قیم مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان: پالایشگاه نفت آبادان سال گذشته مقام نخست در بورس کالا و انرژی را از آن خود کرد

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان در حاشیه اولین روز بیست‌وهشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با تاکید بر اینکه سال گذشته مقام نخست بورس کالا و انرژی را به خود اختصاص دادیم، گفت: پالایشگاه نفت آبادان در سال۱۴۰۰ یازده محصول در بورس عرضه می‌کرد، اما امروز بیش از ۲۴ محصول در بورس عرضه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ما؛ حکیم قیم مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان با اشاره به اینکه سال گذشته مقام نخست در بورس کالا و انرژی را به خود اختصاص دادیم، گفت: این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ جایگاه چندانی در بازار بورس نداشتیم.
وی افزایش تنوع محصولات پالایشی و افزایش امکان تولید محصولات پالایشی را از دستاوردهای دیگر این مجموعه عنوان کرد و افزود: به منظور اجرای تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری جهت جلوگیری از خام‌فروشی؛ تلاش کردیم در پالایشگاه نفت آبادان از جوانان متخصص و توانمند به عنوان موتور پیشران مجموعه استفاده کنیم.
قیم در ادامه خاطرنشان کرد: پالایشگاه نفت آبادان با انواع نفت خام و واحدهای پرشمار پیچیده پالایشی و نیروهای متخصص توانست پیش از بهره‌برداری از فاز ۲ این پالایشگاه؛ بیشترین مقدار افزایش تولید بنزین را از آن خود کند که به موجب این موفقیت از وزیر نفت نیز لوح سپاس دریافت کرد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان با تاکید بر اینکه استفاده حداکثری از امکانات و افزایش ظرفیت تولید سبب شد که سود پالایشگاه نیز به مرور افزایش یابد، گفت: این در حالی است که در سال ۹۸ معادل ۹۴۰ میلیون دلار زیان شاهد بودیم و در سال ۹۹ نیز تنها ۱۶ میلیون دلار سوددهی داشتیم. از سوی دیگر در سال ۱۴۰۰ به سود ۴۲۵ میلیون دلاری (معادل ۱۰.۵ همت) و در سال ۱۴۰۲ نیز به سود ۱۲ همت رسیدیم که البته این مقدار حداقل سود در سال ۱۴۰۲ بوده است.
وی با اشاره به اینکه پس از مهار شیوع ویروس کرونا با ناترازی بنزین روبه‌رو شدیم و تصمیم گرفتیم این ناترازی را به حداقل برسانیم، میزان ظرفیت پالایش پالایشگاه نفت آبادان در شرایط کنونی را ۵۲۰ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ساخت یک پالایشگاه جدید ۱۲۰ هزار بشکه‌ای به چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و چندین سال زمان نیاز دارد. در همین راستا تولید بنزین در سال ۱۴۰۰؛ در حدود ۸.۸ میلیون لیتر در روز، در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ میلیون لیتر در روز و در سال ۱۴۰۲ به حداقل ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافت که با تولید میلیاردها لیتر بنزین توانست ناترازی موجود در این بخش را به حداقل برساند.
به گفته وی پالایشگاه نفت آبادان با استفاده از روش‌های جدید که به ‌عنوان الگوی کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ توانست بهترین نیروهای متخصص را جذب این واحد پالایشی کند. از سوی دیگر با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان مقام نخست قراردادهای بار اول را در شرکت ملی پالایش‌وپخش فرآورده‌های نفتی را کسب کرد.
قیم ابراز امیدواری کرد که فاز ۴ پالایشگاه آبادان که مربوط به اجرای طرح ارتقاء کیفی نفت کوره این پالایشگاه است؛ به موازات گام دوم فاز ۲ اجرایی شود.
وی با اشاره به صادرات گاز مایع از پالایشگاه نفت آبادان با دریافت مجوز صادرات این محصول گفت: درآمد حاصل از صادرات صرف پروژه‌های توسعه‌ای پالایشگاه نفت آبادان خواهد شد.
قیم در ادامه در خصوص صدور خدمات فنی-مهندسی و همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه گفت: پالایشگاه نفت آبادان در صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه نقش مهمی در کشور ایفا می‌کند که در همین راستا بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های سوریه و عراق از جمله آنهاست که در این خصوص دستاوردهای خوبی کسب کردیم.
به گفته وی این پالایشگاه از سوی وزارت نفت به ‌عنوان قطب صدور خدمات فنی-مهندسی به کشورهای همسایه انتخاب و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است.
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان در پایان با اشاره به اینکه با نوسازی اسکله‌های قدیمی برای نخستین بار در تاریخ ۱۱۰ ساله پالایشگاه نفت آبادان صادرات دریایی گاز مایع را آغاز کردیم، گفت: از شهریور ماه گذشته به ‌طور میانگین ماهانه یک محموله هزار تنی گاز مایع را از دریا صادر کرده‌ایم؛ به گونه‌‌ای که از دی‌ماه سال گذشته مجوز صادرات زمینی نیز دریافت شد و به موجب آن توانستیم از محل صادرات گاز مایع ماهانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار درآمد کسب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *