرده و به ازای هر سهم ۷۵۰ تومان سود تقسیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *