حمل ارزان محصولات مزیت اصلی پتروشیمی بدر شرق

پتروشیمی بدر شرق چابهار بزرگترین پروژه GTX را در دستور کار خود قرار داده که به موجب آن نخستین شرکت پتروشیمی است که گاز را به متانول و زنجیره پایین‌دست تبدیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادملت؛ بهزاد انصاری مدیرعامل شرکت پتروشیمی بدر شرق چابهار با بیان اینکه این شرکت پتروشیمی در استان سیستان‌وبلوچستان واقع شده است، در خصوص مزایای این مجموعه گفت: یکی از مزایای مجتمع پتروشیمی بدر شرق نسبت به سایر پتروشیمی‌ها این است که این شرکت پتروشیمی در ابتدای اقیانوس آرام و در بندر چابهار واقع شده است؛ به همین دلیل هزینه حمل محصولات این مجموعه تا بازارهای هدف از جمله چین و سایر مقاصد بسیار ارزان‌تر است که این موضوع یک امتیاز برای شرکت محسوب می‌شود.وی در ادامه با تاکید بر اینکه تاکنون در این پروژه ۲۳۴میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است، گفت: قرار است در این مجموعه در فاز اول متانول تولید کنیم. این پروژه بدون واحد یوتیلیتی در پیشرفت ۶۵درصدی قرار دارد و تا پایان سال ۱۴۰۴ وارد مرحله پیش راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل پتروشیمی بدر شرق پیشرفت این طرح را در سال گذشته حدود ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰۰۰ تن تجهیزات در کشور ساخته شده است و تمام تجهیزات ثابت به جز چند قطعه که لایسنسی بوده و از چین و کشورهای دیگر تهیه می‌شود؛ در داخل کشور ساخته شده است.وی همچنین گفت: در زمینه پیشرفت کار دو پیمانکار فعال در حوزه سیویل و پایپینگ داریم. سایر پیمانکاران از جمله برق و ابزار دقیق نیز اواسط سال کار خود را آغاز می‌کنند.وی بیان کرد: تاکنون ۵ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه داشتیم که این جزو افتخارات ماست. در حوزه منابع‌انسانی شرکت پتروشیمی بدر شرق به عنوان کارفرمای نمونه در استان سیستان‌وبلوچستان معرفی شد و هفته گذشته لوح تقدیر را از مدیرعامل منطقه آزاد چابهار دریافت کردیم. در این حوزه کارهای زیادی انجام شده است.وی تاکید کرد: ۹۰ درصد از نیروهای جذب شده این مجموعه بومی استان سیستان‌وبلوچستان هستند. ضمنا با آموزش هدفمند به علاقمندان و افراد جویای کار در شهرک پتروشیمی مکران که سهامدار آن شستان است؛ زمینه لازم برای استخدام آنها را مهیا کرده‌ایم.

انصاری توضیح داد: در زمینه منابع‌انسانی اقدامات خوبی مانند پوشش بیمه‌ای بیماری‌های صعب‌العلاج انجام شده است. در حقوق و دستمزد نیز موفق عمل کردیم و دستمزد پرداختی به کارگران شرایط مناسبی دارد.وی درباره اجرای پروژه پتروشیمی بدر شرق گفت: با وجود اینکه طرح مطالعاتی این پروژه در سال ۹۴ انجام شده بود، اما اجرای پروژه از سال ۹۹ آغاز شده است. در فاز ۲ این پروژه هم‌اکنون در زنجیره پایین‌دستی در حال مطالعه هستیم. زیرا حجم سرمایه‌گذاری در فاز ۲ حدود ۱٫۸ میلیارد یورو است، اما در واحد متانول به کمتر از ۲۸۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری دیگر نیاز داریم. ظرفیت تولید واحد متانول 1.650.000 تن در سال است.

انصاری با اشاره به بازارهای صاراتی گفت: کشورهای افغانستان و پاکستان نیز به واسطه فاصله کم حمل زمینی درخواست متانول و سایر محصولات را دارند، اما با توجه به اینکه هنوز وارد مدار تولید نشده‌ایم؛ صادرات به این کشورها در مرحله مذاکرات قرار دارد.

وی با اشاره به تکمیل زنجیره ارزش افزود: هدف پتروشیمی بدر شرق چابهار تکمیل زنجیره ارزش است. هدف ما تولید متانول نیست؛ بلکه تکمیل زنجیره پایین‌دست است که تبدیل به الفین و گلایکول می‌شود.وی درباره سرمایه‌گذاری روی پروژه عظیم مجتمع پتروشیمی بدر شرق بیان کرد: از طریق صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل کشور به دنبال جذب سرمایه‌ هستیم.

قابل ذکر اینکه طرح مجتمع پتروشیمی بدر شرق در زمینی به مساحت ۱۰۳هکتار در منطقه آزاد چابهار در حال اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *