منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در حوزه‌های مختلف پذیرای سرمایه‌گذاران است

«با حضور رئیس‌جمهور چهارمین اسکله افتتاح خواهد شد»

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در استان هرمزگان و در نزدیک‌ترین منطقه به عسلویه پایتخت انرژی ایران واقع شده است. این منطقه در غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان قرار دارد و منطقه ویژه عسلویه نیز در شرقی‌ترین نقطه است و منطقه ویژه پارسیان در همسایگی این منطقه عظیم گازی قرار دارد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ سیدعلی‌اصغر علامه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در حدود 10 هزار هکتار زمین در اختیار دارد و در حال احداث یکی از بزرگ‌ترین بنادر کشور است که 4 پست اسکله آن احداث شده و 3 پست اسکله دیگر نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با هدف صادرات و واردات صنایع معدنی به صورت تخصصی در این حوزه احداث شده است، گفت: در همین راستا معادن کشور می‌توانند از بندر تخصصی خود اقدام به واردات و صادرات کالاها و محصولات کنند.

علامه در خصوص میزان صادرات و واردات این منطقه گفت: طی یک‌سال و نیم گذشته در حدود ۲ میلیون تن صادرات و واردات کالا در این منطقه صورت گرفته است و به دلیل در اختیار داشتن بندر و نزدیکی به پایتخت انرژی ایران یعنی عسلویه؛ منطقه ویژه اقتصادی پارسیان پذیرای صنایع فولادی و پتروشیمی خواهد بود. همانگونه که مطلع هستید؛ بسیاری از صنایع بزرگ و سنگین فعال در کشور نیاز ضروری به گاز دارند که خوشبختانه در این منطقه گاز به میزان کافی وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون هیچ نگرانی در این منطقه اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

علامه با تاکید بر اینکه منطقه ویژه پارسیان در حوزه‌های مختلف پذیرای سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف اعم از فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم و … خواهد بود، گفت: یکی از مزیت‌های بسیار خوب منطقه ویژه اقتصادی پارسیان این است که در دل خود منطقه گردشگری بسیار زیبایی دارد و این امکان وجود دارد که در کنار صنایع سنگین و بزرگ؛ صنعت گردشگری نیز رونق و توسعه یابد.

در همین راستا از همه عزیزانی که دل در گرو توسعه کشور دارند و در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند؛ درخواست می‌کنیم تا از این منطقه بازدید به عمل آورند و مطمئن باشند که منطقه ویژه اقتصادی پارسیان یکی از بهترین مناطقی است که امکان سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در آن وجود دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در خصوص احداث پروژه‌های گازی در این منطقه خاطرنشان کرد: پروژه‌های گازی در منطقه پارس قرار دارند.

با توجه به شرایط ناترازی گاز؛ وزارت نفت این امکان را به سرمایه‌گذاران داده که منابع گازی را در اختیار آنها قرار دهند و سرمایه‌گذاران بتوانند آن را به بهره‌برداری برسانند. وی در ادامه تاکید کرد: به علت اینکه وزارت نفت در حال حاضر امکان بهره‌برداری از بعضی چاه‌های گازی را ندارد؛ این امکان را به برخی از شرکت‌های بزرگ داده که در صورت امکان از چاه‌های گاز بهره‌برداری کند.

در همین راستا یکی از مناطق در نظر گرفته شده؛ منطقه ویژه اقتصادی پارسیان است، اما حوزه گازی مدنظر به منطقه عسلویه نزدیک است و در واقع فاصله خاصی نیز ندارد. در حال حاضر این پروژه در حال بررسی و کارشناسی است که به درستی انجام شود. وی در خصوص حضور دکتر موثقی‌نیا در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان و بازدید از پروژه‌های این منطقه گفت: سازمان ایمیدرو طی 3 سال گذشته حمایت خیلی خوبی از این مناطق به عمل آورد. حمایت‌ها در حوزه زیرساخت‌‌ها به هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه با ۱۴ سال قبل از این مدت نیست.

در واقع می‌توانیم ادعا داشته باشیم که بیش از دو الی سه برابر نسبت به ۱۴ سال قبل از آن در این مناطق کار شده است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با بیان اینکه دکتر موثقی‌نیا از اقدامات انجام شده در این منطقه رضایت کامل داشتند، خاطرنشان کرد: حضور دکتر موثقی‌نیا و مدیران ارشد سازمان ایمیدرو در سایت به همکاران ما انگیزه و انرژی می‌دهد تا بتوانند به همین شیوه امور مربوطه را پیش ببرند و به کار خود ادامه دهند.

وی در ادامه افزود: در این بازدید یکسری تصمیم‌گیری‌ها در خصوص بحث نیروگاه انجام شد که انشاالله به زودی این اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا نیروگاه یکی از پروژه‌های مهم ایمیدرو محسوب می‌شود. موضوع دیگر بحث تسهیلات برای اجرای پروژه‌ها بود که باید در اختیار پیمانکاران قرارگاه قرار بگیرد که دستور آن هم صادر و تامین مالی آن انجام خواهد شد.

علامه همچنین تاکید کرد: در بخش‌هایی که به دلیل وجود مشکلاتی کار متوقف شده بود؛ خوشبختانه با حضور دکتر موثقی‌نیا و معاونان ایشان گره‌ها‌ی موجود در کار باز شد و انشالله تا پایان سال خبرهای خوبی خواهیم داشت.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در خصوص پروژه‌ها و طرح‌های توسعه این منطقه نیز گفت: چهارمین اسکله‌ منطقه پارسیان آماده بهره‌برداری است که انشاالله با سفر رئیس‌جمهور این پروژه افتتاح خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از طرح‌ها تکمیل شده است و چندین پروژه زیرساختی نیز وجود دارد که کلنگ‌زنی آنها انجام خواهد شد. همچنین چندین پروژه سرمایه‌گذاری دیگر نیز وجود دارد که انشالله با حضور رئیس‌جمهور در استان و دستور ایشان آغاز به کار خواهند کرد.

وی در خصوص حضور در دومین نمایشگاه اوراسیا با بیان اینکه از رسانه‌ها می‌خواهیم که اخبار خوب را به مردم ارائه دهند، گفت: اتفاقات خوبی در کشور رقم می‌خورد و نباید اخبار منفی مطرح ‌شود تا طرح‌ها و پروژه‌ها بتوانند به خوبی اجرا و راه‌اندازی شوند.

علامه در سخن پایانی خود خاطرنشان کرد: در همین راستا طی سه سال گذشته با حضور در نمایشگاه‌های مختلف توانایی‌ها و ظرفیت‌های منطقه را معرفی کردیم و اتفاقا بر اساس حضور در این نمایشگاه‌ها بوده که امروز سرمایه‌گذاران به منطقه ویژه اقتصادی پارسیان سرازیر شده‌اند و قطعا در کنار دیگر سرمایه‌گذاران و امکاناتی که در کشور وجود دارد؛ کشورهای دیگری که در شمال ایران قرار دارند و کمتر امکان صادرات به خاورمیانه را دارند؛ با حضور ما در اینگونه نمایشگاه‌‌ها می‌توانند ظرفیت‌های موجود را شناسایی کنند و از آنها بهره ببرند.

مصاحبه: ماهر مهرولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *