ایران در مسیر فرصت ها و تهدیدهای تولید فولاد سبز

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) تاکید کرد: ایران در مسیر دستیابی به فرایند تولید فولاد سبز، با فرصت ها و همچنین تهدیدهایی در این صنعت مواجه است.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی ایمیدرو؛ سمیه خلوصی به همراه فرهاد فرشاد، مدیر پژوهش، فناوری و بومی سازی ایمیدرو در نشست با مدیران و کارشناسان شرکت های فولادی، دارندگان تکنولوژی و صاحبنظران این صنعت درباره سناریوهای تولید فولاد بدون کربن، اظهار داشت: ایران به سبب روشی که در تولید فولاد دارد، برای دستیابی به تکنولوژی فولاد سبز، استراتژی متناسب با شرایط خود را به اجرا در می آورد.

عضو هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: با توجه به اینکه ایران از روش احیای مستقیم و گاز طبیعی برای تولید فولاد بهره می گیرد شرایط متفاوتی برای تحقق هدف “کرین صفر” در فرایند تولید فولاد دارد در حالی که بخش قابل توجهی از تولید فولاد دنیا به روش کوره بلند و استفاده از زغال سنگ و کک است.

وی به برنامه های اتحادیه اروپا و سایر کشورهای پیشرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: طی سال های آینده این کشورها مالیات قابل توجهی بر روی واردات فولاد با تکنولوژی فعلی اعمال خواهند کرد که این امر صادرات فولاد را با تهدید مواجه می کند. از همین رو باید تا پیش از اعمال سیاست های جدید، از روش های نوین تولید فولاد بهره برد.

خلوصی در عین حال به فرصتی که طی سال های آتی برای شرکت های ایرانی مهیا شده اشاره کرد و اظهار داشت: سهم قابل توجهی از انتشار کربن در محیط زیست، حاصل تولید فولاد به روش کوره بلند است که در کشورهای اروپایی، امریکایی و آسیای شرق به کار گرفته می شود اما از این پس ناچار به برچیدن آن کارخانه ها و جایگزینی با روش هایی از جمله احیای مستقیم شده ایم.

وی افزود: این امر فرصتی محدود و البته قابل توجه برای شرکت های ایرانی مهیا کرده تا به صدور خدمات فنی و مهندسی ،مدل احیای مستقیم بپردازند.

خلوصی ادامه داد: همزمان باید با همکاری دستگاه های بالادستی، مراکز علمی و دانشگاهی، شرکت های صاحب تکنولوژی و تولیدکنندگان، مسیر مشخصی برای کربن زدایی از فرایند تولید فولاد ترسیم شود.

معاون ایمیدرو خاطر نشان کرد: ضروری است جزئیات بیشتری از سوی شرکت های فعال در صنعت فولاد ارایه تا مواردی همچون ایجاد پایلوت و نحوه تامین سوخت هیدروژن کوره های فولادی، به طور دقیق تری مشخص شود.

وی ادامه داد: با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزارت صمت، تیمی تخصصی با حضور مشاوران، صاحبان تکنولوژی، تولیدکنندگان و …تشکیل خواهد شد تا فرایند و مسیر دستیابی به فولاد سبز ارایه شود.

در این نشست صاحبنظران به همراه مدیران و کارشناسان شرکت های دارنده تکنولوژی و تولیدکنندگان فولاد به ارایه پیشنهاد و روش های مختلف به منظور تحقق گام به گام فرایند تولید فولاد بدون کربن پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *