«میدکو» پیشتاز طرح‌های زیست محیطی در معدن و صنایع معدنی

 شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، با اجرای طرح‌های زیست محیطی توانسته علاوه بر نزدیک شدن به توسعه پایدار در کاهش هزینه‌ها و تامین نیازهایش موثر باشد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت میدکو؛ در این بین ۳ سال قبل شرکت میدکو پروژه شبکه جمع آوری، خط انتقال و تصفیه خانه‌های فاضلاب شهر کرمان را در دستور کار خود قرار داد که حالا به زمان بهره برداری نزدیک شده است، بهره برداری از این پروژه علاوه بر اثر گذاری بر محیط زیست استان نقش مهمی در تامین آب پروژه‌های فولادی این مجموعه دارد. البته نباید فراموش کرد بخشی از این پروژه در دسته طرح‌های اجرایی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.  

تامین آب یکی از مهمترین موضوعات در صنعت فولاد محسوب می شود. البته هرچند صنعت فولاد  در میان صنایع آب بر قرار گرفته است اما نگاهی به صنعت کشاورزی و میزان مصرف آن حاکی از آن است که این لقب اشتباه به صنعت فولاد داده شده است. 

 مدیکو) که تا پایان سال 1402 با پیشرفتی 85 درصدی همراه بوده است.

اما بهره برداری از این طرح چه نتایجی برای میدکو به همراه دارد؟ 

استان کرمان یکی از استان هایی است که تمرکز طرح های فولادی در آن بسیار است. درواقع ذخایر سنگ آهن در این استان باعث شد تا کرمان مورد توجه شرکت های معدنی و سرمایه گذاری قرار بگیرد. در پروژه انتقال آب از خلیج فارس تا فلات مرکزی ایران نیز شاهد هستیم که در فاز اول آب به کرمان و شرکت های معدنی و فولادی آن رسید. 

این موضوع نشان می دهد استان کرمان با توجه به تمرکز صنایع می تواند در بین استان هایی با تنش آبی قرار بگیرد. در نتیجه اجرای پروژه شبکه جمع آوری، خط انتقال و تصفیه خانه های فاضلاب شهر کرمان می تواند نقش مهمی در تامین آب واحدهای فولادی این هلدینک داشته باشد. 

درواقع میدکو می تواند با صرف هزینه کمتر به سراغ تامین آب مورد نیاز خود رفته و چالش های موجود در این بخش را آسان تر پشت سر بگذارد.

اما شاید مهمترین اتفاق در پس اجرای این پروژه، اهمیت موضوع محیط زیست برای مجموعه میدکو باشد. نگاهی به عملکرد میدکو نشان می دهد این مجموعه توجه بسیاری به موضوع محیط زیست دارد و در تمامی پروژه های خود به این موضوع توجه ویژه دارد. به عنوان مثال پروژه خنک سازی کک متالوژی به روش خشک از مهمترین پروژه های زیست محیطی در کشور به شمار می‌ رود که در مجموعه میدکو اجرایی شده است. 

توجه به محیط زیست علاوه بر آن که هزینه های میدکو را در بخش هایی کاهش می دهد می تواند در دسته اجرای پروژه هایی در حوزه مسئولیت های اجتماعی باشد. درواقع این موضوع یک تیر و دو نشان برای میدکو و مردم استان کرمان خواهد بود که نتیجه آن به نفع هر دو بخش خواهد بود.

این پروژه نشان می دهد میدکو در حال تحقق توسعه پایدار است که یکی از اضلاع مهم آن محیط زیست است. حال باید دید با بهره برداری از این پروژه که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته باید نزدیک باشد، پروژه بعدی زیست محیطی میدکو چه خواهد بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *