استقبال بی‌سابقه سرمایه‌گذاران از پذیره‌نویسی «فصباح»

بزرگترین تأمین مالی تاریخ بازار سرمایه در بازار اولیه فرابورس ایران با اتمام پذیره‌نویسی 4550 میلیارد تومانی ناشی از سلب حق‌تقدم شرکت صبافولاد خلیج‌فارس روز گذشته محقق شد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ آمار موجود مشارکت‌کنندگان در این پذیره‌نویسی بیش از 9میلیارد سهم «فصباح» نشان از استقبال بی‌سابقه سرمایه‌گذاران حقیقی دارد؛ به این ترتیب که 72 هزار شخص حقیقی 1700 میلیارد تومان از سهام «فصباح» را خریداری کردند.

همچنین در فرآیند این پذیره‌نویسی 71 صندوق سرمایه‌گذاری به میزان 867 میلیارد تومان سهم «فصباح» را خریداری کردند و 466 کد حقوقی نیز به میزان 1900 میلیارد تومان در این تأمین مالی مشارکت داشتند. بدین صورت تأمین مالی 4550 میلیارد تومانی این شرکت از مسیر فرابورس با هدف تأمین مخارج سرمایه‌ای اجرای طرح احداثِ واحد احیاء مستقیم با ظرفیت سالانه 1.76 میلیون تن بریکت گرم انجام شد.

پذیره‌نویسی سهام شرکت صبافولاد خلیج‌فارس با نماد «فصباح» از 29 آبان ماه به روش سلب حق‌تقدم در فرابورس ایران آغاز شد و سرانجام روز گذشته با استقبال پرشور سهامداران پایان یافت. به همین بهانه با سعید امیدقائمی معاون مالی‌واقتصادی شرکت صبافولاد خلیج‌فارس گفتگویی انجام دادیم.

امیدقائمی در خصوص ورود این شرکت به بازار سرمایه و تأثیر آن بر میزان تولید، فروش و سودآوری شرکت گفت: خوشبختانه بازخوردهایی که در این مدت کوتاه داشتیم؛ راهگشا بوده است. همانطور که می‌دانید، یکی از مزیت‌های بورس؛ شفاف‌سازی است و اینکه شرکت‌ها توسط دیگران مورد بررسی قرار می‌گیرند و به موجب آن می‌توانند نقاط ضعف خود را بهبود بخشیده و نقاط قوتشان را تقویت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه صبافولاد خلیج‌فارس با نماد «فصبا» در آذر ماه سال گذشته درج نماد شد، گفت: اوایل تابستان امسال نیز 2 درصد از سهام این مجموعه عرضه و کشف قیمت شد. نکته جالب توجه در این خصوص این بود که قیمت کشف ‌شده بالاتر از قیمتی است که توسط شرکت تأمین سرمایه دماوند ارزیابی شده بود.

معاون مالی‌واقتصادی صبافولاد خلیج‌فارس همچنین به پذیره‌نویسی این مجموعه که اخیرا انجام شده است، اشاره کرد و گفت: در همین راستا از 29 آبان ماه پذیره‌نویسی شرکت صبافولاد آغاز شد و خوشبختانه مورد استقبال بسیار خوب سهامداران قرار گرفت. پذیره‌نویسی بیش از 9 میلیارد سهم «فصباح» نشان از استقبال بی‌سابقه سرمایه‌گذاران حقیقی دارد؛ به این ترتیب که 72 هزار شخص حقیقی به میزان 1700 میلیارد تومان از سهام «فصباح» را خریداری کردند.

همچنین در فرآیند این پذیره‌نویسی تعداد 71 صندوق سرمایه‌گذاری به میزان 867 میلیارد تومان سهم «فصباح» را خریداری و 466 کد حقوقی نیز به میزان 1900 میلیارد تومان در این تأمین مالی مشارکت داشتند. بدین صورت تأمین مالی 4550 میلیارد تومانی این شرکت از مسیر فرابورس با هدف تأمین مخارج سرمایه‌ای اجرای طرح احداث واحد احیاء مستقیم با ظرفیت سالانه 1.76 میلیون تن بریکت گرم انجام شد.

امیدقائمی درباره افزایش سرمایه «فصبا»، سرمایه فعلی این شرکت را ۵۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: قرار است پس از انجام تشریفات اداری؛ سرمایه شرکت به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این افزایش سرمایه حدود ۸۰۹ درصدی از محل سلب حق‌تقدم است که تمام وجوه حاصل از این افزایش سرمایه صرف پروژه احیاء 2 خواهد شد.

معاون‌ مالی‌واقتصادی صبافولاد با بیان اینکه در حال حاضر شرایط تولید در این مجموعه در سطح ایده‌آلی قرار دارد، خاطرنشان کرد: در همین خصوص کسب 10 رکورد روزانه و سه رکورد ماهانه در سالجاری شاهد این ادعاست. همچنین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که مجموع تولید شرکت از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ماه سالجاری بالغ بر 1350 هزار تن خواهد شد.

وی همچنین پیش‌بینی تولید شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در سال مالی جاری را یک‌میلیون و ۷۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: در مقایسه با ظرفیت قابل دسترس به میزان یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تن؛ ۳۵۰ هزار تن ظرفیت خالی وجود دارد که مسئولان شرکت مصمم هستند به این ظرفیت دست یابند.

این بدان معنی است که صبافولاد با دو سوم ظرفیت فعلی توانست به سود کنونی دست یابد و در صورت رسیدن به ظرفیت 1450 تن در سال با فرض ثابت بودن شرایط فعلی؛ سود کنونی شرکت صبافولاد خیلج‌فارس بدون هرگونه سرمایه‌گذاری‌ بیش از 35 درصد قابل افزایش است.

امیدقائمی آینده صبافولاد را درخشان توصیف کرد و در این خصوص گفت: به دلیل مجموع اقدامات صورت گرفته، آینده بسیار خوبی برای تولید و به دنبال آن سود شرکت پیش‌بینی می‌کنیم؛ به گونه‌ای که امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم و روند رشد تولید تا دستیابی به ظرفیت قابل دسترس تدوام خواهد داشت.

معاون مالی‌واقتصادی شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در خصوص روند سود خالص این شرکت بیان کرد: در سال ۱۴۰۰؛ ۱٫۸ میلیارد تومان سود خالص، در سال ۱۴۰۱؛ ۲ هزار میلیارد تومان و در ۹ ماهه اول سالجاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتیم. در همین راستا در برآورد‌هایی که حاصل تعمیم ضریب ۹ ماهه و فروش ۳ ماه آتی است؛ بیش از ۴ همت پیش‌بینی سود خالص خواهیم داشت.

امیدقائمی با بیان اینکه شرکت صبافولاد مشمول معافیت مالیاتی است، به «اقتصاد ملت» گفت: به همین دلیل نسبت به رقبا معادل نرخ موثر مالیاتی جلوتر هستیم و این برتری در قالب سود سهام به سهامداران تعلق خواهد گرفت. از آنجا که سیاست تقسیم سود هلدینگ سیاست حداکثری است؛ نوید خوبی برای سهامدارانی است که در حال حاضر سهامدار ما هستند یا در آینده سهامدار ما خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت صبافولاد در حال حاضر از شرایط تولیدوفروش بسیار خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در همین راستا شرکت از لحاظ تامین مواداولیه نیز در شرایط خوبی بسر می‌برد و میزان ذخیره مواداولیه مجموعه رضایت‌بخش است.

معاون مالی‌واقتصادی صبافولاد خلیج‌فارس در ادامه با بیان اینکه فقدان سیستم برنامه‌ریزی نگهداری تعمیرات در شرکت برطرف شده و امروز تمامی توقفات طبق برنامه انجام می‌شود، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته با مشکل توقفات اضطراری مکرر و قطع تولید مواجه بودیم که خوشبختانه این مشکل در سالجاری رفع شده و در حال حاضر بیش از 3 ماه است که تعمیرات و توقفات اضطراری نداشته‌ایم.

امیدقائمی با اشاره به اینکه تابستان امسال را بدون قطعی برق گذراندیم، تاکید کرد: خوشبختانه شرکت در شرایط خیلی خوبی قرار دارد و تداوم این روند در سال‌های آینده نویدبخش افزایش تولید و سود بیشتر برای سهامداران است.

وی در رابطه با مشکلات و چالش‌های موجود در مجموعه‌های فولادی همچون کمبود نقدینگی، قطعی گاز و برق چنین توضیح داد: خوشبختانه تا این لحظه در شرکت صبافولاد با مشکل نقدینگی مواجه نبوده‌ایم و بالعکس مازاد نقدینگی نیز داشتیم که در صندوق‌های مختلف و سپرده‌های بانکی حسب مورد اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و امسال برای اولین‌بار شاهد درآمدهای ناشی از این بخش هستیم.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ معاون مالی‌واقتصادی صبافولاد خلیج‌فارس با تاکید بر اینکه فصبا شاید تنها شرکت فولادی باشد که از تسهیلات بانکی استفاده نکرده و نسبت بهره مالکانه‌اش بالای 60 درصد است، به دلایل موفقیت‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل موفقیت‌های اخیر صبافولاد؛ انسجام خیلی خوب مدیریتی است.

در واقع مدیریت جدید فصبا تیم بسیار قوی و باسابقه‌ای را در این مجموعه به کار گرفته است و مجموعه مدیریتی و پرسنل زحمتکش شرکت با درک متقابلی که از شرایط پرچالش کسب‌وکار مجموعه دارند؛ با تلاش مجدانه و اقدامات گسترده‌‌ای که انجام داده‌ و در حال انجام است؛ موفق شده‌اند بهره‌وری شرکت را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهند.

وی در ادامه گفت: در همین خصوص اگر نگاهی به سود ۶ ماهه اول سالجاری صبافولاد بیندازید؛ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹۶ درصد و درآمد‌های عملیاتی ۱۳۶ درصد رشد داشته است. فزونی رشد سود بر رشد درآمدها نشاندهنده افزایش بهره‌وری در تولید، فروش و در نهایت سود مجموعه است.

به گفته وی تمامی مواداولیه فصبا از بورس کالا و با توجه به شرایط به صورت نقد و یا اعتباری خریداری می‌شود و در حال حاضر ذخیره معقولی از مواداولیه داریم.

امیدقائمی در خصوص صادرات محصولات صبافولاد نیز تامین نیاز داخل را ضروری دانست و گفت: محصولات این مجموعه 100 درصد قابلیت صادرات دارد و از مشتری و بازار بسیار خوبی برخوردار است، اما نکته حائزاهمیت در این خصوص این است که در ابتدا لازم است جوابگوی نیازهای داخل کشور بوده و در ابتدا عرضه‌های تکلیفی را تامین کرده و سپس اقدام به صادرات کنیم.

معاون مالی‌واقتصادی صبافولاد خلیج‌فارس در ادامه به طرح توسعه شرکت اشاره کرد و گفت: همچنین در راستای افزایش ظرفیت تولید ظرف کمتر از 28 ماه آینده یک خط تولید دیگر با ظرفیت 1.76 میلیون تن به بهره‌برداری خواهد رسید و در نتیجه مجموع تولید بریکت به بالای 3 میلیون تن افزایش خواهد یافت. محاسبات اقتصادی طرح نرخ بازده داخلی این پروژه را بالای 40 درصد محاسبه کرده است.

وی در پایان اظهار داشت: بر اساس چشم‌انداز مصوب شرکت؛ صبافولاد متعهد است که در سال 1410؛ هشت درصد از مستمری بازنشستگان عزیز که در حال حاضر یک درصد است را تامین کند و انجام این تعهد با تکمیل ظرفیت خط تولید فعلی و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای قابل تحقق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *