پالایشگاه اصفهان و فولاد مبارکه از فهرست آلاینده‌ها خارج می‌شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: پالایشگاه اصفهان و فولاد مبارکه در آینده نزدیک از فهرست صنایع آلاینده‌ خارج می شوند و افرادی که به دنبال منابع عوارض آلایندگی هستند باید به فکر منابع دیگری باشند.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه؛ احمدرضا لاهیجان زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پالایشگاه اصفهان افزود: این پالایشگاه یکی از با کیفیت‌ترین پالایشگاه‌های کشور است و برخی پالایشگاه‌ها فاصله بسیاری زیادی برای رسیدن به جایگاه این مجموعه دارند.

وی ادامه داد: پالایشگاه اصفهان برای توسعه پتروشیمی‌های جدید خود، ۴۰ هکتار زمین در ساحل بندرعباس خریداری کرده و این پروژه‌ها در کنار دریا توسعه پیدا می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به ایجاد پتروشیمی‌های جدید و نداشتن موافقت محیط‌زیست با توسعه پتروشیمی‌ها در این استان گفت: پالایشگاه اصفهان برای توسعه پتروشیمی‌های جدید خود، ۴۰ هکتار زمین در ساحل بندرعباس خریداری کرده و پروژه‌ها در کنار دریا توسعه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین پالایشگاه و محیط زیست استان اصفهان، اضافه کرد: کار نوینی در سفر رییس جمهور شهید به استان اصفهان اجرایی شد و در راستای مسوولیت های اجتماعی سهم ۳۰ میلیارد تومانی در راستای مسوولیت های اجتماعی برای صنایع این استان در نظر گرفته شد.

لاهیجان زاده اظهار کرد: این امر در قانون بودجه سال گذشته با عنوان مسئولیت‌های اجتماعی قانونمند شد و چندین تفاهم نامه درسال گذشته در این زمینه به امضا رسید و به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسید.

وی با بیان اینکه انتقال نیروگاه اصفهان به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر باید انجام شود، گفت: نیروگاه به‌صورت اجتناب‌ناپذیر ناکس تولید می‌کند و بار آلودگی بالایی دارد اما در صورت توسعه سیکل ترکیبی در این مکان، میزان مصرف گاز طبیعی بیش از یک میلیون مترمکعب کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در ۶ ماهه دوم سال با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شویم و در صورت سیکل ترکیبی‌ شدن در تابستان مجبور به مصرف گازوئیل است که این موضوع، بطور مجدد موجب تبدیل شدن به کانون آلودگی خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان گفت: موضوع انتقال نیروگاه ها به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها در حال رفت‌ و آمد فنی است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته جلسات متعدد کارشناسی با پالایشگاه انجام شده است، افزود: همه درخواست‌ها مورد بررسی قرار گرفت و هم‌زمان بازدید میدانی توسط معاون وزیر صورت گرفت و مقرر شد یکسری از پروژه‌های پالایشگاه به مصوبه قبلی پالایشگاه بازگردد زیرا تأثیر محیط زیستی برای کل کشور دارد چرا که بنزین و گازوئیل تولیدی به استانداردهای یورو پنج خواهد رسید، از این رو قابلیت اجرایی دارد.

وی با اشاره به شعار جهانی محیط زیست “سرزمین ما، آینده ما” و شعار هفته محیط زیست در ایران “سهم من در تداوم حیات” است، گفت: رویدادهایی که در محیط زیست در هر کشور رخ می‌دهد براساس نگاه حاکم بر آن جامعه است و در صورتیکه مدیران به مبحث محیط زیست اهمیت ندهند، در این حوزه با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهیم شد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه بعضی از مباحث محیط زیستی تبدیل به گره‌هایی کوری شده که رفع آنها نیازمند زمان است، اظهار کرد: در زمان حاضر به دلیل مشکل کمبود آب، سرزمین ما در بخش‌هایی به محلی غیرقابل سکونت تبدیل شده است به طوری که رشد مهاجرت به سمت شمال کشور فزاینده شده است.

وی افزود: انتقال تجارب کارشناسان HSE می‌تواند الگویی برای دیگر واحدهای صنعتی باشد و ایده‌های جدیدی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: جایگاهی که مدیرعامل باید برای کارشناس HSE در نظر بگیرد، همان جایگاهی است که رئیس جمهور و قانون اساسی برای رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نظر می‌گیرد و هیچ سیاستی در دولتی بدون نظر محیط زیست مصوب نمی‌شود و امیدواریم مدیران نگاه قانون اساسی را به کارشناسان HSE داشته باشند.

نخستین دوره آموزشی قوانین، مقررات و ضوابط محیط ‌زیست با حضور مدیران ادارت حفاظت محیط زیست تمام شهرستان های استان اصفهان، مدیران استاندارد، مدیران HSE صنایع در پالایشگاه اصفهان برگزار شد.

پالایشگاه اصفهان با حدود ۳۰ نوع فراورده نفتی اصلی و ویژه در منطقه‌ای به مساحت ۳۴۰ هکتار در شمال غربی اصفهان واقع شده و ظرفیت آن حدود ۳۷۵ هزار بشکه در روز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *