منطقه آزاد ماکو اولین شهرک اقتصاد دانش‌بنیان را احداث می‌کند

معصومه صالحی- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری‌وصنعتی ماکو از راه‌اندازی شهرک اقتصاد دانش‌بنیان برای اولین بار در ایران در منطقه آزاد ماکو برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که تجاری‌سازی شده‌اند، خبر داد و گفت: شهرک اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه آزاد ماکو با هدف گسترش اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از مجموعه‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان‌ها و فناوران و استقرار آنها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این منطقه احداث خواهد شد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما از برنامه‌های این منطقه برای اختصاص تخفیفات و واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این حوزه خبر داد و گفت: یکسری شرکت‌های دانش‌بنیان پس از سال‌ها امروز تجاری‌سازی شده‌اند و به تولید انبوه رسیده‌اند. در همین راستا تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و اقتصاد دانش‌بنیان منعقد شده است که مطابق آن منطقه آزاد ماکو اولین شهرک اقتصاد دانش‌بنیان را راه‌اندازی خواهد کرد.
گروسی با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی که تجاری‌سازی شده‌اندد و محصولات صادراتی تولید می‌کنند، به راحتی می‌توانند از این شهرک به صادرات محصولات خود اقدام کنند، افزود: به همین منظور 10 هکتار زمین در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. شرکت‌هایی که تجاری‌سازی شده‌اند؛ می‌توانند در این منطقه حضور پیدا کنند و در این شهرک مستقر شوند و به راحتی کالاها و محصولات تولیدی خود را به کشورهای همسایه صادر کنند.
وی در ادامه گفت: منطقه آزاد ماکو نزدیک‌ترین منطقه به کشورهای هدف چه کشورهای اروپایی و چه اوراسیا و چه کشورهای همسایه همچون ترکیه و عراق است؛ لذا این موقعیت استراتژیک و سوق‌الجیشی برای شرکت‌های تجاری‌ و تولیدی موضوع بسیار حائزاهمیتی محسوب می‌‌شود. در همین راستا با توجه به مصوبه هيات‌مديره تخفيفات خوبی را به عنوان مشوق برای فعالان در زمينه‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم؛ این در حالی است که برای شرکت‌های دانش‌بنيان نیز تخفيفات قابل‌توجهی تعیین شده است.
گروسی با تاکید بر اینکه این اولین شهرک اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود، گفت: شرکت‌هایی که مگاپروژه هستند؛ می‌توانند با مراجعه به منطقه آزاد ماکو به صورت رایگان زمین موردنیاز خود را تحویل بگیرند. در حال حاضر 10 هکتار زمین در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است که اگر لازم باشد؛ باز هم فضای این شهرک را توسعه خواهیم داد. از سوی دیگر معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نیز تسهیلات موردنیاز این شرکت‌ها و مجموعه‌ها را با نرخ‌های پایین در اختیار آنها قرار می‌دهد. این در حالی است که علاوه بر معافیت‌هایی که معمولا مناطق آزاد از آن برخوردارند؛ ما نیز معافیت‌های 20 ساله‌ای را برای آنها در نظر خواهیم گرفت.
وی در خصوص زمان راه‌اندازی این شهرک به خبرنگار «اقتصاد ملت» گفت: پیش‌بینی می‌شود که شهرک اقتصاد دانش‌بنیان تا قبل از سال 1403 راه‌اندازی شود و عیدی برای متقاضیان و فعالان حوزه دانش‌بنیان‌ها و فناورها باشد.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو همچنین گفت: در حال حاضر زمین موردنیاز این شهرک تحویل داده شده و تفاهمنامه‌های لازم نیز منعقد شده است. امیدواریم معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به تعهدات خود عمل کنند و با کمک و همراهی آنها انشاالله عملیات اجرایی راه‌اندازی این شهرک در اوایل سال آینده آغاز شود.
به گفته وی شرکت‌های دانش‌بنيان در روند توسعه‌ اقتصادی و جلوگيری از وابستگی به خارج از کشور نقش بسزا و تاثیرگذاری دارند؛ بنابراین شرکت‌های دانش‌بنيانی که قصد راه‌اندازی و یا توسعه فعاليت‌های خود را دارند؛ تخفيفاتی از لحاظ واگذاری زمين، معافیت‌های مالیاتی و … برای فعالان متخصص حوزه فناوری در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند در این حوزه اقدامات منحصر‌به‌فرد و چشمگیری داشته باشند و علاوه بر تامین نیازهای داخل؛ در صورت صادرات برای کشور ارزآوری و ارزش‌افزوده نیز ایجاد کنند.
گروسی در ادامه با تاکید بر اینکه پیش از این در خصوص معرفی و برندسازی منطقه آزاد ماکو اقدامات قابل‌توجه و مناسبی انجام نشده بود، گفت: همانگونه که استحضار دارید؛ امروز مناطق آزاد کیش و قشم برای گردشگری بیشتر موردتوجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است و تاکنون شمال‌غرب و منطقه ماکو به عنوان قطب گردشگری این مناطق معرفی نشده بود که البته به دلیل نبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم در این منطقه بوده است. به همین دلیل در منطقه آزاد ماکو احداث دو هتل ۴ ستاره و ۵ ستاره را در دستور کار خود قرار دادیم که انشاالله تا نوروز 1403 افتتاح خواهد شد.
وی همچنین به انعقاد تفاهمنامه‌ای با شرکت هواپیمایی ماهان اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر با شرکت هواپیمایی ماهان نیز تفاهمنامه‌ای منعقد شده است که به موجب آن هواپیمایی ماهان هفته‌ای دو تا سه روز به این منطقه پرواز خواهد داشت. همچنین مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری خواهد شد.
گروسی در پایان با تاکید بر اینکه با افزایش پروازها و استقرار هتل‌های کپسولی در منطقه آزاد ماکو سعی داریم که گردشگران و مسافران را به این منطقه جذب کنیم، گفت: با این اقدامات قصد داریم منطقه آزاد ماکو را به عنوان قطب و مقصد گردشگری به مردم سراسر کشور معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *