نقش فناوری در فرآیند کربن‌‌‌زدایی در معدن

صنعت معدن در حال استفاده از فناوری برای دستیابی به آینده‌ای پایدارتر، کارآمدتر و مقرون به صرفه است. پذیرش فناوری‌های جدید این صنعت را قادر می‌سازد تا ایمنی کارگران را بهبود بخشد، تولید را بهینه کند و اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ این فناوری‌ها همچنین مدیریت کارآمد زنجیره تامین و شفافیت را تسهیل می‌کند. درحالی‌که صنعت معدن راه طولانی را در پیاده‌سازی فناوری طی کرده است، هنوز در مراحل اولیه پذیرش است و فرصت‌های زیادی برای نوآوری بیشتر و بهینه‌سازی عملیات وجود دارد. سرمایه‌گذاری و توسعه مداوم در فناوری معدن برای برآورده کردن خواسته‌‌‌های یک دنیای پیچیده و چالش‌برانگیز ضروری است. شرکت‌های معدنی با همگام شدن با آخرین پیشرفت‌های تکنولوژیکی و روندهای صنعت، می‌توانند رقابت و پایداری خود را در دراز‌مدت تضمین کنند. الزامات زیست محیطی همچنین این ضرورت را ایجاد کرده که عملیات معدن‌کاری تغییر اساسی داشته باشد. کارشناسان معتقدند صنعت معدن باید تکامل یابد و فناوری‌‌‌ها و شیوه‌‌‌های جدیدی را بپذیرد که اثرات زیست‌‌‌محیطی آن را به حداقل برساند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در این مسیر فناوری سابقه طولانی در بهبود صنعت معدن در همه زمینه‌ها، از جمله افزایش کارآیی و بهره‌‌‌وری و ایمنی دارد.

اتوماسیون: استفاده از وسایل نقلیه خودران و پهپادها در استخراج معادن، شرکت‌های معدنی را قادر می‌سازد ایمنی را بهبود بخشند، هزینه‌ها را کاهش دهند و بهره‌وری را به حداکثر برسانند. دکل‌‌‌های حفاری، کامیون‌‌‌ها و لودرها به شرکت‌های معدنی اجازه می‌دهد بدون به خطر انداختن جان انسان‌‌‌ها به صورت ۲۴ساعته فعالیت کنند.

اینترنت اشیا: اینترنت اشیا تاثیر عمیقی بر عملیات استخراج معدن خواهد داشت؛ زیرا حسگرها می‌توانند برای نظارت بر تجهیزات و پیش‌بینی زمان موردنیاز تعمیر و نگهداری، همچنین کاهش زمان توقف و هزینه‌ها استفاده شوند. اینترنت اشیا همچنین داده‌‌‌هایی در مورد شرایط محیطی ارائه می‌دهد که می‌تواند به شرکت‌ها اجازه دهد عملیات خود را بهینه کنند و تاثیرات منفی بر محیط‌زیست را محدود کنند.

تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها: با جمع‌‌‌آوری دائمی داده‌‌‌های بیشتر، شرکت‌های ماینینگ می‌توانند از داده‌‌‌های بیشتری استفاده کنند تا به این نتیجه برسند چه عواملی می‌تواند بهبود یابد و درچه زمینه‌‌‌هایی عقب مانده‌‌‌اند. این بررسی به آنها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را بهینه کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند و در عین حال ایمنی و پایداری را نیز بهبود بخشند.

انرژی پاک: صنعت معدن یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی و سوخت است که بیشتر عملیات این بخش به طور خاص بر سوخت‌های فسیلی متکی است. شرکت‌های معدنی نیاز به کشف انرژی خورشیدی، بادی و آبی دارند که البته این انرژی‌‌‌ها تا حدود زیادی می‌تواند در خود سایت‌های معدنی تولید شود.  با آگاهی بیشتر جهان از تاثیر فعالیت‌های انسانی بر محیط‌زیست، حفظ محیط‌زیست باید به اولویت اصلی صنعت معدن تبدیل شود. برخی از مهم‌ترین پیشرفت‌های فعلی در این زمینه شامل موارد زیر می‌شود.

معدن‌کاری مسوولانه: استخراج مسوولانه شامل به حداقل رساندن تاثیرات مخرب بر مناطق و جمعیت‌های نزدیک به معدن است؛ به‌ویژه اگر منابع زیستی یا منابع آبی وجود داشته باشد که ممکن است تحت‌تاثیر قرار گیرد. این شامل اجرای شیوه‌های پایدار، مانند کاهش ضایعات و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین تعامل با جوامع محلی و احترام به حقوق آنهاست.

اقتصاد چرخشی: این سیستمی است که در آن منابع تا زمانی که ممکن است در استفاده نگه داشته می‌شوند و باعث کاهش ضایعات و آلودگی می‌شوند. شرکت‌های معدنی به طور فزاینده‌ای این اصول را با بازیافت مواد و استفاده از سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر اتخاذ می‌کنند.

حفاظت از آب: آب یک منبع حیاتی در عملیات معدنی است و کمبود آب در حال تبدیل شدن به یک نگرانی فزاینده در بسیاری از نقاط جهان است. شرکت‌های معدنی در حال اجرای اقدامات حفاظتی از آب، مانند کاهش مصرف آب و استفاده مجدد از آن هستند تا تاثیر آنها بر منابع آب محلی را به حداقل برسانند.

حفاظت از تنوع زیستی: معادن اغلب تاثیر منفی قابل‌توجهی بر تنوع زیستی محلی دارند؛ زیرا استخراج منطقه، آب و سایر ویژگی‌ها را مختل می‌کند. برای به حداقل رساندن این تاثیر، شرکت‌های معدنی باید اقدامات حفاظت از تنوع زیستی مانند احیای جنگل‌‌‌ها و احیای زیستگاه را بررسی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *