ارائه خدمات رایگان به پنج دهک ابتدایی جامعه در سال 1402

دکتر محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین با تاکید بر افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بودجه این حوزه در سال ۱۴۰۳ گفت: ۱۴۰۲ سال متفاوتی برای بیمه‌شدگان بیمه سلامت بود؛ به گونه‌ای که رشد منطقی تعرفه پزشکان و خدمات رایگان برای پنج دهک ابتدایی جامعه به عنوان مهمترین اتفاق این حوزه محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ دکتر ناصحی اظهار داشت: بیمه‌ها تنها به عنوان مجری در زمینه راهنماهای بالینی عمل می‌کنند. تاکنون ۶۰۰ راهنمای بالینی که وضعیت آنها در سامانه‌های بیمه قرار دارد؛ به اجرا درآمده است. در صورتی که پزشک به طور مغایر با راهنمای بالینی عمل کند؛ مسئولیت برخورد با این موضوع به عهده معاونت درمان و سازمان نظام پزشکی است. تاکنون بیمه‌ها نقشی در تدوین راهنماهای بالینی نداشته‌اند و لازم است که راهنماهای بالینی به بیمه‌ها برای اجرا ابلاغ شوند.

دکتر ناصحی اعلام کرد: صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز به صورت کامل راه‌اندازی شده است و ابلاغیه‌هایی از سوی معاونت درمان منجر به تحت‌پوشش قرار گرفتن بیماری‌های جدید توسط بیمه سلامت شده است. همچنین بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی که درگیر بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بودند؛ در حال حاضر بیش از ۲ میلیون نفر در صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج حضور دارند.

دکتر ناصحی افزود: تعرفه‌ها طی چند سال اخیر رشد مناسبی نداشته‌اند و نیاز به تصحیح آنها وجود دارد تا موسسات دولتی و خصوصی شرایط بهتری داشته باشند. بیمارستان‌های دولتی با مشکلات جدی روبه‌رو هستند و رشد تعرفه‌ها باید به ‌طور منطقی اتفاق بیفتد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ توانستیم بخش عمده بودجه را دریافت کنیم و اگر بتوانیم در روزهای جاری هم اعتبار لازم را بگیریم؛ احتمالا حدود ۹۶ درصد از اعتبار محقق شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص خرید راهبردی تجهیزات پزشکی نیز گفت: برای انجام خرید راهبردی تجهیزات پزشکی مراحلی اعم از اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت لازم بوده که تمامی اقدامات موردنیاز در این زمینه انجام شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص نقش بیمه سلامت در ارائه شیرخشک گفت: به دنبال تصمیم دولت برای ساماندهی مصرف شیرخشک و نظارت بر میزان مصرف آن توسط جمعیت شیرخوار تصمیم گرفته شد تا قیمت شیرخشک تحت‌نظارت قرار گیرد و از طریق بیمه سلامت پرداخت شود. این روند از طریق سامانه‌های بیمه سلامت انجام می‌شود و وظیفه امور مربوط به شیرخشک به بیمه سلامت محول شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در نشست خبری پایان سال این مجموعه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات انجام شده بیمه سلامت در سالجاری از ارائه خدمات رایگان به پنج دهک ابتدایی جامعه خبر داد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه افزود: در همین راستا برنامه پیشگیری نخستین در سلامت مادران باردار که مدتی است اجرا شده؛ اثربخش بوده است. این طرح با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و با حمایت سازمان تامین‌اجتماعی برای اولین‌بار در بیمه‌های پایه درمانی اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پایان با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی چند سال پیاپی رشد مناسبی نداشته است، گفت: به همین دلیل هم به ویژه بیمارستان‌ها و موسسات دولتی مشکلات جدی دارند؛ بنابراین رشد منطقی تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ و تامین منابع مالی آن لازم و ضروری است.

ناصحی با بیان اینکه تخفیفاتی برای حق‌‌بیمه سایر دهک‌ها نیز اعمال شده است، افزود: این اقدامات به نحوی است که بیمه درمانی مناسبی را برای جامعه فراهم سازد. در همین راستا سازمان بیمه سلامت به عنوان یک نهاد تامین‌کننده دولتی به دنبال کاهش هزینه‌های مربوط به سلامت مردم است تا بهترین خدمات به متقاضیان ارائه شود.

ناصحی در ادامه افزود: بسیاری از خدمات مرتبط با این حوزه در بخش خصوصی ارائه می‌شود که پرداختی از سوی بیمه‌ها بسیار محدود است و این باعث می‌شود که بار مالی به عهده مردم بیشتر شود. افزایش این بار مالی برای مردم واقعیت است و تنها ۲۵ درصد از کل هزینه‌ها به عهده بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.

ناصحی در ادامه افزود: گزارش ماهانه این فعالیت با سازمان هدفمندی به اشتراک گذاشته می‌شود و آنها پس از بررسی مابه‌التفاوت مربوطه را به داروخانه‌ها پرداخت می‌کنند. آمار دو ماه گذشته نیز به سازمان هدفمندی ارسال شده است و آنها وظیفه پرداخت را برعهده می‌گیرند.

ناصحی در زمینه بیمه اتباع خارجی نیز اعلام کرد: همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد انجام شده و حدود ۱۲ هزار نفر به صورت خودفرما بیمه شده‌اند. همچنین تفاهمنامه‌ای با سازمان ملی مهاجرت منعقد شده است تا افرادی که وارد کشور می‌شوند یا می‌خواهند اقامت خود را تمدید کنند؛ تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

ناصحی گفت: درباره اعتبارات دارویار نیز آنچه که برای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده بود؛ شاید حدود ۷۰ درصد آن جذب شده و ممکن است ۱۷ همت دیگر هم بدهند، اما بودجه بخش تجهیزات چندان محقق نشده است.

ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد:

وی ادامه داد: همچنین خدمات مربوط به ناباروری نیز ارائه و از اعتبارات لازم بیشتری برای این خدمات استفاده شده است. بدین شکل مادران باردار و کودکان تا پنج سالگی تحت‌‌پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

وی اعلام کرد: با توجه به تصمیمات گرفته در شورایعالی بیمه سلامت توافق انجام شده است که با رشد ۴۶ درصدی موافقت کنیم. این موضوع در دست بررسی سازمان برنامه‌وبودجه قرار دارد و طبق آخرین بحث‌ها نگاه مثبتی برای حل این مشکل و جلب رضایت جامعه پزشکی و موسسات واجد شرایط وجود دارد.

وی اعلام کرد: در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ای برای ساماندهی بیمه اتباع خارجی در دستور کار قرار دارد که در صورت اجرا گام مهمی به سمت تأمین منابع مالی برای بیمه اتباع خواهد بود. در مورد بودجه سازمان بیمه سلامت برای سال ۱۴۰۳ نیز جزییات دقیق هنوز اعلام نشده، اما افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بودجه مورد انتظار است که شامل حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان بودجه اصلی و برنامه‌های دیگر نظیر دارویار و پزشکی خانواده نیز می‌شود و ممکن است به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد.

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام‌ شده در این سازمان در سالی که گذشت، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ با همکاری مجلس و دولت توانستیم در وزارت بهداشت و بیمه سلامت ۵ دهک از افراد غیربیمه‌ای را به صورت رایگان بیمه کنیم تا این افراد نگران هزینه‌های درمانی خود نباشند و بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های بخش بستری و ۷۰ درصد هزینه‌های بخش سرپایی پرداخت شود.

وی بیان کرد: سازمان آمادگی دارد تا بدون تبعیض نسبت به هر شرکت بهترین شرایط را برای خرید تجهیزات پزشکی فراهم کند و مسیر برای این امر هموارتر شده است تا تجهیزات تایید شده با قیمتی کمتر برای بیمه‌شدگان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این مساله بر عهده سامانه بیمه سلامت است و هرگونه ارتباط با سازمان بیمه سلامت یا تعهد مالی از سوی ما رد شده است. همچنین سازمان مربوط به غذا و دارو نیز در این روند حضور دارد و در صورت عدم اتصال داروخانه‌ها به سامانه بیمه سلامت می‌توانند به سامانه مربوطه ثبت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت در سال ۱۴۰۱ به عنوان سازمان بهره‌ور تشخیص داده شد، گفت: این سازمان موفق شد تا برتری ۱۰۰ درصدی در شاخص‌های بهره‌وری را به دست بیاورد. همچنین این سازمان به عنوان برترین سازمان دولتی در جشنواره شهید رجایی شناخته شده و در زمینه فناوری اطلاعات نیز رتبه هشتم را کسب کرده است.

وی همچنین گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی عمده هزینه‌های کمرشکن سلامت در حوزه سرپایی قرار دارد. بر همین اساس طبق قوانین مربوطه بیمه سلامت مجاز است که تعرفه‌های بخش دولتی را در بخش خصوصی پوشش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *