تجلی نخستین پروانه بهره‌برداری از عناصر نادر خاکی در خاورمیانه را دریافت کرد

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ با حضور ۹۴.۱۴ درصد سهامداران در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ در تهران برگزار شد؛ در این مجمع، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، صورت‌های مالی شرکت را به تصویب رساند و به ازای هر سهم، معادل ۸۰ ریال (۸ تومان) معادل ۱۰۰ درصد، سود تقسیم کرد. همچنین روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی این شرکت، برای سال ۱۴۰۳ انتخاب شد. ۲۰۰ میلیون تومان نیز بابت هزینه مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت به تصویب رسید.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات؛ در ابتدای این مجمع «مرتضی علی‌اکبری» مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به ارائه گزارشی درباره عملکرد این شرکت پرداخت و عنوان کرد: هم‌اکنون سرمایه شرکت به ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این شرکت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۴ درصد بازدهی داشته و از مجمع سال گذشته تا مجمع امسال (۱۵ ماه) بازدهی ۸۱ درصدی داشته و برای نخستین‌بار در خاورمیانه موفق به پروانه بهره‌برداری عناصر نادر خاکی شده است.

علی‌اکبری درباره ترکیب سهامداران این شرکت عنوان کرد: ترکیب سهامداران شرکت تجلی شامل ۵۷ درصد توسعه معادن و فلزات، چادرملو ۱۳ درصد، گل‌گهر ۱۵ درصد و ۱۱ درصد نیز سایرین است.

وی با اشاره به هدف شرکت تجلی عنوان کرد: این شرکت با مشارکت و جمع‌آوری نقدینگی آحاد جامعه یکی از بزرگ‌ترین و نوآورترین سرمایه‌گذار‌ها در حوزه معادن فلزات عناصر کمیاب و حیاتی است.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات همچنین با چشم‌انداز شرکت تجلی خاطرنشان کرد: شرکت درصدد است به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار و تولیدکننده و صادرکننده در زنجیره فلزات آهنی و غیرآهنی، عناصر نادر خاکی و سایر عناصر ارزشمند در بین سه شرکت اصلی و برتر ایران قرار بگیرد.

عمده سرمایه‌گذاری‌های تجلی

علی‌اکبری همچنین به موضوع مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت تجلی عنوان کرد: شرکت در تکمیل زنجیره فولاد، حوزه عناصر نادر خاکی و استراتژیک، حوزه عناصر غیرفلزی، شناسایی و ثبت محدوده‌های معدنی، اکتشافات عمومی و تفصیلی، بهره‌برداری از معادن، تامین مالی پروژه‌ها، پروژه‌های منتخب و توجیه‌پذیر و پروژه‌های زیرساخت (انرژی) سرمایه‌گذاری انجام داده است. در ابتدا، سرمایه‌گذاری شرکت ۴۶۴۹ میلیارد تومان بوده که با افزوده شدن ۲۸۸۴ میلیارد تومان، سرمایه شرکت به ۷۵۳۳ میلیارد تومان رسیده است. عمده این سرمایه‌گذاری‌ها در فولاد سرمد ابرکوه با ۹۶۹ میلیارد تومان، شرق فولاد خراسان با ۵۳۶ میلیارد تومان، فولاد کردستان با ۴۴۴ میلیارد تومان، معدن‌کار باختر با ۲۵۰ میلیارد تومان، همراه جاده ریل دریا با ۱۷۳ میلیارد تومان، صبا امید غرب خاورمیانه با ۱۵۵ میلیارد تومان و ستاره سیمین هرمز با ۴۵ میلیارد تومان، انجام شده است.

سرمایه‌گذاری در فولاد سرمد ابرکوه

وی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری در فولاد سرمد ابرکوه عنوان کرد: فولاد سرمد با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن فولاد از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. ۵۲ درصد سهام این پروژه متعلق به چادرملو و ۴۸ درصد آن متعلق به تجلی توسعه معادن و فلزات است. اگر به این پروژه پول به‌موقع تزریق شود تا پایان سال می‌توانیم به تولید آزمایشی آن برسیم. همچنین در فولاد سرمد پروژه ۱.۲ میلیون تنی آهن اسفنجی را داریم که پیش‌بینی شده ابتدای سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد که اگر برای این پروژه نیز تزریق نقدینگی به‌موقع داشته باشیم، تا پایان سال به تولید آزمایشی آن خواهیم رسید. همچنین پروژه واحد کلاف‌سازی با ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی است که پایان ۱۴۰۲ تولید آزمایشی آن انجام گرفت، البته به‌دلیل عدم حضور کارشناسان خارجی برای داشتن گارانتی، این پروژه آخر تیرماه امسال به بهره‌برداری تجاری خواهد رسید.

علی‌اکبری افزود: فولاد سرمد ابرکوه تولید میلگرد هم دارد، البته این واحد برای نخستین‌بار قادر شد ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی را تولید کند که این امر به همت مدیرعامل جوان فولاد سرمد محقق شده است.

تجلی ۸۰ ریال سود تقسیم کرد/  تجلی نخستین پروانه بهره‌برداری از عناصر نادر خاکی در خاورمیانه را دریافت کرد

شرکت شرق فولاد خراسان

وی با اشاره به شرکت شرق فولاد خراسان که سهامداران این پروژه ۳۵ درصد تجلی توسعه معادن، ۵۷ درصد فولاد خراسان و ۸ درصد سایرین هستند، گفت: ظرفیت این پروژه ۲.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن است که به ۵ میلیون تن نیز قابل افزایش است.

فولاد کردستان

مدیرعامل تجلی همچنین به پروژه فولاد کردستان اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد سهام فولاد کردستان متعلق به تجلی توسعه معادن، ۳۹ درصد صبانور، ۶ درصد توسعه معادن و ۴۴ درصد نیز متعلق به سازمان ایمیدرو است. در فولاد کردستان دو پروژه، یک پروژه ۱.۶ میلیون تنی آهن اسفنجی و یک واحد یک میلیون تنی فولادسازی تعریف شده که پروژه آهن اسفنجی پیشرفت مناسبی داشته است.

صبا امید غرب خاورمیانه

علی‌اکبری ادامه داد: پروژه شرکت صبا امید غرب خاورمیانه ۳۰ درصد سهام آن متعلق به تجلی و ۷۰ درصد آن نیز متعلق به صبانور است. این پروژه نزدیک به یک میلیون تن (۹۲۰ هزار تن) ظرفیت گندله‌سازی دارد که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

شرکت ستاره سیمین هرمز

وی همچنین یادآور شد: شرکت ستاره سیمین هرمز که در بندرعباس و کنار آب مستقر است، ۶ درصد سهام آن متعلق به تجلی توسعه معادن و فلزات است. این شرکت یک پروژه ۱.۷۲ میلیون تنی آهن اسفنجی در دست اقدام دارد که اگر بتوانیم سهم خود را به‌موقع تزریق کنیم، این پروژه تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده، تولید آزمایشی خود را آغاز خواهد کرد. همچنین در شرکت مدیریت بین‌المللی همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو)، پروژه ایجاد پایانه و اسکله تخصصی صادرات و واردات مواد فله معدنی در دست اقدام است.

تجلی ۸۰ ریال سود تقسیم کرد/  تجلی نخستین پروانه بهره‌برداری از عناصر نادر خاکی در خاورمیانه را دریافت کرد

مس جانجا

مدیرعامل تجلی به پروژه مس جانجا نیز اشاره کرد و گفت: شرکت مس جانجا ۵ درصد سهام آن متعلق به تجلی توسعه معادن و فلزات است. در معدن مس جانجا، ۳۱۲ میلیون تن ذخیره قابل برداشت وجود دارد. برنامه‌های این معدن ۷۵ میلیون تن عملیات معدنی به‌صورت سالیانه ظرف ۵ سال آینده، طراحی کارخانه فلوتاسیون به ظرفیت ۱۳۰ هزار تن کنسانتره با عیار ۲۶ درصد و طراحی کارخانه لیچینگ ۳ هزار تنی کاتد در بلندمدت است. این شرکت به مرحله‌ای رسیده که نیاز به تزریق نقدینگی و افزایش سرمایه توسط سهامداران با سرعت بیشتری دارد.

علی‌اکبری افزود: اهم اقدامات انجام‌شده و در حال انجام مس جانجا شامل اخذ گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری، میزان باطله‌برداری به‌طور تجمعی برابر با ۱.۵ میلیون مترمکعب تا پایان سال اسفند ۱۴۰۲ و انجام عملیات حفاری اکتشافی برابر ۲۷ هزار متر است. همچنین ورود ماشین‌آلات جدید به معدن، شامل دستگاه حفاری ۶ اینچ، تراک معدنی ۳۵ تن، تراک معدنی ۱۰۰ تن، بیل مکانیکی ۵۳۰ با ظرفیت ۳ مترمکعب، بیل مکانیکی ۶۰۰ با ظرفیت ۴ مترمکعب، بلدوزر و گریدر، توسط معدن‌کار باختر به‌عنوان پیمانکار، به کار این معدن سرعت بخشیده است.

شرکت معدن کار باختر

وی همچنین درباره شرکت معدن کار باختر عنوان کرد: ۴۰ درصد سهام معدن کار باختر متعلق به تجلی است. این شرکت پیمانکار معدن مس جانجا است. تمامی پروژه صبانور نیز در اختیار این شرکت است که در راستای کار‌های معدن‌کاری و دانه‌بندی است. اقدامات این شرکت شامل استخراج سنگ آهن به میزان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، بالای ۶ میلیون تن باطله‌برداری و افزون بر ۲ میلیون تن نیز دانه‌بندی است.

شرکت اکتشاف تجلی صبا

علی‌اکبری درباره شرکت اکتشاف تجلی صبا که ۳۴ درصد سهام آن متعلق به تجلی است، گفت: این شرکت در راستای اکتشافات کار می‌کند. مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده این شرکت، شامل ۶ هزار و ۷۸۱ متر حفاری مغزه‌گیری در معدن آهن شهرک، ۱۲ هزار و ۷۱۸ متر حفاری مغزه‌گیری در معدن آهن گلالی، ۶ هزار و ۸۷۴ متر حفاری مغزه‌گیری در معدن آهن باباعلی و ۳ هزار و ۳۷۷ متر حفاری مغزه‌گیری در معدن مس رفسنجان است. این شرکت با ورود دستگاه‌های جدیدی که داشته، قادر خواهد بود که کار‌ها را به سرعت تسریع ببخشد.

شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران

مدیرعامل تجلی افزود: همچنین شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران که ۵۱ درصد سهام آن متعلق به تجلی است، در اختیار سایر شرکت‌های تجلی، برای رسیدن به اهداف بازرگانی آنها قرار دارد؛ البته این شرکت خارج از گروه نیز فعالیت‌های متعددی دارد.

چشم‌انداز شرکت تجلی

علی‌اکبری همچنین با اشاره به چشم‌انداز شرکت تجلی عنوان کرد: شرکت تجلی قصد دارد به تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، یک میلیون تن گندله، ۴.۵ میلیون تن آهن اسفنجی، ۱.۶ میلیون تن ورق فولادی، ۴۵۰ هزار کلاف و میلگرد در زنجیره فولاد، همچنین ۱۳۰ هزار تن مس و طلا، ۳۰ هزار تن الکترود گرافیتی، ۲۵ هزار تن فروسیلیکومنگنز، ۴۵۰ هزار تن ورق‌های الکتریکی و ضدزنگ و ۱۰۰ هزار تن نوار نقاله دست یابد.

پرتفوی معدنی و دریافت نخستین پروانه بهره‌برداری در عناصر نادر خاکی

وی همچنین با اشاره به این موضوع که پرتفوی معدنی تجلی به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: این سه دسته شامل پلی‌متال و فلزات رنگی، عناصر استراتژیک و عناصر نادر خاکی می‌شوند. در حوزه عناصر نادر خاکی ۵ معدن در اختیار قرار داریم که دو معدن «مروست خاوری» و «مروست باختری» جزو آنها هستند. لازم به ذکر است که برای نخستین‌بار در ایران توانسته‌ایم پروانه بهره‌برداری از مواد نادر خاکی را به نام تجلی در اختیار بگیریم؛ در این راستا با دانشمندان جوانی در قالب شرکت دانش‌بنیان «صنایع معدنی آرسس» همکاری داریم. در حال حاضر این جوانان شایسته، دستگاه‌های پایلوت و نیمه‌صنعتی آن را ساخته‌اند و تا پایان تیرماه امسال یک بهره‌برداری آزمایشی از آن خواهیم داشت. زمانی که کنسانتره مونازیت را به‌دست آوریم، یک راه نرفته و پیچیده‌ای را گشایش خواهیم کرد که هم‌اکنون به مرحله آزمایشی آن رسیده‌ایم و به‌زودی به تولید نیمه‌صنعتی آن خواهیم رسید؛ البته اکسید آن نیز به اندازه مرحله اول دارای پیچیدگی است که این جوانان قول دادند به تولید آزمایشی این اکسید خواهند رسید که این موضوع به نوبه خود بسیار بااهمیت است، به‌گونه‌ای که در خاورمیانه تولید این اکسید نمونه ندارد.

۸ محدوده با ظرفیت لیتیوم

مدیرعامل تجلی درباره عناصر استراتژیک عنوان کرد: در حوزه عناصر استراتژیک ۸ محدوده با ظرفیت لیتیوم در اختیار داریم؛ هر محدوده‌ای که توجیه اقتصادی داشته باشد، بدون شک در آن محدوده سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. برخی محدوده‌ها ذخایر کافی لیتیوم نداشتند، برخی محدوده‌ها ذخایر قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و در نمونه‌های سطحی روی سه معدن به این نتیجه رسیده‌ایم که کار حفاری عمقی بیشتری انجام بدهیم؛ امیدواریم دو معدن لیتیوم را به بهره‌برداری برسانیم. با این وجود اگر لیتیوم کافی نداشته باشند، سدیم و پتاسیم لازم و کافی دارند که می‌توان در این حوزه‌ها روی آنها سرمایه‌گذاری انجام داد که امیدواریم در مجمع سال آینده خبر‌های خوبی در زمینه این معادن داشته باشیم. پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری این معادن نیز گرفته شده‌اند.

۱۴ معدن در حال اخذ پروانه بهره‌برداری

علی‌اکبری همچنین افزود: ۱۴ معدن دیگر در اختیار داریم که شامل ۵ معدن پلی‌متال، ۷ معدن طلا، یک معدن سیلیس و یک معدن دولومیت می‌شوند که هر یک در مراحل مختلف برای گرفتن پروانه بهره‌برداری قرار دارند. با توجه به اقدامات اکتشافی انجام‌شده، اگر درباره هر یک از این معادن به نتیجه‌ای برسیم، آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد؛ البته روی برخی از این معادن به نتایج قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌ایم.

پیش‌بینی قیمت‌های جهانی

وی همچنین به روند ثابت قیمت فلزات در جهان اشاره کرد و گفت: قیمت‌های جهانی فلزات طی سه سال گذشته چندان تفاوت نکرده است. همچنین در پیش‌بینی برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تحول خاصی پیش‌بینی نشده است.

تجلی در بازار سرمایه با بازدهی ۸۱ درصدی

علی‌اکبری همچنین با اشاره به وضعیت شرکت تجلی در بورس گفت: در سال مالی ۱۴۰۲ ارزش سهام معامله‌شده تجلی ۱۵۲۸ میلیارد تومان بوده و سرمایه شرکت در حال حاضر ۸۶۰۰ میلیارد تومان است. از تاریخ مجمع سال گذشته تا مجمع امسال (۱۵ماه) بازدهی سهم تجلی در بازار بورس، ۸۱ درصد بوده است؛ البته بازدهی تجلی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۶.۶ درصد بوده است. در مقایسه درصد بازدهی (سال ۱۴۰۲)، شاخص کل تجلی ۱۰ درصد و شاخص شرکت‌های سرمایه‌گذاری ۶ درصد و شاخص صنعت ۱۱.۵۶ درصد بوده است.

وی افزود: ارزش معاملات شرکت تجلی در بین شرکت‌های هم‌گروه (پنج شرکت) رتبه پنجم بوده که در این میان، «ومعادن» بیشترین ارزش معاملات با ۶ هزار همت داشته که سپس «وغدیر» با ۵.۸ همت، «میدکو» با ۳ همت، «وامید» با ۲ همت و «تجلی» با ۱ همت بوده است. همچنین در زمینه تعداد سهام معامله‌شده هم‌گروه در سال ۱۴۰۲ «ومعادن» در ردیف نخست و پس از آن شرکت «تجلی» قرار گرفته است. در زمینه تعداد دفعات سهام معامله‌شده بین شرکت‌های هم‌گروه در پنج بین شرکت، تجلی در ردیف چهارم قرار گرفته است.

مدیرعامل تجلی با اشاره به سود و زیان شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ عنوان کرد: درآمد‌های عملیاتی شرکت در سال گذشته به ۷۲۸ میلیارد تومان، هزینه‌های عملیاتی شرکت به ۵۷ میلیارد تومان و سود خالص شرکت به ۶۷۱ میلیارد تومان رسیده است. سود هر سهم نیز به ۱۰۸ ریال رسیده است.

سودآوری در انتظار تجلی با بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ها

علی‌اکبری در ادامه تاکید کرد: با توجه به این موضوع که شرکت تجلی یک شرکت پروژه‌محور است، برای رسیدن به سود‌های مورد نظر باید صبوری پیشه کنیم تا پروژه‌های آن به بهره‌برداری برسند. هم‌اکنون سودی که شرکت در اختیار دارد، بابت خرید و فروش سهامی است که با پول‌های مازاد انجام می‌دهد. البته تولید کلاف فولاد سرمد اگر به بهره‌برداری برسد، سودآوری آن بسیار موثر خواهد بود، حتی در این راستا اگر تولید میلگرد را متوقف کند و به‌جای آن کلاف تولید کند، بدون شک سودآوری آن بسیار متفاوت خواهد بود که از ۲۲۰ تا ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلیارد تومان می‌تواند تفاوت این سودآوری باشد. هرچند این موضوع نیز بستگی به شرایط بازار و تامین مواد اولیه دارد.

علی‌اکبری افزود: جمع درآمد‌های شرکت‌های فرعی و وابسته، ۳۴۶ میلیارد تومان، درآمد از محل فروش سهام ۲۸۴ میلیارد تومان و جمع درآمد کل شرکت به ۷۲۸ میلیارد تومان بوده است. جمع دارایی‌های شرکت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۴۳۸ میلیارد تومان، جمع بدهی‌ها ۲۲۰۱ میلیارد تومان و جمع حقوق مالکانه ۷۲۳۷ بوده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده گفت: بررسی ۴ هزار محدوده معدنی، بررسی بیش از ۲۰ مورد گزارش‌های اقتصادی، بررسی بیش از ۱۰ مورد پیشنهاد‌های ارائه‌شده، مشارکت در افزایش سرمایه‌ها، مشارکت در سرمایه‌گذاری معادن جدید، کنترل کمی فعالیت‌ها، بیش از ۲۰ مورد بازدید و … اهم این اقدامات بوده است.

برنامه‌های تجلی

مدیرعامل تجلی با اشاره به برنامه‌های این شرکت عنوان کرد: افزایش میزان مشارکت در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری، افزایش سرمایه در حوزه عناصر غیرفلزی، افزایش سرمایه در حوزه عناصر نادر خاکی، افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری، همکاری با دانشگاه‌های معتبر و دانش‌بنیان (دو تفاهم‌نامه با دانشگاه شریف و شهید بهشتی منعقد کرده‌ایم) به‌ویژه در زمینه عناصر نادر خاکی و لیتیوم، پیشنهاد افزایش سرمایه برای اجرای به‌موقع پروژه‌ها، جزو اهم این برنامه‌هاست.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

تجلی ۸۰ ریال سود تقسیم کرد/  تجلی نخستین پروانه بهره‌برداری از عناصر نادر خاکی در خاورمیانه را دریافت کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *