آخرین تحولات بازار جهانی کامودیتی‌ها با افزایش طلا و نفت و افت قیمت‌ فلزات

تحولات بازار جهانی کامودیتی ها در هفته گذشته میلادی با افزایش طلا و نفت و افت قیمت‌ فلزات و … همراه شد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ وضعیت بازارهای جهانی در هفته منتهی به نیمه اول دی از جمله قیمت طلا و نفت، شاخص دلار، روند فلزات پایه و … از سوی کارگزاری بانک ملت اعلام شد.

براساس این گزارش، طی هفته اخیر حمله ائتلاف دریایی متشکل از آمریکا و انگلیس به یمن باعث رشد قیمتی طلا به ۲،۰۴۷ دلار شد. از سوی دیگر شاخص دلار آمریکا ۰.۱ درصد کاهش یافت و انتظار می رود فدرال رزرو در نشست ۳۰ تا ۳۱ ژانویه نرخ بهره را ثابت نگه دارد. بازارهای مالی احتمال ۷۱ درصدی را برای شروع کاهش نرخ بهره در ماه مارس می‌بینند.

بهای معاملات نفت برنت نیز با ۸۸ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش در ۷۸ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه بسته شد.

انتشار خبرهایی منفی از اقتصاد چین که نشان از کاهش نرخ رشد در این کشور و احتمال رکود در بازار مواد خام است و کاهش تدریجی نرخ‌های بهره در آمریکا از علل افت قیمت‌ها در بازار فلزات پایه بود. بطوریکه قیمت آلومینیوم، مس  و روی در پایان هفته به ترتیب به ۲،۲۱۹ ، ۸،۳۰۰ و ۲،۵۱۳ دلار بر هر تن نزول کرد.

بازار سنگ آهن چین  نیز روندی نزولی داشت و قیمت از ۱۴۳ دلار تا ۱۳۴ دلار در اواسط هفته کاهش یافت اما در پایان هفته به ۱۳۶ دلار در هر تن رسید.

حاشیه سود ضعیف فولادسازی، کارخانه‌های بیشتری را در چین تشویق کرد تا تعمیرات خطوط تولید را آغاز کنند. از این رو تقاضای سنگ آهن نزولی شد و قیمت پایین آمد. آخر هفته با افزایش امید به حمایت‌های دولتی از بازار چین با بسته‌های محرک اقتصادی، قیمت دوباره خود را بالا کشید.

در بازار محصولات پتروشیمی، حجم معاملات اوره پس از این خبر که هند در مناقصه تنها ۶۴۷ هزار تن جذب می‌کند، افزایش یافت و معامله‌گران ابتدا به سمت ترکیه و سپس به سوی بازارهای اروپایی متمایل شدند.

محموله‌های نقدی خاورمیانه برای ژانویه و فوریه ابتدا با قیمت ۳۱۰۰ دلار بر تن فوب معامله می‌شدند که قیمت ها به ۳۳۰ دلار در هر تن فوب برای بارگیری پایان فوریه افزایش یافت. مسجد سلیمان ۳ هزار تن اوره گرانول را به قیمت ۲۹۵ دلار در تن فوب تحت مناقصه فروش ۹ ژانویه برای بارگیری در هفته آخر ژانویه تا نیمه اول فوریه به فروش رسانده است و تولیدکنندگان ایرانی اوره را با قیمت ثابت ۲۹۰ دلار در هر تن فوب در ابتدای هفته ارائه کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *