ایران متافو بزرگترین نمایشگاه در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا

بیستمین نمایشگاه ایران متافو با حضور 559 شرکت داخلی و 22 کشور 3 تا 6 آذر ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) به عنوان بزرگترین گردهمایی حوزه متالورژی در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا با حضور چشمگیر شرکت‌های داخلی و خارجی؛ ۳ تا ۶ آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

عبدالکریم جلالی مدیرعامل شرکت نمانگر و مجری نمایشگاه ایران متافو با تاکید بر اینکه این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه متالورژی در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود، از حضور 559 شرکت داخلی و 22 کشور خارجی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: بیستمین نمایشگاه متافو در مساحتی بالغ بر ۲۳ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در 14 سالن برگزار می‌شود و از کشورهای ترکیه، آلمان، ایتالیا، چین، اسپانیا، هند، روسیه، ارمنستان، کره‌‌جنوبی، امارات و … شرکت‌هایی حضور خواهند داشت.

جلالی با بیان اینکه در این نمایشگاه فضایی برای برگزاری کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی در نظر گرفته شده است؛ به برگزاری نشست‌ها و جلسات BTB با حضور شرکت‌ها و هیات‌های تجاری خبر داد و گفت: ایران متافو در ۱۴ سالن و در حوزه‌هایی همچون فولاد، صنایع‌معدنی، فلزات غیرآهنی (همچون مس، آلومینیوم و روی)، لوله‌وپروفیل، ریخته‌گری، قالب‌سازی، ماشین‌کاری، آهنگری، نسوزها، کوره صنعتی و عملیات حرارتی برگزار می‌شود.

وی در ادامه با گلایه از برگزاری همزمان نمایشگاه لوستر که یک نمایشگاه عمومی است و مخاطب عام دارد، گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه متافو یک نمایشگاه تخصصی در حوزه متالورژی است و شرکت‌کنندگان زیادی برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند، اما به دلیل نبود فضای کافی 400 شرکت داخلی از حضور در این دوره از نمایشگاه بازماندند.

جلالی با تاکید بر اینکه تقاضای شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه متافو هر سال از سال قبل بیشتر می‌شود، گفت: با توجه به اینکه امسال 20 درصد فضای نمایشگاه افزایش داشته است، اما همچنان تعداد از شرکت‌ها نتوانستند در این دوره از نمایشگاه حضور داشته باشند. ضمن‌‌‌‌آنکه فضای اختصاص یافته به شرکت‌های حاضر در بیستمین نمایشگاه متافو نیز بسیار کمتر از قبل شده تا تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان امکان حضور داشته باشند.

وی همچنین به حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها در صنعت متالورژی اشاره کرد و گفت: در همین خصوص پاویون اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری‌وشکوفایی در نمایشگاه متافو برپا خواهد شد. این در حالی است که برپایی پاویون‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی یکی از خدمات صندوق نوآوری‌وشکوفایی در راستای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است که طی آن شرکت‌های منتخب می‌توانند از تخفیف ۹۰ درصدی در تامین هزینه‌های مربوط به شرکت در نمایشگاه‌ها برخوردار شوند و به معرفی محصولات و دستاوردهای خود بپردازند.

متافو یک نمایشگاه تمام عیار

عبدالحمید قدیمی دبیر انجمن صنعت ریخته‌گری ایران نیز در این نشست خبری با تاکید بر اینکه صنایع متالورژی مانند صنایع نفتی برای کشور حیاتی محسوب می‌شوند تا بتوانند منابع خدادادی کشور را به یک کالای با ارزش‌افزوده تبدیل کنند، گفت: نمایشگاه ایران متافو؛ یک نمایشگاه تمام‌عیار است و در تمامی سال‌های برگزاری ارتباط نزدیکی با تشکل‌ها داشته است و تشکل‌ها نیز همواره حضوری پررنگ در این نمایشگاه دارند.

وی ضمن انتقاد از برگزاری همزمان این نمایشگاه تخصصی با یک نمایشگاه عمومی گفت: با توجه به اهمیت این صنعت و ارزآوری آن در اقتصاد کشور نباید همزمان با یک نمایشگاهی که مخاطب عام دارد؛ برگزار شود.

رشد 20 درصدی حضور فعالان حوزه آهن و فولاد در متافو

وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این نشست گفت: ما به عنوان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ۱۵ سال پیش در کنار متافو قرار گرفته‌ایم. در سال‌های ابتدایی متافو با دو سالن آغاز شد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین نمایشگاه متالورژی خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم عمده نمایشگاه متافو به صنعت آهن و فولاد بر می‌گردد، گفت: به لحاظ آماری سال گذشته ۹۳ شرکت آهن و فولاد را در نمایشگاه داشتیم و امسال با رشد ۲۰ درصدی به ۱۱۲ شرکت تولیدی در زنجیره فولاد از سنگ‌آهن تا محصول نهایی و شرکت‌های بازرگانی و تهیه مواداولیه و توسعه صادرات رسیده است.

یعقوبی در ادامه خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ صنعت فولاد بالای ۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری به همراه داشته است. این صنعت که در کنار صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی نیاز کشور به ارز را تامین می‌کند؛ باید فضا‌های مختلفی برای توسعه آن در نظر گرفته شود که نمایشگاه متافو یکی از همین فضاهاست که بسیار به این صنعت کمک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه متافو بزرگترین کارکردی که برای صنعت فولاد داشته در راستای توسعه صادرات و تامین مواداولیه بوده است، گفت: در دنیا نمایشگاه‌ها بیشتر رویکرد تکنولوژیکی دارند؛ به همین دلیل هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شوند؛ چراکه تکنولوژی سال به سال تغییر نمی‌کند و در صنعت فولاد معمولاً چهار سال یک‌بار تکنولوژی دستخوش تغییر می‌شود، اما کارکرد متافو علاوه بر بحث تکنولوژی بیشتر به تامین مواداولیه و توسعه صادرات برمی‌گردد. یک زمانی که هیات‌های خارجی به ایران می‌آمدند؛ در آن زمان توسعه صادرات بسیار اتفاق افتاد. این دو کارکرد در حقیقت کارکرد‌های اصلی برای صنعت فولاد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ بیستمین نمایشگاه ایران متافو از جمعه سوم تا ششم آذر ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و شرکت‌های بزرگی همچون چادرملو، گل‌گهر، فولاد مبارکه، فولاد خراسان، فولاد خوزستان و … در این نمایشگاه حضوری پررنگ خواهند داشت.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *