گام بلند توسعه آهن و فولاد گل گهردر تکمیل زنجیره ارزش

 شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به دنبال سیاست تکمیل زنجیره ارزش به سراغ تولید ورق گرم رفته است وقرار است درآینده نزدیک پروژه فولادسازی و نورد گرم این شرکت به بهره برداری برسد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر؛ توسعه زنجیره ارزش منجر به افزایش درآمد  و توسعه هر چه بیشتر یک بنگاه اقتصادی در بخش معدن خواهد شد. این نگاه با تاکید برایجاد ارزش افزوده بیشتر در دهه گذشته باعث شد تا شرکت های معدنی نیز به توسعه زنجیره ارزش در پایین دست رفته و در کنار معدنکاری، فولاد ساز نیز بشوند.

در این بین اما شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز با در برنامه توسعه ای خود به سراغ تکمیل زنجیره ارزش در این واحد رفته است و کارخانه ورق را در دستور کار خود قرار داده است.  این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی است که نقش مهمی در تامین مواد اولیه دارد و توانسته اشتغالزایی خوبی را در منطقه فراهم کند. 

حال در تلاش است با راه اندازه پروژه فولادسازی و نورد گرم به سراغ تولید ورق برود. یکی از نکات مهم در اجرای این پروژه، توجه به تولید فولاد سبز است. قرار است این پروژه با ذخیره 30  درصدی انرژی تولید خود را انجام دهد. 

همچنین با توجه به مطالعات صورت گرفته در راستای تعریف این پروژه ، ورق هایی باضخامت های 0.8 تا 20 میلیمتری تولید می شود. 

اما در کنار اینکه توسعه آهن و فولاد گل گهر با تعریف این پروژه از نگاه تک محصولی خارج و سبد محصولات خود را توسعه می دهد، نقش مهمی در اشتغالزایی منطقه ایفا خواهد کرد. این پروژه در زمان بهره برداری  1110 نفر مستقیم اشتغالزایی دارد.  ظرفیت تولید این طرح 3  میلیون تن است و بهره برداری از کل ظرفیت منجر به افزایش فروش و سودآوری آن خواهد شد.

درواقع حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش می تواند در توسعه بازار این مجموعه نیز اثر گذار باشد. در حالی که آهن اسفنجی تولیدی در این مجموعه بخشی راهی واحد فولادسازی و ورق می شود بخشی دیگر نیز راهی بازارخواهد شد ، این در حالی است که محصولات دیگری نیز برای عرضه در ادامه تکمیل زنجیره در اختیار است که ریسک های فروش را کاهش می دهد. 

همچنین با توجه به میزان تقاضا در بازار، تعریف و اجرای این پروژه می تواند سوددهی بیشتری برای توسعه آهن و فولاد گل گهر و به طور کل سهامداران آن به همراه داشته باشد.

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در چشم انداز خود سوددهی و بهبود بهره وری را پیش بینی کرده است که حرکت به سمت تولید محصول با ارزش افزوده بیشتر نیز در راستای تحقق این چشم انداز قرار می گیرد. درواقع این شرکت تلاش می کند تا با تولید 6  میلیون تن آهن اسفنجی مواد اولیه برای تولید با ارزش افزوده بیشتر را در ظرفیت های 3  میلیون تنی و 1.5 میلیون تنی محقق کند. 

افزایش قدرت تولید و رقابت در این حوزه، حضور توسعه آهن و فولاد گل گهر در حوزه مسئولیت های اجتماعی و بهبود فضای اجتماعی منطقه را پررنگ تر خواهد کرد. باید دید در ادامه این برنامه ریزی ها توسعه آهن و فولاد گل گهر به سراغ چه محصولی در جهت تکمیل سبد محصولات خود می رود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *