سود «ومعادن» تا پایان سال 1406 به یک میلیارد دلار می‌رسد

سال گذشته میزان سود شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن‌‌وفلزات ۳۹۱ میلیون دلار ثبت شد و قرار است با اجرای برنامه‌های مدنظر شرکت این سود تا پایان سال ۱۴۰۶ به یک میلیارد دلار برسد.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ دکتر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن‌وفلزات ضمن بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران بیشترین سود سنواتی در سال 1401 را بیش از 13 هزار و 800 میلیارد تومان و سود تلفیقی را بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان عنوان و تاکید کرد: نگاه اقتصادی ومعادن روندی رو به رشد است.

مدیرعامل «ومعادن» در ابتدای نشست خود با اصحاب رسانه اساس تشکیلاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن‌وفلزات را یک نهاد مالی عنوان کرد و گفت: امروز شرایط تغییر کرده و این شرکت برای سرمایه‌گذاری‌ها به صورت مستقیم وارد عمل شده است. در شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو، مس و … بخشی تحت‌عنوان معاونت طرح‌وتوسعه وجود دارد و «ومعادن» نیز به تازگی در اجرای پروژه‌ها ورود پیدا کرده است.

مدیرعامل «ومعادن» در ادامه به افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته اشاره کرد و از برگزاری مجمع فوق‌العاده خبر داد که قرار است به موجب آن سرمایه شرکت به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد؛ این در حالی است که به گفته وی بعد از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ که سرمایه شرکت ۸۴۰۰ میلیارد تومان بود؛ در اول خرداد ماه 1401 نیز افزایش سرمایه ومعادن با رقم ۱۹۲۴۲ میلیارد تومان انجام شد.

دکتر سعدمحمدی در ادامه به وضعیت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این مجموعه اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۰؛ ۵۸۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱؛ حدود ۷۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از رشد ۱۳ درصدی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه ما باید ارز را از سیستم‌های بانکی تهیه کنیم، گفت: ما تولیدکننده نیستیم که تولید و فروش و صادرات داشته باشیم و از طریق آن بتوانیم به صورت مستقیم ارز موردنیاز خود را تهیه کنیم. از آنجا که ما به طور مستقیم ارز نداریم؛ بنابراین تامین ارز برای ما سخت است. بالغ بر ۱.۲ میلیارد یورو باید ارز تهیه کنیم که این کار بسیار سختی است.

دکتر سعدمحمدی روند (NAV) سهم ومعادن را چنین تشریح کرد و گفت: میزان ارزش سهم «ومعادن» هشتم آذر ماه سالجاری به ۹ هزار و ۴۴۱ واحد افزایش یافت و این عدد در روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه امسال به ۹ هزار و ۴۴۱ واحد رسید. همچنین ارزش بازار «ومعادن» در این روز بیش از ۱۶۸ هزار میلیارد تومان بود که این میزان نسبت به بهای تمام شده بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان رشد پیدا کرد. نسبت (P/NAV) در روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه ۵۱٫۸ درصد بود و ارزش روز خالص دارایی‌های «ومعادن» به بیش از ۱۸۴ هزار میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل ومعادن در خصوص طرح‌های پیشران در دست اجرای شرکت سرمایه‌گذاری این مجموعه نیز خاطرنشان کرد: احداث کارخانه تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۱٫۶ میلیون تن در منطقه بیجار و احداث کارخانه ذوب و فولادسازی با ظرفیت یک میلیون تن در منطقه قروه توسط شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه کنسانتره‌‌سازی شرکت توسعه معدنی‌وصنعتی صبانور با ظرفیت تولید دو میلیون تن، احداث کارخانه گندله‌سازی شرکت صباامید غرب خاورمیانه با ظرفیت تولید یک میلیون تن، احداث کارخانه آهن‌اسفنجی شرکت فولاد اقلید پارس و شرکت آهن‌وفولاد الماس آرتاویل هر یک با ظرفیت تولید ۱٫۱ میلیون به همراه احداث بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان با ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات از جمله هفت پروژه پیشران اقتصادی «ومعادن» محسوب می‌شوند.

به گفته وی نیروگاه سمنان نخستین طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی در کشور است که این مجموعه در اقدامی کم‌سابقه موفق به اجرا و راه‌اندازی این پروژه ظرف مدت کمتر از ۱۲ ماه در سال گذشته شد. علاوه ‌بر این احداث دو نیروگاه بخار جدید با ظرفیت تولید ۳۶۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵۰ میلیون یورو نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

دکتر سعدمحمدی همچنین به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه‌های مختلف «ومعادن» اشاره کرد و گفت: راهبری و اجرای هفت طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی کشور به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات واگذار شده است. علاوه ‌بر این در حال اجرای هفت پروژه دیگر در نقاط مختلف کشور هستیم و از آنجایی که در ترکیب سهامداران عمده سه تولیدکننده بزرگ کنسانتره و گندله کشور یعنی شرکت‌های معدنی‌وصنعتی گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین قرار داریم؛ تامین بخشی از سرمایه لازم برای اجرای پروژه‌های این شرکت‌ها را نیز بر عهده داریم.

به گفته وی «ومعادن» در حال حاضر مجموعا در ۶۱ پروژه به میزان سه میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کرده‌ که حاکی از عملکرد خوب این مجموعه طی سالیان اخیر بوده است.

وی در ادامه به اهمیت پروژه مس و طلای جانجا با هدف احداث کارخانه تولید کنسانتره مس با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن توسط شرکت ومعادن اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای این پروژه ۴۰۰ میلیون یورو برآورد شده و تکمیل و بهره‌برداری از آن از اهمیت ویژه‌ای برای این مجموعه برخوردار است.

دکتر سعدمحمدی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر عیار مس معادن شرکت ملی صنایع مس ایران بیش از ۰٫۶۵ درصد و عیار مس معدن جانجا بیش از ۰٫۲۶ درصد است؛ بنابراین راه‌اندازی این پروژه می‌تواند منجر به افزایش دانش فنی تولید کنسانتره از ذخایر مس کم‌عیار در کشور شود.

به گفته وی در حال حاضر معدن جانجا پس از طراحی و اکتشاف مجدد بازگشایی شده و ۱۵ دستگاه دامپ‌تراک ۱۰۰ تنی موردنیاز معدن نیز خریداری شده است. در تلاش هستیم پیمانکار (EPC) را تا پایان سالجاری مشخص و عملیات اجرایی را از ابتدای سال ۱۴۰۳ آغاز کنیم؛ ضمن‌اینکه معتقدیم با توجه به صادرات کنسانتره مس به بازارهای بین‌المللی این پروژه می‌تواند زمینه ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور فراهم کند.

مدیرعامل ومعادن همچنین گفت: احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت ۳۰ هزار تن در شرکت صنعت گستر سورنا، احداث کارخانه تولید فروسیلیکومنگنز با ظرفیت ۴۰ هزار تن در مجتمع صنایع فروآلیاژ، احداث کارخانه تولید تسمه نوار نقاله استیل کورد با ظرفیت ۱۵ هزار تن در شرکت کانیار ساعی، احداث کارخانه تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۱٫۱ میلیون تن، احداث کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۱٫۲ میلیون تن و احداث کارخانه تولید کلاف‌ فولادی با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در شرکت صنایع آهن‌وفولاد سرمد ابرکوه به علاوه احداث کارخانه تولید تایرهای معدنی با ظرفیت ۲۷ هزار تن در شرکت آریا تایر هامون از جمله پروژه‌های ومعادن است.

وی در خصوص برق موردنیاز پروژه‌های «ومعادن» گفت: برق موردنیاز پروژه‌ها توسط خود مجموعه تامین می‌شود و مازاد تولید آن در اختیار سایر شرکت‌های فعال در بخش معدن و صنایع‌معدنی کشور قرار می‌گیرد.

دکتر سعدمحمد «اکتشافات» را موضوع حائزاهمیت بخش معدن عنوان کرد و گفت: ما همواره توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. در همین راستا بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی طی دو سال اخیر توسط «ومعادن» انجام شده که ۶۰ هزار متر آن متعلق به شرکت توسعه معدنی‌وصنعتی صبانور شامل ۱۵ هزار و ۳۵۰ متر در معدن باباعلی، ۱۸ هزار متر در معدن گلالی، ۲۴ هزار و ۶۵۰ متر در معدن شهرک و دو هزار متر در معدن ظفرآباد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه‌ بر این طی ۶ ماهه ابتدایی امسال ۱۰ هزار متر حفاری اکتشافی در معدن مس و طلای جانجا انجام داده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان در پایان سالجاری به ۲۰ هزار متر برسد. در سال ۱۴۰۱؛ ۸۰ میلیون تن ذخایر سنگ‌آهن توسط «معادن» کشف شد که این میزان با اکتشاف ۱۰۰ میلیون تن ذخیره جدید در هشت ماهه امسال به ۱۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن رسیده است. بدون شک حجم ذخایر کشف شده تا پایان امسال افزایش خواهد یافت و ما همواره بر توسعه اکتشافات ذخایر جدید سنگ‌آهن به ویژه در غرب کشور تاکید داریم.

دکتر سعدمحمدی با اشاره به اینکه ارزش بر جای این میزان اکتشاف ۶۴۰ میلیون دلار است که آینده روشنی را برای «ومعادن» و همچنین صنعت فولاد کشور رقم خواهد زد، اظهار داشت: ۱۵ میلیون تن ذخیره جدید سنگ‌آهن در معدن باباعلی، ۴۰ میلیون تن در معدن گلالی، ۲۵ میلیون تن در معدن شهرک و ۵۰۰ هزار تن در معدن ظفرآباد کشف شده است. هم‌اکنون مشغول عملیات اکتشافی در بیش از ۱۵ محدوده معدنی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان‌غربی، خراسان شمالی، یزد و کرمان هستیم و در آینده نزدیک اخبار خوبی را در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش نیروی‌انسانی متخصص و شناخت روش‌ها و استفاده از تجهیزات نوین در حوزه اکتشافات باید در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد، یادآور شد: کشور استرالیا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ میلیون متر حفاری اکتشافی انجام داده است؛ در حالی که طی سالیان ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ تنها یک میلیون و ۷۷۳ هزار تن حفاری اکتشافی در ایران انجام شده و جای کار بسیاری در این حوزه مهم و استراتژیک وجود دارد.

دکتر سعدمحمدی در ادامه از احداث کارخانه جدید کنسانتره‌سازی با ظرفیت تولید دو میلیون تن در معدن شهرک خبر داد و گفت: شرکت تجلی توسعه معادن‌وفلزات به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «ومعادن» و اولین شرکت پروژه‌محور در کشور در طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی همچون تولید آهن‌اسفنجی و فولادسازی در شرکت صنایع آهن‌وفولاد کردستان و تولید کلاف در شرکت صنایع آهن‌وفولاد سرمد ابرکوه سرمایه‌گذاری کرده که خوشبختانه به نتایج قابل‌قبولی نیز دست یافته است.

به گفته وی شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان با سهامداری بیش از ۹۳ درصدی «ومعادن» در حال انجام مطالعات برای تولید ۲۳ کاتالیست جدید موردنیاز صنایع فولاد و پتروشیمی است و تا پایان سالجاری ۱۴ محصول جدید این شرکت در بازار عرضه خواهد شد.

دکتر سعدمحمدی خاطرنشان کرد: افزایش بیش از ۲۰۲ درصدی سود خالص شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی از ۳۴۵ میلیارد ریال به یک هزار و ۴۴ میلیارد ریال، رشد ۳۶ درصدی تولید در شرکت کک طبس از ۷۸ هزار به ۱۰۶ هزار تن و افزایش ۲۳ درصدی حجم فروش از ۸۳ هزار به ۱۰۲ هزار تن در سال ۱۴۰۱ و واردات هفت دستگاه حفاری جدید توسط شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا، از دیگر موفقیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه «ومعادن» طی دو سال اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار ما ؛ ۹۵ درصد ترکیب پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن‌وفلزات متعلق به شرکت‌های بورسی (۳۱ شرکت) و ۵ درصد آن متعلق به شرکت‌های غیربورسی (۴۵ شرکت) است.

ترکیب ارزش روز پرتفوی بورسی «ومعادن» را به ترتیب شرکت‌های معدنی‌وصنعتی گل‌گهر ۲۹ درصد، معدنی‌وصنعتی چادرملو ۱۶ درصد، معدنی‌وصنعتی گهرزمین ۱۵ درصد، توسعه معدنی‌وصنعتی صبانور ۱۳ درصد، شرکت ملی صنایع مس ایران ۹ درصد، مجتمع فولاد خراسان ۶ درصد، تجلی توسعه معادن‌وفلزات ۵ درصد، آهن‌وفولاد ارفع ۴ درصد و سایر شرکت‌ها ۳ درصد تشکیل می‌دهند.

ضمن‌اینکه ترکیب بهای تمام شده پرتفوی غیربورسی «ومعادن» نیز شامل شرکت‌های پویا انرژی ۳۶ درصد، توسعه آهن‌و‌فولاد گل‌گهر ۱۳ درصد، پرتو تابان معادن‌وفلزات ۱۰ درصد، بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) ۷ درصد، کاوند نهان‌زمین ۴ درصد و سایر شرکت‌ها ۳۰ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *