منطقه ی آزاد تجاری-صنعتی انزلی در میان مناطق آزاد ایران، از ویژگی های متمایز و منحصربفردی برخوردار است که به نظر کارشناسان ایرانی و خارجی؛ از آن می توان به مرکز ثقل مراودات اوراسیا، چین، هند و غرب آسیا ، اروپای مرکزی و شمال اروپا ، کشور های آسیای میانه و شرق و نزدیک و شرق دور نام برد.
به گزارش اقتصاد ملت؛ منطقه ی آزادی که در استان گیلان یکی از قطب های گردشگری ، کشاورزی ،صنایع مدرن و صنایع کوچک (که در قدیم در زمره ی پنجمین استان صنعتی کشور محسوب می شد،) واقع شده،استانی که در سال های نه چندان دور علی رغم سابقه ی درخشان و زیرساخت های مناسب در ارتباطات تجاری میان منطقه ای،به دلیل نبود نقشه راه و عامل پیشرانی همچون منطقه آزاد،در معادلات اقتصادی ایران با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای، جزو اولویت های نخست نبود.
از نیمه ی اول دهه ی هشتاد و بعد از تأسیس منطقه ی ویژه ی اقتصادی و بدنبال آن ارتقاء آن به منطقه ی آزاد ،فرصت های جدیدی از توسعه و باز تعریف طرح های راکد برجای مانده از گذشته با تکیه بر نیروی انسانی بومی و فعالین اقتصادی و سرمایهگذاری آغاز شد.
بی تردید با توجه به تمام کاستی ها و غفلت های روا داشته شده در حق کوچکترین و منحصربفرد ترین منطقه ی آزاد ایران یعنی منطقه ی آزاد انزلی تا به امروز بسیار بوده است ،ولی ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه ی آزاد انزلی باعث شده تا از درخشان ترین و موفق ترین مناطق آزاد کشور باشد که اگر به همهی توانمندی های این بلوک تاثیر گذار اقتصادی و تجاری بخوبی پرداخته می شد و بشود ،دارای چنان راندمانی خواهد بود که برای اقتصاد ملی بسیار ارزشمند خواهد بود.
ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه ی آزاد انزلی
__مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایرانی دریای خزر در این منطقه قرار دارد که خود یک ویژگی های منحصر بفردی می باشد ،
__تعداد زیادی از واحد تولیدی راکد به چرخه تولید و اشتغالزایی بازگردانده،و به دلیل استقبال سرمایه گذاران فعالیت سومین شهرک صنعتی منطقه در پسکرانه ی بندر کاسپین آغاز شده تا تعداد واحدهای تولیدی به حدود ۳۵۰ واحد و میزان اشتغالزایی حدود ۹۰۰۰ نفر بطور مستقیم افزایش یابد؛
__با گسترش مراودات با مناطق آزاد و بنادر کشورهای حوزه ی دریای خزر و اوراسیا،الگوهای جدید همکاری به منظور ایجاد ظرفیت های جدید توسعه مناسبات اقتصادی پدید آمد که مصداق بارز و موفق آن ایجاد کریدور تجاری چین-قزاقستان-ایران است،مسیر تجاری که در قامت مسیر فرعی پروژه یک کمربند-یک جاده چین،مشغول به فعالیت بوده و نقش خوبی در تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشورمان ایفا نموده است؛
براساس ظرفیت های ایجاد شده فوق، دولت اقدام به عملیاتی نمودن طرح اتصال راه آهن رشت به منطقه ی آزاد انزلی به خط راه آهن سراسری نمود که به پایان رسیده است قرار است در سفر آتی ریاست محترم جمهوری به بهرهبرداری رسمی و اسمی برسد.
با افتتاح این خط ریلی مهم عملاً یکی دیگر از ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه ی آزاد انزلی و بندر بزرگ و مهم کاسپین و تکمیل کریدور دریایی از بندر کاسپین تا کرانه های جنوبی و جنوب شرقی یعنی سواحل مگران و دریای عمان شمال _ جنوب عملیاتی خواهد شد.
این کریدور مهم تجاری و اقتصادی در تحولات اقتصادی کشورهای عضو بلوک اقتصادی اوراسیا نقش بسزایی خواهد داشت و اقتصاد ایران نیز از آن برخوردار خواهد شد.
در ضمن بهرهبرداری از این کریدور تجاری ،ترانزیتی و اقتصادی بر امتیازات ایران در مراودات بین المللی خواهد افزود و دست بالایی برای اقتصاد ایران در برابر برخی زیاده خواه ، فراهم خواهد کرد.در ضمن فعال شدن این کریدور تجاری _ اقتصادی نقش استان گیلان و منطقه ی آزاد انزلی را در اقتصاد محلی ،منطقه ای ، ملی و بینالمللی بخوبی نشان خواهد داد.
علی کریمی پاشاکی ،روزنامه نگار_
https://eghtesademelat.ir/?p=247981