افزایش ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور به ۹۵۰ میلیون مترمکعب

ماموریت اصلی شرکت انتقال گاز ایران پس از بخش بالادست و پالایشگاه‌ها؛ انتقال گاز به ورودی شهرها، صنایع و مصرف‌کنندگان کل کشور است که در این راستا سال گذشته ۲۷۵میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به مبادی مصرف منتقل شد و ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور به ۹۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ غلامعباس حسینی مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در آخرین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور به ۹۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که سال گذشته ۲۷۵میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به مبادی مصرف منتقل شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۷۵میلیارد مترمکعب گاز و ۱.۵درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ گاز طبیعی تحویل مبادی مصرف شد. البته با وجود این افزایش حجم انتقال گاز؛ شاهد کاهش سه میلیارد مترمکعبی کاهش مصرف بخش خانگی بودیم که به ‌دلیل اقدامات بهینه‌سازی مصرف و توجه مردم محقق شده است.

حسینی با اشاره به اینکه شرکت انتقال گاز ایران یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز با دارا بودن ۱۰ منطقه عملیاتی است که ۱۱ هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند، گفت: مأموریت اصلی این شرکت پس از بخش بالادست و پالایشگاه‌ها؛ انتقال گاز به ورودی شهرها، صنایع و مصرف‌کنندگان کل کشور است.

به گفته وی پرسنل این مجموعه گاز طبیعی را از ۲۲پالایشگاه گازی، مناطق نفت‌خیز و دو مخزن ذخیره‌سازی تحویل می‌گیرند و از طریق بیش از ۳۹هزار کیلومتر خط فشار قوی و ۹۱ایستگاه تقویت فشار به ۲هزار و ۲۰۰ نقطه ورودی تحویل می‌دهند.

حسینی ماموریت اصلی این شرکت را رساندن پایدار، ایمن و بهره‌ور گاز به مبادی مصرف اعلام کرد و گفت: به‌ این منظور تعمیرات‌ اساسی ایستگاه‌ها و خطوط انتقال در فصل گرم سال انجام می‌شود تا ظرفیت کاملی برای گازرسانی در روزهای سرد سال داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته حدود ۲هزار و ۶۰۰ کیلومتر پیگرانی و ۳۹هزار و ۵۰۰ کیلومتر هم نشت‌یابی خطوط انتقال گاز انجام شده است، گفت: بیشترین حجم انتقال گاز در سال ۱۴۰۲ در روز ۹ بهمن ماه ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در خصوص ظرفیت انتقال گاز کشور و بیشترین حجم انتقال در سال ۱۴۰۲ گفت: ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور با بهره‌برداری ۶ایستگاه تقویت فشار و حدود هزار کیلومتر خطوط جدید در سال ۱۴۰۲؛ به روزانه ۹۵۰ رسید که روز ۹ بهمن ماه هم با انتقال ۸۵۵ میلیون مترمکعب بیشترین حجم انتقال گاز در سال گذشته ثبت شد.

حسینی همچنین با اشاره به وقوع عملیات تروریستی در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: این عملیات به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که بتوانند شریان‌های اصلی گاز را از کار بیندازند و جریان گاز استان‌های تهران، اصفهان و بخشی از غرب کشور قطع شود، اما همکاران ما در مناطق عملیاتی توانستند به ‌سرعت این توطئه دشمن را خنثی کنند و کمتر از ۳۲ساعت خطوط آسیب‌دیده مجددا عملیاتی شدند؛ به ‌طوری که بسیاری از مردم حتی متوجه وقوع این حادثه نشدند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه درهای شرکت انتقال گاز به ‌روی دانش‌بنیان‌ها و بخش خصوصی باز است، گفت: شرکت انتقال گاز ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها و ساخت بار اول حمایت ویژه‌ای می‌کند. در همین راستا تعمیر و ساخت قطعات موردنیاز از سوی شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود و اکنون نیازی به واردات توربین از خارج ازز کشور نداریم؛ این در حالی است که تعمیر توربین‌ها تا چند سال پیش خارج از کشور انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در پایان خاطرنشان کرد: درهای شرکت انتقال گاز بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان باز است و ما آماده همکاری همه‌جانبه با این شرکت‌ها و بخش خصوصی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *