دیجیتالی شدن بورس تهران از اهداف شرکت است

تأمین مالی جزو وظایف اصلی شرکت بورس و از اقدامات مهمی بود که صورت پذیرفت. همچنین دیجیتالی شدن بورس تهران و طراحی کردن سامانه‌هایی با هدف پاسخگویی موثر به نیازهای بازار از دیگر اهداف شرکت بورس است که امیدواریم بتوانیم وظایف خود را به صورت کارا و در راستای حفظ اساسنامه بورس تهران انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ما ؛ دکتر محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران ضمن بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت بورس تهران گفت: پیش از اجرای برنامه‌های توسعه‌ای؛ مشکلاتی از جمله مسائل پروژه ساختمان را داشتیم که وقت زیادی صرف آن کردیم و به لطف خداوند اتفاقات خوبی در این خصوص رقم خورد. در همین راستا هیات‌مدیره بورس نیز همگام با ما قدم‌های اساسی و مهمی را در راستای حل‌وفصل این موارد برداشتند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط حاکم در بورس تهران بنا را بر آن گذاشتیم که زمانی را صرف نگاه به مسائل داخلی شرکت کنیم، خاطرنشان کرد: در سالجاری اقدامات مهمی به‌ همراه تیم اجرایی خود انجام داده‌ایم و امیدواریم سال آینده با اصلاح برند و حضور پررنگ و قوی در حوزه تأمین مالی؛ گامی مهم برای کشورمان برداریم. دکتر گودرزی با بیان اینکه رویکرد بورس بر این مدار بوده که شرکت‌های بزرگی وارد این بازار شوند، گفت: از طرف دیگر انتظار می‌رود هلدینگ شستان تا پایان سال وارد بازار سرمایه ‌‌‌شود.

همچنین طبق محاسبات انجام شده شرکت ذوب‌‌‌آهن بیستون و چند شرکت دیگر نیز وارد بورس خواهند شد که ارزش آنها در حدود ۱۰‌ هزار میلیارد تومان خواهد بود. وی ادامه داد: از دو سال آینده تالارهای منطقه‌‌‌ای دیگر به شکل فعلی فعالیت نخواهند داشت و باید به مراکز مالی تبدیل شوند. دکتر گودرزی در خصوص مساله فروش استقراضی نیز خاطرنشان کرد: در صورتی که سازمان بورس موافقت کند؛ از سال آینده فروش استقراضی فعال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در مورد تغییرات سایت TSE طی ماه‌های گذشته و مشکلات روزهای اخیر گفت: سال گذشته با هدف مدیریت پروژه‌‌‌ها و تعاملات بیشتر با جریان معاملاتی؛ نرم‌افزارهای مخصوصی برای بازار سرمایه به ‌منظور افزایش بازدهی معاملات راه‌اندازی شد و در عین حال ارتباط مستقیم و فعالی بین بورس با فعالان و سرمایه‌گذاران بازار شکل گرفت که از جمله اتفاق‌‌‌های مهم می‌توان به تغییرات سایت TSE اشاره کرد.

به دلیل قدیمی بودن این سایت و پاسخگو نبودن به نیاز معامله‌گران بازار سرمایه نیاز به تغییر و آپدیت این سایت بیش از گذشته احساس می‌شد.

وی تاکید کرد: از طرفی تعاملی بودن سایت بورس تهران نکته مهمی است که باید به آن اهمیت داد. اتفاق مثبت و حائزاهمیت بورس تهران را می‌توان ارتباط مستقیم بورس تهران با فعالان بازار عنوان کرد که این مهم به ‌زودی گسترش پیدا خواهد کرد. از طرفی دیگر در گذشته سایت TSE ابزار و ماشین‌حساب‌های پیشرفته و مناسبی را در اختیار معامله‌گران بازار مشتقه قرار نمی‌داد. همچنین نحوه ارائه اطلاعات در سایت جدید و دیده‌بان نسبت به گذشته تغییرات بسیاری پیدا کرده است.

با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای معاونت توسعه جهت بهبود سایت انتظار می‌رود در سال‌‌‌ آینده تعاملی بودن این سایت افزایش چشمگیری داشته باشد. به گفته وی همچنین سامانه‌های مربوط به تالارهای منطقه‌ای و تعامل با ذینفعان بازار در خصوص استان‌های مختلف نیز که اکنون سامانه تالار‌های منطقه‌ای نام دارد و به سامانه مرکز مالی بورس تهران تغییر نام خواهد داد؛ تا دو سال آینده به تامین مالی استان‌های گوناگون یاری می‌رساند.

بر اساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام ‌شده قرار است که در سال آینده با اصلاح برند و حضور پررنگ‌‌‌تر در زمینه تامین مالی؛ گام‌‌‌های بلندی برای اقتصاد کشور برداشته شود. دکتر گودرزی در مورد مراجعه شرکت‌ها برای تامین مالی از شرکت بورس بیان کرد: باید اظهار کرد در حال حاضر سه‌ مجموعه برای تامین مالی به بورس تهران مراجعه کرده‌اند.

بر اساس دستورالعمل‌ها در صورتی که پروژه‌‌‌ای ۲۰‌ درصد پیشرفت داشته باشد؛ می‌‌‌تواند تامین مالی بپذیرد. با این حال شرکت بورس به گزارش شرکت‌های تامین مالی اکتفا نخواهد کرد و رتبه‌بندی و ارزیابی دقیق شرکت‌ها باید انجام شود. پس از آن طبق گزارش‌‌‌ها سطح ریسک ‌سنجیده و طبق آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرعامل بورس تهران همچنین در خصوص آخرین وضعیت اجرای حاکمیت شرکتی توسط ناشران در بازار سهام اظهار کرد: اجرای چنین دستورالعمل‌هایی در بازار سهام می‌تواند نویدبخش اتفاق‌‌‌های مهمی باشد؛ به طوری که نخست باید پرسشنامه‌‌‌ای توسط حسابرسان معتمد تکمیل شود و در ادامه سازمان بورس باید به‌ زودی ضوابط اجرای حاکمیت شرکتی را ابلاغ کند و پس از آن امتیاز شرکت‌ها در زمینه عملیاتی کردن حاکمیت شرکتی به صورت شفاف اعلام خواهد شد.

دکتر گودرزی از ورود شستان به بورس تا پایان سال خبر داد و افزود: این شرکت که زیرمجموعه‌‌‌های زیادی دارد؛ چند همت سرمایه به بورس سرازیر خواهد کرد. وی همچنین از برگزاری اجلاس فدراسیون آسیایی و اروپایی همزمان با نمایشگاه کیش‌اینوکس در سال آینده خبر داد و گفت: هدف این است که در تالارهای منطقه‌ای دبیرخانه تامین مالی وجود داشته باشد و به مرکز مالی تبدیل شود.

همچنین امید می‌رود فضاهایی برای تامین مالی شرکت‌ها در اختیار استان‌ها قرار داده شود تا فرآیند تامین مالی به‌ راحتی صورت پذیرد. دکتر گودرزی با اشاره به تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بیان کرد: از افزایش شفافیت دارایی‌‌‌های بورس استقبال می‌کنیم و تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌های بورس تهران به دلیل مشکل پایان کار همچنان معلق مانده است. مدیرعامل شرکت بورس تهران با اعلام فروش استقراضی در سال آینده گفت: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان یک رویکرد درون‌مایه برای اقتصاد کشور است و موجب سوق دادن جریان سرمایه به سمت شرکت‌ها خواهد شد.

این مهم با حمایت‌های سازمان بورس‌و اوراق‌بهادار انجام خواهد شد و برای نخستین‌بار شاهد ورود این شرکت‌ها به تابلوی بورس خواهیم بود. در حال حاضر ۱۰ شرکت از مجموع ۵۰ شرکت دانش‌بنیان هستند که پس از پذیرش وارد بازار سهام می‌شوند. از طرفی در صورتی که سازمان بورس موافقت کند؛ از سال آینده فروش استقراضی فعال خواهد شد.

دکتر گودرزی در مورد بازارهای قرارداد آتی نیز تاکید کرد: در چند سال گذشته تلاش مدیران در راستای راه‌‌‌اندازی بازار قراردادهای آتی بوده است، اما از آنجا که برخی پلتفرم‌ها همچنان نتوانسته‌اند تائیدیه‌های لازم در زمینه تسویه پایاپای را به ‌درستی انجام دهند؛ همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که به‌ زودی رفع خواهد شد. وی با اشاره به حجم معاملات بازار گفت: به نظر می‌رسد با مهیا شدن بخش IT شاهد رونق این بازار و افزایش تعداد نمادها باشیم.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با اعلام اینکه به ‌زودی و پس از ابلاغ ضوابط اجرای حاکمیت شرکتی از سوی سازمان بورس‌واوراق‌بهادار، امتیاز ناشران حاضر در بازار سهام به صورت شفاف اعلام می‌شود، گفت: ایجاد صندوق پوشش ریسک منتظر دستورالعمل سازمان بورس است.

مدیرعامل بورس تهران درباره صندوق پوشش ریسک اظهار داشت: ایجاد این صندوق توسط نهادهای مالی ارائه شده و منتظر دستورالعمل سازمان بورس‌واوراق بهادار هستیم. دسترسی مردم به این صندوق اولویت مهم صندوق‌های پوشش ریسک است.

مدیران این صندوق‌ها بیشتر در بازار ابزارهای نوین فعالیت خواهند داشت و بورس تهران طبق رسالت همیشگی خود به دنبال راه‌اندازی صندوق پوشش ریسک است و امید می‌رود مجوز آن هر چه سریع‌تر صادر شود. دکتر گودرزی درباره املاک بورس تهران گفت: ۲۲ ملک منطقه‌ای در کشور داریم، اما بزرگ‌ترین ثروت بورس؛ ساختمان بورس تهران است. شفافیت دارایی‌های بورس استقبال می‌کنیم و تجدید ارزیابی دارایی‌های بورس تهران به دلیل مشکل پایان کار همچنان معلق مانده است.

وی درباره مراجعات شرکت‌ها برای تامین مالی از بورس بیان کرد: ۳ مجموعه برای تامین مالی به بورس تهران مراجعه کردند. طبق دستورالعمل پروژه‌ای که ۲۰ درصد پیشرفت داشته باشد؛ می‌تواند تامین مالی انجام دهد، اما بورس به گزارش شرکت‌های تامین مالی اکتفا نمی‌کند و باید شرکت‌های رتبه‌بندی ارزیابی دقیق‌تری در این خصوص انجام دهند. بعد از آن طبق گزارش‌ها سطح ریسک سنجیده و طبق آن تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران با تاکید بر اهمیت و نقش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز بیان کرد: با نگاهی به معاملات بورس می‌توان گفت ۶۰ میلیون سهامدار فعال نیستند؛ بنابراین باید به فعالان بازار کمک کنیم تا به صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند. دکتر گودرزی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بورس در تمام دنیا به صورت غیرمستقیم است، گفت: با توسعه صندوق‌های سهامی این دسترسی به نحو مطلوب فراهم شده است.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه پیگیری قضایی لازم برای ماینرها در حال انجام است، گفت: داشتن کد بورسی تهدید نیست؛ چراکه با داشتن صندوق‌ها مردم می‌توانند به‌ راحتی وارد صندوق‌ها شوند. به گزارش خبرنگار ما در پایان این مراسم از خانم سهیلا مستوفی‌زاده‌خویی رئیس اداره روابط‌عمومی شرکت بورس به پاس سه دهه فعالیت در روابط‌عمومی بورس تهران قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *