بندر کیپ تاون ترافیک است

بندر کیپ تاون ترافیک است؛ بر‌اساس تحلیل کارشناسان و تحلیلگران، بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی در حد معقولی قادر است به ترافیک کشتی‌ها پاسخ لازم را بدهد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ انحراف کشتی‌ها از دریای سرخ و کانال سوئز باعث شده ترافیک در دماغه امید نیک و بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی بیش از پیش افزایش یابد به گونه‌ای که بندر نمی‌تواند به خوبی پاسخگوی کشتی‌هایی باشد که در این بندر پهلو می‌گیرند.

در تازه‌ترین گزارش مؤسسه آلفا‌لاینر آمده است: براساس داده‌های تحلیلگران این مؤسسه، ایمنی دریانوردی در منطقه دریای سرخ تا تاریخ ۱۵ ژانویه تأمین نشده بود و بیشتر کشتی‌های اقیانوسی ترجیح دادند به سمت دماغه امید نیک و بندر کیپ تاون آفریقا تغییر مسیر دهند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، بیش از ۳۳۸ کشتی از مسیر دریای سرخ به سمت کیپ تاون حرکت کرده است که از این تعداد ۱۹۲ کشتی در مسیر غرب و ۱۴۶ کشتی از مسیر شرق راهی این بندر شدند.

بدین ترتیب بیشتر کشتی‌ها تا تاریخ یاد شده ترجیح دادند برنامه خود را به سمت بندر کیپ تاون انتخاب کنند که بر‌اساس تحلیل کارشناسان و تحلیلگران، بنادر آفریقای جنوبی آمادگی آن را ندارند که بتوانند از عهده چنین ترافیکی برآیند، زیرا بندر کیپ تاون در حد معقولی قادر است به ترافیک کشتی‌ها پاسخ لازم را بدهد و از آن جایی‌که هیچ برنامه‌ریزی برای این کار نشده بود بنادر آفریقا درواقع غافلگیر شدند؛ اگر اختلالی درباره ترافیک کشتی‌ها در این بنادر صورت گیرد به دلیل آن نیست که مدیران این بنادر نتوانستند مدیریت کنند بلکه غافلگیری باعث این ترافیک شده است.

تحلیلگران مؤسسه آلفا‌لاینر اعتقاد دارند در صورتی‌که رزرو کشتی‌ها به‌منظور پهلوگیری در بندر کیپ تاون از پیش تعیین شده باشد ممکن است بتوانند پاسخگو باشند. بدین ترتیب در حال حاضر کشتی‌ها هیچ راهی جز انتخاب دماغه امید نیک برای عبور امن ندارند، زیرا استفاده از کانال پاناما برای صنعت کشتیرانی باتوجه به خشکسالی این کانال نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه این کانال پاسخگوی نیاز مالکان و اپراتور‌های کشتی نیست.

آنچه در این میان بیش از پیش صاحبان کالا را رنج می‌دهد افزایش بی‌رویه قیمت حمل کانتینر است و از سوی دیگر این موضوع اپراتور‌ها و مالکان را نیز در رابطه با افزایش قیمت سوخت برمی‌انگیزد.

در ادامه گزارش مؤسسه آلفا‌لاینر آمده است: بسیاری تحلیلگران معتقدند برای جلوگیری از تأخیر کشتی‌ها به مقصد، شرکت‌های حمل‌و‌نقلی سعی دارند نسبت به افزایش سرعت کشتی اقدام کنند که باعث  انتشار کربن زیاد و آلودگی محیط زیست دریایی می‌شود.

بنابر اعلام مانا در پایان این گزارش آمده است: باتوجه به ترافیکی که در بندر کیپ تاون ایجاد شده در حال حاضر انتخاب این بندر و دماغه امید نیک نه تنها دردسری برای حمل‌و‌نقل دریایی نیست، بلکه باید صنعت کشتیرانی قدر‌دان زحمات مدیران بنادر آفریقای جنوبی باشد که با حداقل امکانات سعی می‌کنند اختلال کمتری در حمل‌و‌نقل دریایی پدید آید.

گفتنی است دور زدن از دریای سرخ و انتخاب دماغه امید نیک حدود 5 تا 9 هزار کیلومتر به سفر معمولی از خاور‌میانه تا اروپا اضافه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *